رهایی ۹ محکوم از قصاص نفس

۹ محکوم با تلاش دادسرای جنایی تهران با رهایی از قصاص نفس، آزاد شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با همت دادسرای جنایی تهران جلسه ایجاد سازش و جلب رضایت از ۹ خانواده اولیای دم با حضور محمد شهریاری معاون دادستان و رئیس دادسرای جنایی تهران و تعدادی از صلح یاران محلی و اولیای دم، محکومان و خانوده‌های آنان امروز (۱۵ اسفند) برگزار شد.

وساطت اژه‌ای برای آزادی ۲ ‌محکوم‌ به قصاص در ‌زنجان ‌

محمد شهریاری؛ سرپرست دادسرای امور جنایی استان تهران در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در دادسرای امور جنایی و سیاست کیفری مبتنی بر قاطعیت، در مرحله تحقیقات و شناسایی و دستگیری متهمان است اما در مرحله اجرای احکام سیاست‌ها صرفا اجرای حکم نیست.

وی افزود: در بحث  جنبه عمومی جرم نیز قاطع هستیم اما در بحث اجرای حکم سیاست دادسرا مبنی بر ایجاد صلح و سازش است زیرا بر اساس آیات قرآنی و قانون تکلیف بر ایجاد سازش داریم.

شهریاری با اشاره به مواجهه و روبرو شدن خانواده‌ای محکومان با اولیای دم و تاثیر آن بر تسهیل در جلب رضایت و ایجاد سازش، گفت: از لحظه‌ی ورود پرونده به دادسرا تا مرحله اجرای حکم برای ایجاد سازش تلاش می‌کنیم.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از استقرار شورای حل اختلاف ویژه صلح وسازش در داسرای امور جنایی خبر داد و تصریح کرد: تعدادی از افراد نیکوکار که ابلاغ صلح یاری برای آن‌ها صادر شده بدون هیچ چشمداشت مالی در ایجاد صلح وسازش در پرونده‌ها به ما کمک می‌کنند.

شهریاری با بیان اینکه علاوه بر جرایم خشن بارزترین پروندها در دادسرای امور جنایی مربوط به قصاص نفس است، افزود: در موقعیت‌های زمانی و مکانی ویا شرایط روحی و روانی خاص ممکن است هرکسی مرتکب جرم شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل تا لحظه اجرای حکم برای رهایی محکومان از قصاص تلاش می‌کنیم واجازه شماتت آنان را به خودمان نمی‌دهیم.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران با بیان اینکه اولیای دم دل بزرگی دارند، گفت: آنها معمولا حتی بدون دریافت مبلغی به عنوان دیه از حق مسلم خود گذشت می‌کنند که قدردان آنان هستیم.

شهریاری با اشاره به جلب ضایت اولیای دم و آزادی ۹ محکم به قصاص نفس، بیان کرد: در طول سال به صورت موردی در قصاص نفس گذشت زیاد داشته‌ایم، اما بصورت تجمیعی نیز یک الی ۲ بار در سال مراسم  گذشت از قصاص را اجرا می‌کنیم تا موجب تشویق مردم و توسعه ایجاد صلح و سازش در جامعه شود.

وی با اشاره به ۴۲ رهایی از قصاص نفس با تلاش دادسرای جنایی تهران در سال‌جاری، گفت: محکومان رها شده از قصاص نفس تکرار جرم ندارند مگر در موارد استثنایی و تحت شرایط خاص یک یا ۲ مورد این اتفاق رخ داده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران همچنین با تشکر از همکاران، قضات، خیران و صلح یاران ابراز امیدواری کرد که محکومان با رهایی از قصاص در مسیر صحیح به جامعه بازگشته و زندگی خوبی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =