بدغذایی و نگرانی نسبت به ظاهر از عواقب شبکه‌های اجتماعی روی جوانان

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ۹۱ درصد از نوجوانان بریتانیایی و آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بیش از ۵۰ درصدشان حداقل یک بار در ساعت این رسانه‌ها را چک می‌کنند. محققان تصمیم گرفتند روی تأثیر استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان از جمله نگرانی‌های مربوط به ظاهر بدن و اختلال خوردن آنها مطالعه کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ الکساندرا دین و کومال باتیا از مؤسسه بهداشت جهانی وابسته به دانشگاه لندن، داده‌های 50 مطالعه در 17 کشور را که جوانان 10 تا 24 ساله را شامل می‌شد، گردآوری و تجزیه و تحلیل کردند.

آنها معتقدند که با چنین درصد قابل توجهی از تعامل کودکان با رسانه‌های اجتماعی می‌توان پیش‌بینی کرد که آنها با اختلالات خوردن مواجهند. این در حالی است که اختلالات خوردن اغلب جزو بیماری‌های کشنده به شمار می‌آیند و در نتیحه این امر می‌تواند عواقب نسلی روی انسان‌ها داشته باشد. آنها همچنین بر این باورند که درک عوامل مؤثر در آسیب‌شناسی به محققان، والدین، مربیان، سیاستگذاران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی امکان می‌دهد تا از منابع برای پیشگیری از این امر استفاده کنند.

گزارش «رژیم غذایی رسانه‌های اجتماعی: مروری برای بررسی ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی، تصویر بدن و اختلالات خوردن در بین جوانان» که در مجله سلامت عمومی جهانی PLOSمنتشر شده، نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی منجر به نگرانی جوانان و نوجوانان بر ظاهر بدن خود و اختلال تغذیه و گاهش سلامت روان می‌شود.

قرار گرفتن در معرض زمان و فرکانس خاص با گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی، محتوای طرفدار اختلال خوردن، پلتفرم‌های متمرکز بر ظاهر افراد و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مرتبط با ظاهر برای تقویت رابطه همه و همه آسیب‌های جدی بر جوانان خواهد داشت.

اصلی ترین عامل انتشار خبرهای دروغ و جعلی در فضای مجازی

سه مطالعه مقطعی نشان داد که پلتفرم‌های متمرکز بر ظاهر افراد، یعنی اینستاگرام و اسنپ‌چت، به طور قابل توجهی با نگرانی‌های مربوط به ظاهر بدن، آسیب‌شناسی اختلال خوردن، اضطراب و علائم افسردگی مرتبط هستند.

ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نارضایتی از ظاهر بدن، از جمله خجالت، عزت نفس پایین و اضطراب مرتبط با ظاهر بدن، در 33 مطالعه نشان داده شد. پنج مورد از این مطالعات نشان دادند که نارضایتی از ظاهر بدن باعث تغذیه نامناسب در میان نوجوانان و جوانان می‌شود. موضوع نارضایتی از ظاهر بدن را می‌توان از اجتناب از گرفتن سلفی، دستکاری و ادیت عکس و ارسال عکس‌ها ویرایش شده درک کرد که این مورد در ۱۷ مطالعه به خوبی نشان داده شده است.

در ۱۱ مطالعه دیگر، ارتباط قابل توجهی بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رفتارهای غذایی نامنظم مثل پرخوری، پاکسازی، استفاده از ملین‌ها و رژیم غذایی خیلس سخت مشاهده شد.

هفت مطالعه دیگر نیز رابطه میان زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی و نگرانی کاربران از ظاهر خود یا پیامدهای مرتبط با اختلال خوردن بررسی شده است که نشان می‌دهند این دو فاکتور با هم رابطه مستقیم دارند. پنج مطالعه مقطعی دیگر نیز استفاده از رسانه‌های اجتماعی را با اختلالات مختلف خوردن بالینی مرتبط می‌کند.

50 درصد از این مطالعات از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی حمایت کردند، 25 درصد تا حدی از آن حمایت کردند و 25 درصد آن را رد کردند. با این حال، تحقیقات اخیر محققان لندنی نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی برای برخی افراد الهام‌بخش تغذیه و ورزش سالم بود، ولی برخی دیگر برای ورزش بیش از حد تحت فشار قرار گرفتند که منجر به پرخوری و پیامدهای غذایی نامنظم شد.

این مطالعات همچنین نشان داد که #گرسنگی یکی از انتخاب‌های سبک زندگی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بود که در نهایت بیماری روانی را ترویج می‌کند.

کد خبر: 1175806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =