حذف ۲۰ درصد رشته‌های دانشگاهی چین/ تعداد بیکاران به ۱۰ میلیون نفر رسیده است

چین برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت قصد دارد ۲۰ درصد از رشته‌ها و دروسی که نامناسب برای توسعه اجتماعی-اقتصادی تشخیص داده می‌شوند را به دلیل افزایش بیکاری حذف کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چین برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، قصد دارد برخی رشته‌های دانشگاهی را اصلاح کند. در این راستا، برنامه دارد ۲۰ درصد از رشته‌ها و دروسی که نامناسب برای توسعه اجتماعی-اقتصادی تشخیص داده می‌شوند را حذف کند. رشته‌هایی که کیفیت پایینی دارند یا نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان آن‌ها کم است، ناچارند ثبت‌نام خود را متوقف کنند.

پزشکی در کره جنوبی سیاه چاله استعداد

برای تحقق این هدف، مسئولان دانشگاهی موظف‌اند که لیستی از رشته‌های دانشگاهی با اولویت بالا و پایین منتشر کنند. همچنین ارزیابی کنند که کدام رشته‌های دانشگاهی با سیاست‌های توسعه منطقه‌ای مطابقت دارند.

به گفته وزارت آموزش این کشور، دانشگاه‌های چین در ۶۶ هزار رشته تحصیلی مدرک صادر می‌کنند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون، ۱۷ هزار رشته جدید تاسیس و حدود ۱۰ هزار رشته دیگر را حذف یا تعلیق کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که از هر پنج رشته، یک رشته تحت این تغییر ساختار آموزش عالی تعطیل شود؛ چرا که چین در حوزه علوم بنیادی-ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی- در مقایسه با رقبای جهانی خود ضعف‌های بنیادین دارد.

همچنین این کشور قصد دارد ۳۰ کالج فناوری جدید و ۳۰۰ دانشکده مهندسی تاسیس کند. این موسسات در حوزه‌های نرم‌افزار کامپیوتر، امنیت شبکه، رمزنگاری، انرژی و کشاورزی هوشمند فعالیت خواهند کرد. هدف از این برنامه این است که تا سال ۲۰۳۵ ساختار رشته‌ها و رشته‌های آموزش عالی هماهنگ‌تر شود و دوره‌ها تمایز بیشتری از یکدیگر داشته باشند.

افزایش تعداد بیکاران چینی به بیش از ۱۰ میلیون نفر

بر اساس برنامه جدید دانشگاه‌های چین، اگر حدود ۶۰ درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل در دو سال متوالی نتوانند کار پیدا کنند، رشته مورد نظر حذف می‌شود. نرخ بیکاری شهری برای جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ درصد رسید و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جدید در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۱۰.۷۵ میلیون نفر رسید.

دنیس سایمون کارشناس سیاست علم و فناوری چین در دانشگاه کارولینای شمالی معتقد است که چین مدت‌هاست که با چالش برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت مواجه است و لازم است برای ایجاد این ارتباط تلاش کند. رهبران این کشور هم بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که بسیاری از خروجی‌های تحقیقاتی چین به برنامه‌های کاربردی یا محصولات قابل استفاده به خصوص در فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی تبدیل نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =