روابط چین و برزیل در آینده نزدیک عمیق‌تر خواهد شد / آیا دلار از معاملات کشورهای عضو بریکس حذف می‌شود؟

تفاوت هیئت همراهان رئیس جمهور برزیل از نظر تعداد و جایگاه در مقایسه با سفر وی به واشنگتن نشان دهنده تمایل لولا داسیلوا بر تعمیق روابط دو کشور در آینده نزدیک است و چین نیز تلاش می‌کند تا از طریق تعمیق روابط با برزیل، رهبری خود را بر جنوب جهانی تثبیت کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در هفته جاری لولا داسیلوا –رئیس جمهور برزیل- سفری را به چین انجام داد. در این سفر بسیار مهم که هدف آن بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین بزرگترین کشور آسیا و آمریکای جنوبی عنوان شده است، افراد زیادی از جمله ده‌ها نماینده سیاسی و بیش از دویست تن از رهبران تجاری برزیل رئیس جمهور این کشور را همراهی می‌کردند. جالب اینجاست که او در ماه فوریه دیداری با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز داشته است.

به احتمال زیاد دیدار داسیلوا با شی جین پینگ –رئیس جمهور چین- بی‌ارتباط با تحولات جهانی اخیر و عصر جدید نقش آفرینی چین نیست. امضاء 15 قرارداد در حوزه همکاری‌های علمی و فناوری ازجمله قراردادهایی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره، تجارت دام و تجارت با ارز ملی دو کشور از جمله خروجی‌های این دیدار بود. یکی از موضوعاتی که در دیدار دو رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفته، جنگ اوکراین بوده و روسای جمهور دو کشور مذاکره را تنها راه حل بحران اوکراین نامیده‌اند.

احتمال درگیری جدی بین چین و آمریکا / نظام چندقطبی برای حفظ منافع کشورها و مردم جهان بهتر است

چین در ماه‌های اخیر مقصد رهبران سیاسی بسیاری از کشورها بوده که خود به نوعی تایید کننده گذار به دوران جدیدی از نظم جهانی است. «جیسون مارکزاک» مدیر ارشد مرکز آمریکای لاتین اندیشکده شورای آتلانتیک بر این باور است که سفر لولا داسیلوا به چین و دیدار با شی جین پینگ نشان دهنده تمایل رئیس جمهور برزیل برای بازگشت دوباره این کشور به مرکز تحولات جهانی است. مارکزاک با اشاره به اینکه این سفر یک سیگنال روشن است که روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک عمیق‌تر خواهد شد، می‌افزاید: چین نیز درصدد آن است تا از طریق تعمیق روابط با برزیل، رهبری خود را بر جنوب جهانی تثبیت کند.

از نظر این تحلیلگر آمریکایی، در کنار تمام موضوعاتی که اهمیت این سفر را نشان می‌دهد، تفاوت هیئت همراهان رئیس جمهور برزیل از نظر تعداد و جایگاه در مقایسه با سفر وی به واشنگتن حائز اهمیت است. وی اظهار می‌کند: در حالی که سفر ایالات متحده یک توقف کوتاه و دو روزه بدون اهداف تجاری بود، سفر به چین دو برابر طولانی‌تر است و هیئت بزرگی از تجار به دنبال فرصت‌های تجاری جدید هستند.

«لالند لازاروس» -یکی از اعضای مرکز جهانی چین و معاون مدیر امنیت ملی در موسسه سیاست عمومی جک گوردون دانشگاه بین‌المللی فلوریدا- نیز معتقد است: یکی از تحریک‌کننده‌ترین اظهارات لولا داسیلوا در این سفر در خصوص تمایل کشورهای بریکس برای کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای ملی خود بود. از نظر وی، با توجه به اینکه دلار آمریکا همچنان 60 درصد از ذخایر بانک جهانی را تشکیل می‌دهد، چنین اظهاراتی کمی مبهم است.

«جرمی مارک» -کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز ژئواکونومیکس و از اعضای سابق صندوق بین المللی پول و وال استریت ژورنال- در این رابطه می‌گوید: اگرچه این امر بر فرصت‌های پکن برای افزایش استفاده بین‌المللی از ارز چین تاکید دارد اما تمایل لولا داسیلوا برای استفاده از ارزهای ملی و جایگزینی دلار در تسویه معاملات تجاری بین کشورهای پیشرو در بازارهای نوظهور (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) احتمالا در آینده نزدیک به نتیجه نخواهد رسید.

هر چند که وی در ادامه می‌افزاید: تجارت برزیل با چین در سال گذشته به رکورد 150 میلیارد دلار رسید و یوان چین به عنوان دومین ارز ذخیره برزیل (که 5.37 درصد از دارایی های ارز خارجی را به خود اختصاص می‌دهد) تبدیل شد. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، این امر نشانه‌ای از روند افزایش تراکنش‌های با ارز ملی چین است که احتمالا در آینده ادامه خواهد یافت؛ زیرا دو کشور چندین توافق نامه با هدف گسترش تجارت امضا کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =