نیازهای صنایع در طرح آمایش توسط دانشگاه آزاد معرفی شده است

مدیر کل صنعت، جامعه و دانشگاه با بیان اینکه چگونگی پیگیری نیازهای صنایع در طرح آمایش توسط دانشگاه آزاد، تنها به صورت غیررسمی هر استان به صنعت معرفی شده است، گفت: در حال حاضر بروز رسانی و ارتقای سامانه طرح‌های پژوهشی را در دستور کار داریم.

لاله ملک‌نیا، مدیر کل صنعت، جامعه و دانشگاه به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درخصوص ایجاد گروه مجازی ارتباط دانشگاه با  صنعت گفت: ایجاد گروه مجازی ارتباط با صنعت در این اداره کل با حدود ۵۰۰ عضو موثر امکان دسترسی به فراخوان‌ها را تا سطح همه مدیران ارتباط با صنعت در تمامی واحدها مقدور می‌سازد. تاکنون تشکیل گروه مجازی با عنوان ارتباط صنعت وجود نداشت و این گروه امکان دسترسی را تا سطح همه مدیران ارتباط با صنعت در همه واحدها بالا برده است.

جذب ۴۰ میلیارد ریال در قالب پروژهای برون دانشگاهی در یکسال اخیر

وی افزود: در این گروه پروژه‌هایی از طرف صنایع دولتی ارائه شده و نیازهای فناورانه رصد می‌شود. در نتیجه همه این اطلاعات احصا شده و با زبان ساده به واحدها ارسال می‌شود. این اطلاع‌رسانی نتیجه مطلوب داشته و در ظرف ۶ ماه اخیر حدود ۴ میلیارد تومان جذب سرمایه تنها از اطلاع‌رسانی این طرح‌ها و پروژه‌ها به واحدها و اعضای هیات علمی بوده است.

نباید فقط به ظرفیت‌های شناخته شده هر استان اکتفا کرد

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه درباره نیازهای صنایع در طرح آمایش توسط دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چگونگی پیگیری نیازهای صنایع در طرح آمایش توسط دانشگاه آزاد، تنها به صورت غیررسمی هر استان با یک صنعت معرفی شده است. هرچند هیچ الزامی به اینکه استان تنها در همان حوزه فعالیت نیست. به عنوان مثال واحدهای شمال شرقی کشور مجبور به فعالیت فقط در حوزه صنایع غذایی نیستند و استان‌های جنوبی به اجبار فقط در حوزه نفت و انرژی کار می‌کنند. این امر با سیاست‌های دانشگاه سازگار نیست و حتی ترجیح اداره کل صنعت، جامعه و دانشگاه به فعالیت واحدها در حوزه‌های مختلف است. اگر تنها به ظرفیت‌های شناخته شده هر استان اکتفا کرد؛ از ظرفیت‌های پنهان آن استان چشم‌پوشی می‌شود. برای مثال استان مازندران بیشتر در حوزه کشاورزی و گردشگری فعالیت دارد و توقع برای فعالیت در این حوزه‌ها بیشتر است. 

به گفته وی این اداره کل در حوزه ساخت قطعه برای صنایع معدنی به استان مازندران پروژه محول کرد. در نتیجه گردهمایی شکل گرفته بین استان کرمان و استان مازندران بوده است و این امر در ادامه شکل‌گیری ارتباط مثبت بین واحد سیرجان و معدن گل‌گهر بوجود آمد. پس از آن اداره کل، ارتباطی را بین واحدهایی که توانمندی تجهیزات کارگاهی و منابع علمی ایجاد کرد. در نتیجه یک قرارداد منعقد شد و قابلیت پنهان استان مازندران را مشخص کرد.

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه درباره نیازهای کنونی برای افزایش سرعت ارتباط بین صنعت، جامعه و دانشگاه ادامه داد: تعریف سامانه‌ای جامع و مستقل در دانشگاه آزاد  برای ثبت نیازهای پژوهشی صنعتی و کاربردی، پایان نامه‌های کاربردی و کارآموزی‌ها، ایجاد هسته‌های کوچک نظریه‌پردازی دانشجویی در حوزه کسب و کار و ترویج کارآفرینی و نوآوری در واحدهای دانشگاهی به عنوان موتورهای محرک آینده‌ این واحدها در راستای تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را می‌توان به عنوان نیازهای کنونی عنوان کرد.

به گفته وی بروز رسانی و ارتقای سامانه طرح‌های پژوهشی را در دستور کار داریم و امیدواریم با همکاری در حوزه مرکز فناوری دانشگاه بتوانیم هرچه سریع‌تر این موضوع را به سرانجام برسانیم.

ملک‌نیا درخصوص طرح‌های کارآمد برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه به موارد ذیل اشاره کرد: شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط مؤثر بین واحدهای دانشگاهی در راستای گسترش ارتباط با صنعت و جامعه، مدیریت طرح‌های پژوهشی و توسعه پژوهش‌های مبتنی‌بر تقاضا و مساله محور، توسعه همکاری‌های مشترک با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، برندسازی دانشگاه آزاد در حوزه صنعت، رصد اولویت‌های پژوهشی و انتقال نیازهای صنعت به محققان و مراکز علمی و تلاش برای جذب پروژه‌های کلان صنعتی (مگا پروژه‌ها) باید مورد توجه قرار بگیرد.

خبرنگار: سینا کمیزی

انتهای پیام/

کد خبر: 1170402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =