فاصله دستمزد کارگران با تورم در حال کاهش

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر اینکه شورای عالی کار باید به سمت کاهش شکاف دستمزد کارگران و تورم برود، گفت: جامعه کارگری یکسال معیشت خود را با دستمزدی اداره خواهد کرد که در شورای عالی کار تصویب خواهد شد.

فتح الله بیات در گفت‌وگویی، در ارزیابی نشست شب گذشته شورای عالی کار و بی نتیجه ماندن تکلیف دستمزد اظهار کرد: دستمزد از مباحث بسیار مهم هر سال است و باید به نتیجه برسد. این طور نیست که دستمزد موضوع کوچکی باشد و با بی تفاوتی از کنار آن بگذریم. نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر باید به این مسأله توجه جدی داشته باشند چرا که جامعه کارگری یکسال معیشت خود را با دستمزدی اداره خواهد کرد که در شورای عالی کار تعیین می شود.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۲/ امکان پیش‌فروش در تورم بالا وجود ندارد

وی ادامه داد: مسائلی که امسال در باب دستمزد مطرح می شود نظیر اینکه سال گذشته دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش یافت و چون مبلغ زیادی بود روی تورم اثر گذاشت باعث شده شورای عالی کار به سمت تصویب دستمزد پایین برای کارگران برود در حالی که این کار با هیچ منطقی سازگار نیست و به لحاظ کارشناسی بنیان و اساسی ندارد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه نباید دستمزد را به گونه‌ای تعیین کنیم که موجب نارضایتی و تحریک جامعه کارگری شود، اظهار کرد: افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد در ظاهر درصد بالایی بود ولی از برج دوم امسال با انجام جراحی بزرگ اقتصادی و تغییر مداوم قیمت‌ها، رشد تورم و نوسان بازارهای ارز تاثیری در زندگی کارگران نداشت. حتی اگر دستمزد را ۱۰۰ درصد هم افزایش دهیم باز هم شکاف بین دستمزد و تورم وجود دارد؛ بنابر این باید پایه مزدی را تقویت کنیم تا این شکاف ناعادلانه به تدریج از بین برود.

وی تصریح کرد: وقتی امروز به اذعان کارشناسان و با محاسبات دقیق و آنالیز کارشناسی سبد معیشت به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است نمی‌توانیم دستمزد کارگران را دور از واقعیت تعیین کنیم. شورای عالی کار برای چه تشکیل می شود و نمایندگان کارگر کارفرما برای چه مذاکره می کنند؟ مطابق ماده ۴۱ و بندهای آن دستمزد باید تعیین شود و طبق سنوات گذشته کمیته دستمزد با کار کارشناسی سبد معیشت را استخراج کند ولی سبد معیشتی که به دست آمده عددی است که با محاسبات گروه کارگری فاصله بسیار دارد.

این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه درصدهای ۲۰ درصد و ۲۴ درصد برای افزایش دستمزد شایسته و جوابگوی معیشت خانوار کارگری نیست، اظهار کرد: دولت به عنوان ناظر و کارفرمای بزرگ باید با عقلانیت و منطق به این موضوع نگاه کند و دستمزد به گونه‌ای تصویب شود که کارگران از عهده هزینه های زندگی در سال آینده برآیند و دوام بیاورند.

وی در پایان با بیان اینکه با هیجان و احساس و دستور و برنامه از پیش تعیین شده نمی‌توان برای کارگران حقوق و دستمزد تعیین کرد، افزود: با دستمزد ناچیز معیشت کارگران یک هفته هم دوام نمی‌آورد لذا قاطعانه اعلام می‌کنیم که دستمزدی که قرار است در شورای عالی کار تعیین شود باید بر مبنای واقعیت های روز جامعه و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، تورم‌ و نوسانات بازارهای ارز باشد در غیر این صورت با سرکوب دستمزد عدالت مزدی اجرا نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی شغل کارگر IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      آقای بیات دسخوش. دستت را صمیمانه می فشاریم. همینکه قاطعانه دفاع میکنی از واقعیت‌های جاری و ناچیز بودن ماحصل افزایش مزد بر اساس درصد و عدد،متشکریم.اینکه میفهمونی به آقایون که حتی چند صد برابر شدن عدد و درصد مزد کارگر ،بازهم شکاف بین دخل و خرج را کم نمیکنه ، متشکریم. فکر نکنن با ۵۰ یا ۱۰۰ درصد افزایش مزد مشکلات حله. چون همه ی بیسواد ها هم دیگه میدونن هر ماه متوسط ۴۰ درصد تورم داشتیم و جمع ۱۲ ماه عدد ۴۸۰ درصد تورم را نشون میده. مگه آقایون چند درصد میتونن اضافه کنن که جبران این طوفان خسارت بر کارگران بشه.ما میدونیم و می‌فهمیم حداقل از اینکه هفتم ماه نرسیده جیبهامون خالی میشه ،می‌فهمیم که چطور ده برابر همون درصدی که اضافه میکنن توی دوماه اول سال از جیبمون خالیش میکنن