کلیبر؛ شهر قلعه‌های سرفراز / جاذبه‌های گردشگری سرزمین صخره‌ها

کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در میان جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است. این شهر ییلاقی و زیبا پر از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شمال غرب کشورمان مثل سایر نقاط ایران ما و مثل همه جای این کره خاکی دنیایی از شگفتی و زیبایی حیرت‌انگیز است. اینجا یعنی آذربایجان که گذرگاهی تاریخی بوده با دنیایی از اصالت و فرهنگ و تاریخ و تمدن طبیعت بکر نه یک بهشت گمشده که بهشت‌ها دارد. هر نقطه اش مثل الماسی است که در آذربایجان می‌درخشد.

چالش‌های گردشگری در ایران / مدیران بالادستی از تخصص کافی برخوردار نیستند

کلیبر مرکز شهرستان کلیبر است و این شهرستان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. بیش از چهل سال پیش این شهرستان آبادی و دهکده‌ای بوده و جمعیت ساکن در آن حدود ۲۰۰۰ تن بوده است. کلیبر زیبا در۸۱۲ کیلومتری شمال غرب تهران، ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۶۳ کیلومتری شمال غرب اهر قرار دارد. آب و هوای معتدل کوهستانیش دل انگیز و جان بخش است و همین اعتدال سبب شده تمام نقاط این منطقه با فرشی سبز رنگ از مرتع و جنگل سر سبز و زیبا باشد.

موقعیت ویژه این شهر از نظر قرار گرفتن در کانون ذخیره‌گاه زیست ‌کره منطقه ارسباران و نیز جاذبه های تاریخی و طبیعی در این منطقه این نقطه را به قطب گردشگری استان تبدیل کرده و گردشگران و طبیعت دوستان زیادی در تمام ایام سال بویژه بهار و تابستان به این شهر زیبا سفرمی کنند که این مساله رشد و توسعه منطقه را در پی داشته است. در ادامه شما را با مکان دیدنی شهر کلیبر آشنا می‌کنیم:

قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی کلیبر و از مهم‌ترین جاهای دیدنی کلیبر است. از تبریز به سمت کلیبر جاده‌ای معروف به جاده قلعه بابک وجود دارد که با شهر کلیبر ۳ ساعت فاصله دارد. بابک خرمدین یکی از مبارزان ایران باستان بود که قیام مردمی ضد خلیفه‌های عباسی را رهبری می کرد و به مدت ۲۲ سال در این دژ مستقر بود و ارتش سرخ‌جامگان را هدایت می‌کرد. دژ بابک بالای کوهی از رشته‌کوه‌های کلیبر با ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و عمق دره‌های اطراف آن عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر است. برای رسیدن به قلعه بابک  باید آماده مسیری سخت و کوهستانی باشید اما ساختمان قلعه و محیط اطرافش ارزش طی کردن مسیر و کوهنوردی را دارد.

پارک جنگلی مکیدی در دره‌ای سرسبز و خرم قرار گرفته است که منظره‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی دارد. جنگل مکیدی، به دلیل چشمه‌های پرآب، طبیعتی بکر و زیبا دارد. آب‌وهوای مطبوع جنگل برای گردشگران بسیار دلپذیر است. درخت‌های فندق، گردو و ذغال‌اخته درختان این منطقه‌اند. بوته‌های آویشن، شیرین‌بیان و کهلیک‌اوتی از گیاهان دارویی‌اند که در جنگل به چشم می‌خورند. پارک جنگلی مکیدی که منطقه‌ای حصار شده است برای استراحت و توقف بسیار مناسب است.

منطقه آینالو

منطقه آینالو

جنگل‌های ارسباران یکی از زیباترین مناطق کلیبر است و مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین جای دیدنی کلیبر می‌باشد. منطقه حفاظت‌شده آینالو از بکرترین جاذبه‌های تماشایی جنگل ارسباران است. منطقه آینالو میزبان گونه‌های کمیاب جانداران است. پلنگ، مارال، اردک سرسفید و خروس قفقازی پوشش جانوری و درختان افرا، سرخدار، ممرز، گلابی وحشی، گیلاس وحشی و زالزالک  پوشش گیاهی جنگل را تشکیل می‌دهند.

قلعه پیغام

سوغات شهرستان کلیبر

اغلب افراد در سفر به عنوان یادگاری یا هدیه به دوستان، سوغات آن شهر را خریداری می‌کنند. سوغات کلیبر میوه‌های این منطقه است مانند زغال‌اخته و انار کلیبر. فرآورده‌های زغال‌اخته مانند لواشک، برگه و ترشی نیز از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های کلیبر می‌باشد.

صنایع دستی کلیبر نیز می‌تواند گزینه خوبی برای سوغاتی باشد. ورنی بافی از مهم‌ترین صناعی دستی عشایر قره‌باغ کلیبر به شمار می‌رود.

قلعه پیغام

قلعه پیغام در روستای پیغام، از توابع شهرستان کلیبر قرار دارد و در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کلیبر واقع شده است. این بنا از قلعه‌های مورد استفاده بابک خرمدین در جنگ با اعراب محسوب می‌شد و همان‌طور که از نامش پیدا است، از آن برای ارسال دستورات نظامی با آتش بهره می‌بردند. طبق گفته باستان‌شناسان و بر اساس معماری بنا، مصالح آن و سفالینه‌های مکشوف، قدمت قلعه پیغام به دوران قبل از اسلام و اشکانیان بازمی‌گردد. با قرارگیری روی کوه، قلعه را از سه سمت پرتگاه‌ها در برگرفته‌اند و رود کلیبر نیز از پایین آن عبور می‌کند. بدین ترتیب قلعه بر تمامی راه‌های ورودی و خروجی شهر اشراف داشته است. قلعه پیغام با قلعه بابک کلیبر تنها ۱۸ کیلومتر فاصله دارد و با توجه به ارزش تاریخی، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کلیبر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =