کشف ۲۰۰۰ سر قوچ مومیایی‌ در حفاری‌های باستانی در مصر

مقامات وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کردند که دست کم ۲ هزار سر قوچ مومیایی ‌شده مربوط به دوره دودمان بطلمیوسی در شهر باستانی «ابیدوس» در جنوب این کشور کشف شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در کنار این سرها، لاشه‌های مومیایی‌شده میش‌ها، سگ‌ها، بزهای وحشی، گاوها، غزال‌ها و خدنگ‌ها نیز در یک کاخ پادشاهی باستانی ابیدوس که گمان می‌رود معبد رامسس دوم بوده باشد پیدا شده‌اند.

باستان‌شناسان می‌گویند: این حیوانات احتمالا بخشی از نذورات را تشکیل می‌داده‌اند و نشانگر اینکه احترام به رامسس دوم در حدود هزار سال پس از مرگ او همچنان تداوم داشته است.

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

اکتشافات اخیر مربوط به دوره بطلمیوسی است که از حدود سه قرن پیش از میلاد تا زمان فتح مصر توسط رومیان در سال ۳۰ قبل از میلاد ادامه داشت.

این اشیاء در شهر باستانی ابیدوس، واقع در استان سوهاج مصر در حدود ۴۳۵ کیلومتری جنوب قاهره یافت شده‌اند. ابیدوس یکی از مکان‌های باستان‌شناسی مهم مصر است که کمتر به روی گردشگران باز بوده است.

این مکان گورستانی برای خانواده پادشاهان در مصر باستان و همینطور مرکزی زیارتی برای پرستش «ازیریس»، خدای جهان زیرزمینی و زندگی پس از مرگ در اساطیر مصر باستان، به شمار می‌رفت.

کاوش‌ها توسط تیمی از محققان در موسسه مطالعات دنیای باستان دانشگاه نیویورک انجام گرفته‌ است. این باستان‌شناسان در کنار بقایای حیوانات مومیایی‌شده، بنای یک کاخ مجلل با دیوارهایی به ضخامت تقریباً پنج متر مربوط به دودمان ششم پادشاهی کهن در مصر، به اضافه چندین مجسمه، پاپیروس، بقایای درختان باستانی و همینطور کفش و لباس‌های چرمی کشف کرده‌اند.

سامه اسکندر، رئیس این تیم باستان‌شناسی، گفته است که بنای یافت شده می‌تواند به بازسازی منظره باستانی ابیدوس قبل از ساخت معبد رامسس دوم کمک کند.

کد خبر: 1175766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =