آیا باید به دندان‌های شیری هم توجه کرد؟

یک دندانپزشک در خصوص اهمیت دادن به دندان های شیری کودکان، گفت: باید بهداشت دندانهای شیری جدی گرفته شود؛ چراکه هرگونه آسیب دندان شیری و عفونت آنها می‌تواند به دندانهای دائمی منتقل شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، مریم مسلمی، دندانپزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی، درباره ضرورت بیهوش کردن کودکان در انجام درمان‌های دندانپزشکی اظهار داشت: در خصوص دندان‌های کودکان زیر ۴ سال، وقتی تعداد دندان‌های پوسیده کودکان بسیار زیاد باشد، درمان در مطب قابل انجام نیست؛ چراکه برخی کودکان برای انجام درمان همکاری دارند، اما معمولاً کودکان نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و کار درمان بسیار سخت بوده و ریسک این کار زیاد است.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

وی ادامه داد: بنابراین مقدار پوسیدگی‌های دندان‌های کودکان وقتی زیاد باشد، مجبور به بردن کودک به اتاق عمل برای انجام درمان هستیم تا با بیهوش کردن این کار انجام شود. البته اگر یک یا دو دندان کودک دچار پوسیدگی باشد سعی می‌کنیم در مطب این کار را انجام دهیم، اما اگر تعداد دندان‌های خراب زیاد بوده و همراه با عفونت باشد، مجبور هستیم کودک را زیر انجام بیهوشی مورد درمان قرار دهیم.

مسلمی اضافه کرد: البته ریسک اتاق عمل وجود دارد، اما ریسک آن کمتر از درمان در مطب است و باید دندان‌های عفونی از دهان کودک خارج شود تا با انجام بیهوشی و درمان دندان‌ها به سلامت کودک کمک کنیم.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره اهمیت دندان‌های شیری یادآور شد: دندان‌های شیری برای کودک بسیار اهمیت دارد. بسیاری می‌گویند دندان شیری در ۶ سالگی می‌ریزد و احتیاجی به درمان ندارد، در صورتی که دندان شیری از ۶ سالگی شروع به ریزش می‌کند، اما دندان‌های عقب تا ۱۲-۱۱ سالگی در دهان باقی می‌ماند و اگر نسبت به این دندان‌ها بی‌توجه باشیم و آنها را ازدست بدهیم، این پوسیدگی می‌توان روی دندان‌های دائمی هم اثر بگذارد، ضمن اینکه دندان دائمی ممکن است در مسیر غلطی رویش کرده و مسیر رویش را گم کند.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین دندان شیری و دندان دائمی وجود دارد، ابراز کرد: هرگونه آسیب رساندن به دندان شیری، می‌تواند به جوانه دندان‌های دائم منتقل شود، یعنی اگر پوسیدگی در دندان شیری ایجاد شود و عفونت کند، این موضوع در دندان‌های دائمی اثر می‌گذارد.

مسلمی تأکید کرد: برای سلامت کلی کودک و دندان‌های دائمی، حفظ دندان شیری اهمیت داشته و اگر فضای نگه‌دارنده برای دندان دائمی ایجاد نکنیم، دندان‌های دیگر حرکت خواهند کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1179062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =