درخواست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستگاه‌های دولتی - حاکمیتی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از دستگاه‌ها خواسته‌ایم که خودشان سندهای مورد نیاز را به همراهی نخبگان بنویسند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند تا در صحن شورا به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی نقش دستگاه‌های دولتی - حاکمیتی در تحقق هویت قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در هدایت جریان‌های صحیح فرهنگی مداخله کند

در این نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس،  قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، معاون وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار، اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و قائم مقام سازمان صدا و سیما و غیره حضور داشتند.

در این نشست قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی محوریت بحث بود. حاضران جلسه نیز نکاتی پیرامون گفتمان‌سازی بین دستگاه‌ها، تقویت شورا در راستای نحوه اجرای اسناد دستگاه‌ها، تدوین نقشه راه، خط‌دهی شورا به فعالان فرهنگی، ضرورت تقسیم کار در حوزه فرهنگ را در مسیر قرارگاه شدن شورا لازم و ضروری دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این ایجاد ستاد برنامه، نظارت و ارزیابی و رصد رابرای قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم دانست. وی با اشاره به راه‌اندازی «مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی و نظارت»، بر ضرورت مشارکت دستگاهی، نخبگانی، مردمی و دانشگاهی را در راهبری و راهبردها تاکید کرد و گفت: قبلاً دستگاه‌ها در راهبردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دخالت نداشتند، امروز این رویکرد را تغییر داده‌ایم و از دستگاه‌ها خواسته‌ایم که خودشان سندهای مورد نیاز را به همراهی نخبگان بنویسند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند تا در صحن شورا به تصویب برسد.

حجت‌الاسلام خسروپناه اعلام کرد که شورا در نظر دارد که از گروه‌های مردمی در نوشتن اسناد استفاده کنیم، این‌گونه  وقتی مردم در نگاشتن اسناد همراه شوند در اجرا نیز همراه خواهند بود.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد گفتمان‌سازی بین دستگاه‌ها را اولویت بعدی قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و گفت: باید گفتمان‌سازی اسناد شورا در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از ذی‌نفعان اسناد از آنها بی‌خبر هستند بنابراین لازم است که برای آنها تبیین شود که چه چیزی در اسناد مدنظر است.

علی اصغر جعفری معاون بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نیز بر تقویت بخش بازرسی و نظارت شورا در راستای نحوه میزان اجرای اسناد توسط دستگاه‌ها تاکید کرد و  تقسیم کار ملی را برای  قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری دانست.

نقشه راه موردی بود که سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور برای تبدیل شدن شورا به قرارگاه عنوان کرد. به گفته وی، در این مسیر باید مشخص شود که قرارگاه چه اهداف و برنامه‌هایی دارد؛ در این زمینه باید نهاد برنامه‌ریزی در ذیل شورا ایجاد و نیروی انسانی مورد نیاز ولو اندک جذب شود.

وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر «مقام معظم رهبری می‌فرمایند دشمن با طرح و نقشه به میدان آمده است» شورای عالی انقلاب فرهنگی را مکانی برای کشف و رمزگشایی طرح و نقشه دشمن دانست  و گفت: باید نیروی واکنش سریع نسبت به نقشه‌های دشمن داشته باشیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه باید به فعالان فرهنگی خط‌دهی داشته باشد.

حجت الاسلام فاطمی فعال حوزه فرهنگی و اجتماعی تقسیم کار در حوزه فرهنگ و اولویت‌گذاری این حوزه و همچنین اصلاح نظام بودجه فرهنگی تاکید کرد و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه را ضروری دانست. 

تقی رستم‌وندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، تعیین ساز و کار توسط شورا را برای دیده‌بانی فرهنگ ضروری دانست و بر استفاده از روش‌های نوین سیاست‌گذاریمتناسب با بوم کشور تاکید کرد. 

محسن خاکی مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب نیز طراحی فرم جدید برای قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی را ضروری دانست و خواستار برطرف شدن اختلاف‌نظرها درزمینه جایگاه قانون‌گذاری شورا شد.

در ادامه این نشست محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار، ریحانه رحمانی‌پور و بیاتی از اعضای پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به مواردی مانند روشن شدن چرایی ضعف دستگاه‌ها در اجرا نشدن مصوبات شورا، بازنگری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه میدانی و عملیاتی و تمرکز بر نظارت و ایجاد بخش رصد و پایش در شورا اشاره کردند.

 وحید جلیلی قائم مقام سازمان صدا و سیما خواستار ایجاد بیان مشترک و کلمه مشترک را در موضوعات فرهنگی در کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =