چین برای جنگ با آمریکا آماده می‌شود؟

یک تحلیلگر روس و کارشناس امور چین در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین درحال آماده شدن برای جنگ با آمریکا در آینده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از نشریه نیوزویک، «نیکولای واویلف» با حضور در یک برنامه تلویزیون دولتی روسیه گفت که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در حال آماده شدن برای جنگ با غرب است.

آغاز به کار چهاردهمین کنگره ملی خلق چین / پکن رشد 5 درصدی تولید ناخالص کشور در سال 2023 راهدف گذاری کرده است

این اظهارات حول محور کمک های نظامی چین به روسیه در گرماگرم جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر طرح پیشنهادی پکن برای صلح قرار داشت.

اواخر ماه گذشته، دولت چین یک طرح ۱۲ ماده ای برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد. این طرح اگرچه از یک سو شامل مفادی با احترام به حق حاکمیت اوکراین است، اما از سوی دیگر حاوی مواردی است که احتمال کنار گذاشتن آن را بسیار زیاد می کند.

به گفته ناظران نکته کلیدی این طرح این است که از نیروهای روسیه نمی خواهد که مناطقی از اوکراین که در طول این جنگ به خاک روسیه ضمیمه شده است را بازپس دهد.

این تحلیلگر روسی امور چین، افزود: رئیس جمهوری چین از زمانی که به قدرت رسیده، برای جنگ آماده شده است. او دستور آماده سازی ارتش را داده تا بتواند در جنگ پیروز شود. وی سپس افزود: شی جین پینگ در مورد نقشه آمریکایی ها تردیدی ندارد.

در طول این گفتگو، این کارشناس همچنین به مسیرهایی اشاره کرد که چین از طریق آنها می تواند برغم ارائه پیشنهاد صلح، به روسیه کمک نظامی کند. زیرا به گفته وی اوکراین هم از سوی دیگر، از بسیاری کشورهای غربی کمک نظامی دریافت کرده است.

این کارشناس روسی امور چین خاطرنشان کرد: اگرچه چین به قوانین بین المللی پایبند است و به طرف درگیر جنگ سلاح نمی دهد، اما چینی ها بسیار ماهرانه قادر به دور زدن هر محدودیتی هستند.

اظهارنظرهای این تحلیلگر روسی در حالی است که در هفته های اخیر احتمال وقوع جنگ میان آمریکا و چین به یک نگرانی مداوم و فزاینده برای مقام های دفاعی و سیاست خارجی بدل شده است.

اوایل این هفته، کریستین ورموت از مقام های وزارت دفاع آمریکا هشدار داد که درگیری با چین به دلیل حملات سایبری و دیگر انواع حملات به شدت امنیت آمریکا را به خطر می اندازد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1173687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =