۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر قرار گرفتند

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) اعلام کرد: ۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پر استناد در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر قرار گرفتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمد فاضل زاده رئیس ISC گفت: حوزه علوم انسانی در دهه های گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت تحول در حوزۀ علوم انسانی سخن گفته و با بیان اینکه «ما باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم»، افق روشنی را در برابر جامعۀ علمی ترسیم کرده است.

کدام دانشگاه‌های کشور در جهان اسلام خوش درخشیده‌اند؟ 

فاضل زاده اظهار کرد: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده اند.

وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش های نرم افزاری آغاز می‌شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام می پذیرد.

رئیس مؤسسه ISC افزود: پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته می شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است.

وی افزود: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته بندی شده‌اند. برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی امتیاز لازم را کسب می کنند که به صورت جداگانه در حوزه چند رشته ای قرار داده شده‌اند.

فاضل زاده گفت: بر این اساس، حدود ۱۶ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشته ای هستند. بعد از حوزه چند رشته‌ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲ درصد). حوزه های موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود ۷ درصد از پژوهشگران را به خود اختصاص داده اند و در رتبه سوم قرار دارند.

وی گفت: مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری هستند.

جدول ۱. تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر

نمودار ۱. تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر

نمودار ۲. سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر

سهم دانشگاه ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

فاضل زاده گفت: جدول زیر، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نشان می دهد، همان طور که ملاحظه می شود دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند. در حال حاضر برخی از پژوهشگران دارای حداقل دو وابستگی سازمانی هستند و آمار زیر تنها براساس وابستگی اصلی است.

جدول ۲. سهم دانشگاه ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در جمع پر استنادات علوم انسانی، اجتماعی و هنر

همان طور که در جدول ۳ قابل مشاهده است، سهم بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر حدود ۱۴ درصد است.

جدول ۳. تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک جنسیت

جنسیت تعداد پژوهشگران سهم پژوهشگران زن/ مرد از کل
پژوهشگران مرد ۲۸۶ ۸۵.۸۹ درصد
پژوهشگران زن ۴۷ ۱۴.۱۱ درصد
جمع کل ۳۳۳ ۱۰۰ درصد

جهت اطلاع از اسامی پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی به لینک (https://isc.ac/fa/page/258/) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =