مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در روزهای نخست نوروز امسال/ نباید سرمایه ملی را با مصرف ناصحیح از بین ببریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مصرف بنزین در روزهای نخست نوروز امسال از رقم روزانه ۱۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر گذشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت:‌ مصرف بنزین در روزهای نخست نوروز امسال از رقم روزانه ۱۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر هم گذشت، در بخش حمل‌ونقل نیز با همکاری نواحی مختلف ۲۴ساعته در حال توزیع بنزین هستیم.

دلیل استشمام بوی بنزین در خودرو چیست؟

وی افزود: متأسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با روند رو به رشد افزایش خودروها، اکنون ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل‌ونقل کشور وجود دارند و از طرفی مقدار مصرف سوخت در کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد و خودروها پرمصرف هستند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

سالاری با بیان اینکه با اقدام نرم‌افزاری و تعمیرات اساسی تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است، افزود: در تابستان هم مصرف سوخت افزایش می‌یابد که باید مصرف را مدیریت کنیم تا ناترازی تولید و مصرف بنزین مدیریت شود، از طرفی برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد که ممکن است تولید بنزین را در مدت محدودی کاهش دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین‌ ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که افزایش مصرف در استان‌هایی مانند زاهدان به ۴۶ درصد رسید، در استان فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است و این به‌معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه‌ خواهد بود که احداث آن حداقل ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد.

وی افزود: باید از نظر اقتصادی و مدیریت مصرف سوخت فکری کنیم تا تولید در زنجیره ارزش مورد توجه قرار گیرد و نباید منابع و سرمایه ملی را با مصرف ناصحیح از بین ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • د IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 0
      سرمایه ملی را نه مردم که دولت نابخرد ودزد ومافیای وابسته به آن هدر میده. وقتی میرسلیم و مافیای خودرو ایران را از تکنولوژی روز محروم میکنند وماشینهای از رده خارج با قیمت نجومی تحویل مردم میدن باید منتظر مصرف بالای بنزین بود.