اعتراض کارشناسان صنعت به کاهش یکساله دوره کارشناسی ارشد در دانمارک

 دانشگاه‌های دانمارک تصمیم گرفته‌اند دوره کارشناسی ارشد را از دو سال به یکسال کاهش دهند. این تصمیم با مخالفت کارشناسان صنعت مواجه شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های دانمارک تصمیم گرفته‌اند دوره کارشناسی ارشد را از دو سال به یکسال کاهش دهند. این تصمیم با مخالفت کارشناسان صنعت مواجه شد. این کارشناسان با نوشتن و امضای طوماری دلایل خود را برای مخالفت با این طرح اعلام کرده اند، مانند این که یکسال پس از دوره کارشناسی به یادگیری اختصاص دارد و دانشجویان در این مدت نمی‌توانند برای حضور در صنعت آماده شوند.

محدودیت در دسترسی به اینترنت وقت محققان را تلف می‌کند

بیش از ۲۵۰ عضو از پانل‌های کاری دانشگاه‌های مختلف در دانمارک با نوشتن طومار و انتشار آن در رسانه‌ها، اعتراض خود را به برنامه‌های دولت برای کاهش دوره کارشناسی ارشد اعلام کردند.

حضور پانل‌های کاری در دانشگاه‌های دانمارک اجباری است. این پانل‌ها از نمایندگان صنعت تشکیل شده‌اند و وظیفه آنها ارائه مشاوره در مورد نیازهای بازار کار به دانشگاهها است.

در این طومار آمده است: دولت بارها اعلام کرده است که تمایل دارد از مشارکت کارشناسانی که آموزش عالی و نیازهای نیروی کار استفاده کند. این اعلام آمادگی دولت خوشحال‌کننده است و ما قصد داریم صدایمان را به گوش قانون‌گذاران برسانیم.

این کارشناسان معتقدند که کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد، برخلاف ادعای دولت نمی‌تواند «جهش کیفی به جلو» باشد. حتی اگر هزینه صرفه‌جویی شده از کوتاه شدن دوره برای آموزش بهتر مصرف شود، باید در نظر گرفت که آیا دانشجویان در این مدت کوتاه می‌توانند در جلسات فوق برنامه شرکت کنند؟ یا تکالیف خود را مدیریت کنند؟ یا زمان کافی برای آمادگی امتحانات دارند؟

کاهش یکساله دوره کارشناسی ارشد مانع آمادگی دانشجویان برای حضور در صنعت می‌شود

در ادامه طومار اشاره شده است که سال اول دوره کارشناسی ارشد معمولا به یادگیری و ارتقای دانش اختصاص دارد و دانشجویان فرصت کافی برای آماده شدن برای حضور در صنعت ندارند.

استدلال این کارشناسان این است که فراهم کردن شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه وظیفه ماست. به همین دلیل، ما دقیقا می‌دانیم که فارغ‌التحصیلان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. به علاوه بازار کار دانمارک برای فارغ‌التحصیلان دوره ۲ ساله کارشناسی ارشد مناسب‌تر است.

اسبن بیورن سلومونسن رئیس اتحادیه ملی دانشجویان (DSF) معتقد است که پیشنهاد کارشناسی ارشد یک ساله برای آموزش عالی دانمارک بسیار مضر است؛ چرا که مانع تخصصی شدن فعالیت‌ها شده و به مهارت‌های علمی دانشجویان آسیب می‌زند. همچنین شکل گیری دوره‌های کارآموزی دانشگاهی را هم با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =