زلزله سوریه| کشته شدن ۷۸۳ نفر / شدت خسارت‌ها گسترده است / بیش از ۱۴۰۰ نفر مصدوم شدند

بامداد امروز زلزله ۷.۴ ریشتری مرز ترکیه و سوریه را لرزاند. وزارت بهداشت سوریه از افزایش آمار قربانیان زمین لرزه مهیب این کشور به ۵۴۷ کشته و ۱۴۶۱ زخمی خبر دادند..

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بامداد امروز زلزله ۷.۴ ریشتری مرز ترکیه و سوریه را لرزاند. وزارت بهداشت سوریه آمار اولیه زمین لرزه مرگبار را ۱۱۱ کشته و ۵۱۶ زخمی اعلام کرد.

وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که این آمار مربوط به  زمین لرزه در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس است. همزمان خبرنگار سانا از پس لرزه‌هایی خبر داد که ساکنان لاذقیه، حمص و حلب احساس کرده‌اند.

زلزله مهیب ترکیه| کشته شدن ۷۶ نفر در لحظات اولیه / برخی ساختمان‌ها به طور کامل تخریب شدند + فیلم

وزارت بهداشت سوریه از افزایش آمار قربانیان زمین لرزه مهیب این کشور به ۵۴۷ کشته و ۱۴۶۱ زخمی خبر داد.

فاجعه در غرب سوریه

دفاع مدنی سوریه مناطق غرب سوریه را منطقه فاجعه‌زده اعلام کرد. به گفته دفاع مدنی در شمال سوریه، شهر حلب بیشتر خسارت را از این زلزله دیده است.

بشار اسد نشست اضطراری برگزار کرد

نشست اضطراری کابینه سوریه امروز صبح به ریاست بشار اسد رئیس جمهور این کشور برای بررسی پیامدهای زمین لرزه مهیب ۷/۷ درجه ریشتری که تا کنون صدها کشته و شمار زیادی مجروح به دنبال داشته، آغاز شده است.

در این جلسه اوضاع کنونی به دنبال زلزله بزرگ در استانهای حلب، حماه و لاذقیه بررسی شد. همچنین در این جلسه بر ضرورت اقدام سریع در سطح ملی از طریق اتاق عملیات مرکزی به شکل مداوم و حضور میدانی در مناطق زلزله زده تاکید شد.

از سوی دیگر رائد احمد مدیرکل مرکز ملی رصد زلزله سوریه اعلام کرد: سوریه از زلزله‌هایی که در شمال اسکندرون رخ داده، تاثیر پذیرفته است و مناطقی که بیشترین تاثیر را داشته‌اند، ادلب، لاذقیه و حلب بوده‌اند.

قوی‌ترین زلزله در سوریه از سال ۱۹۹۵

وی افزود: این زلزله قوی‌ترین زمین لرزه در عمر شبکه ملی رصد زلزله یعنی از سال ۱۹۹۵ است. روند پس لرزه‌ها ادامه خواهد داشت اما با شدت کمتر و حدود ۵ ریشتر.

همزمان وزارت دفاع سوریه وارد عمل شده است و همه واحدها و تجهیزات خود را در همه استانهای زلزله زده برای کمک فوری به به آسیب دیدگان از زلزله، جستجوی افراد گرفتار زیر آوار و امداد رسانی به مصدومان به کار گرفته است.

نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد

خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صبح امروز جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه ۷.۷ ریشتری که بامداد امروز سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.

در این جلسه تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند.

در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله ‌زدگان، جستجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است.

احمد گفت که زمین لرزه اصلی به بزرگی ۷.۷ ریشتری در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.

کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب تاکید کرد که همانند گذشته در کنار مردم این استان بوده و تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود را برای کمک به زلزله زدگان به کار خواهد گرفت.

روسیه: زمین لرزه سوریه تاثیری بر پایگاه «حمیمیم» نگذاشته است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: زمین لرزه رخ  داده در سوریه تاثیری بر توانمندی‌های رزمی پایگاه هوایی «حمیمیم» نگذاشته است.

کد خبر: 1170254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =