گیاهان هم فریاد می‌زنند

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند زمانی که گیاهان تحت استرس قرار می‌گیرند، فریاد می‌زنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که گیاهان زمانی که دچار استرس می‌شوند، فریاد می‌کشند. البته چون این صدا در فرکانس‌های فراصوت خارج از محدوده شنوایی انسان است، ما آن را نمی‌شنویم. دانشمندان می‌گویند گیاهان با این کار ناراحتی خود را نسبت به دنیای اطراف‌شان منتقل می‌کنند. به گفته دانشمندان، حتی در یک محیط آرام، صداهایی وجود دارند که ما آنها را نمی‌شنویم و این صداها حامل اطلاعات هستند. ولی حیواناتی هم هستند که این صداها را می‌شنوند و بنابراین تعامل صوتی زیادی در محیط رخ می‌دهد.
گیاهان همیشه با حشرات و حیوانات دیگر تعامل دارند و بسیاری از این موجودات از صدا برای ارتباط استفاده می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که گیاهان هم باید از این صداها استفاده کنند تا بقایشان را در محیط حفظ کنند.

گل‌ آفتابگردان؛ پاک کننده فجایع هسته‌ای

دانشمندان می‌گویند: گیاهان تحت استرس آنقدرها هم که فکر می‌کنید منفعل نیستند. آنها دستخوش تغییرات بسیار زیادی می‌شوند که یکی از قابل تشخیص‌ترین آنها (حداقل برای ما انسان‌ها) انتشار عطر بسیار قدرتمند است. آنها همچنین می‌توانند رنگ و شکل خود را تغییر دهند. این تغییرات برای گیاهان نزدیک، خطری به شمار می‌رود تا دفاع خود را تقویت کنند. یا حیوانات را برای مقابله با آفاتی که ممکن است به گیاه آسیب برساند، آماده کند. با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا گیاهان انواع دیگری از سیگنال‌ها را منتشر می‌کنند یا خیر.

آنها چند سال پیش دریافته بودند که گیاهان می‌توانند صدا را تشخیص دهند، اما نمی‌دانستند که آیا می‌توانند صدا هم تولید کنند یا نه. برای پی بردن به این موضوع، گیاهان گوجه فرنگی و تنباکو را در شرایط مختلفی قرار دادند. ابتدا گیاهان را در شرایط عادی قرار دادند و رفتارشان را ثبت کردند تا یک خط مبنا به دست آورند. سپس صدایشان را زمانی که کم آب شدند یا ساقه‌شان را قطع کردند، ثبت کردند. این ضبط‌ها ابتدا در یک محفظه آکوستیک عایق صدا و سپس در یک محیط معمولی گلخانه‌ای انجام شد.

سپس یک الگوریتم یادگیری ماشین را آموزش دادند تا بین صدای تولید شده گیاهان بدون تنش، گیاهان بریده شده و کم آب تفاوت را متوجه شوند.صداهایی که گیاهان ساطع می‌کنند مانند صدای کوبیدن یا صدای کلیک در فرکانس بسیار بالایی است که برای انسان قابل تشخیص نیست و در شعاع بیش از یک متر قابل تشخیص است. گیاهان بدون تنش صدای زیادی از خود تولید نمی‌کنند. در مقابل، تحت استرس بسیار پرسرو صدا هستند و بسته به گونه‌شان به طور متوسط تا حدود ۴۰ کلیک در ساعت صدا تولید می‌کنند. گیاهانی که از آب محروم می‌شوند، مشخصات صوتی قابل توجهی دارند.

این الگوریتم توانست بین این صداها و همچنین گونه‌های گیاهی که آنها را ساطع می‌کنند، تمایز قائل شود. این تیم تحقیقاتی گیاهان مختلفی را آزمایش کردند و دریافتند که تولید صدا به نظر یک فعالیت گیاهی بسیار رایج است. گندم، ذرت، انگور و کاکتوس هم در شرایط استرس سروصدا راه انداختند.

کد خبر: 1176105

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =