همه چیز درباره بیماری اسکار کلوئید

کلوئیدها، اسکارهایی با ظاهر ضخیم و نامنظم هستند. آنها معمولاً ظاهری براق و برجسته دارند و می توانند ناراحتی جزئی ایجاد کنند. گاهی اوقات در طول فرآیند بهبود، بدن شما کلاژن بیش از حد تولید می کند و در نتیجه یک اسکار کلوئیدی ایجاد می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از وب ام دی، اسکارهای کلوئیدی در عرض چند ماه تا سال ها پس از آسیب دیدن پوست ایجاد می شوند.

چگونه کبد چرب به سرطان کبد منتهی می‌شود؟

آنها می توانند حتی پس از یک آسیب بی ضرر مانند آکنه، نیش حشرات یا سوراخ کردن عمدی پوست شکل بگیرند. کلوئیدها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما بیشتر در تنه، بازوها، سینه و سر دیده می شوند.

اگر آنها روی مفصل وجود داشته باشند، می توانند حرکت را مهار کنند. خوشبختانه اسکارهای کلوئید مسری نیستند.

اسکارهای کلوئیدی چیست؟

کلوئیدها، اسکارهایی با ظاهر ضخیم و نامنظم هستند. آنها معمولاً ظاهری براق و برجسته دارند و می توانند ناراحتی جزئی ایجاد کنند. آنها از رنگ گوشت تا قرمز یا بنفش متغیر هستند و می توانند بافت های مختلفی داشته باشند.

اسکارهای کلوئیدی معمولاً بی ضرر هستند، اما برخی افراد آنها را ناراحت کننده می دانند. در موارد نادر، آنها می توانند خارش داشته باشند، دردناک یا ناراحت کننده بشوند.

هنگامی که کلوئیدها شروع به شکل گیری می کنند، می توانند سال ها به رشد خود ادامه دهند و باعث افزایش اندازه اسکار شوند. برخی از کلوئیدها می توانند به اندازه گریپ فروت رشد کنند!

چه چیزی باعث ایجاد اسکار کلوئید می شود؟

کلاژن به ترمیم آسیب های پوستی و شکل گیری طبیعی اسکار و بهبود آن کمک می کند. با این حال، گاهی اوقات در طول فرآیند بهبود، بدن شما کلاژن بیش از حد تولید می کند و در نتیجه یک اسکار کلوئیدی ایجاد می شود. پزشکان مطمئن نیستند که چرا بدن برخی افراد پس از آسیب دیدگی بیش از حد کلاژن تولید می کند.

اسکارهای کلوئیدی در افراد با رنگ‌های تیره‌تر شایع‌تر است و برخی از متخصصان معتقدند ممکن است یک مولفه ژنتیکی وجود داشته باشد که چرا برخی افراد بیشتر از دیگران به آن‌ها مبتلا می‌شوند.

اگر تا به حال اسکار کلوئیدی داشته اید، احتمال اینکه بعد از آسیب بعدی دچار اسکار دیگری شوید، بیشتر است. علاوه بر این، افراد بین 20 تا 30 سال بیشترین احتمال ابتلا به کلوئید را دارند.

گزینه های درمان اسکار کلوئید

بسیاری از درمان‌های اسکار کلوئید بر کاهش کلاژن در ناحیه تمرکز دارند. بنابراین، چه چیزی کلاژن را در اسکارهای کلوئیدی از بین می برد؟

ژل ها و ورقه های سیلیکونی موضعی

درمان‌های موضعی سیلیکون برای جلوگیری از کلوئید یا جلوگیری از رشد آن‌ها بدون نسخه در دسترس هستند. کارشناسان معتقدند سیلیکون با مولکول‌های پوست پیوند می‌خورد و کشش سطحی بالاتری ایجاد می‌کند و بدن را تشویق می‌کند تا تولید کلاژن را در این ناحیه کاهش دهد. این محصولات همچنین ممکن است به ترمیم رگ های خونی شکسته و کاهش قرمزی اسکار کمک کنند.

متخصصان پوست استفاده از محصولات مبتنی بر سیلیکون را برای جای زخم به مدت حداقل 12 ساعت در روز توصیه می کنند.

ژل‌ها و ورقه‌های سیلیکونی روی کلوئیدهای کوچک یا به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه روی زخم‌های تازه بهترین کارایی را دارند.

کلوئید

استروئیدها

تزریق یک کورتیکواستروئید می تواند اندازه اسکار کلوئید را کاهش دهد. به طور کلی، استروئیدها التهاب و قرمزی را کاهش می دهند. با این حال، آنها برای کلوئیدها مفید هستند زیرا اتصالات بین مولکول های کلاژن را از بین می برند.

شما می توانید با تجویز پزشک یک تزریق استروئید بر روی اسکار موجود دریافت کنید. اگر در حال انجام عمل جراحی هستید و مستعد ابتلا به اسکارهای کلوئیدی هستید، پزشک ممکن است به عنوان یک درمان پیشگیرانه قبل یا در حین جراحی به شما تزریق استروئید را توصیه کند.

برای درمان اسکار کلوئیدی که قبلاً وجود داشت با تزریق استروئید، متخصصان یک سری تزریق آمپول را توصیه می‌کنند که به فاصله 4 تا 6 هفته انجام شود تا اندازه آن کاهش یابد و ظاهر بهتر شود.

لیزر یا پرتو درمانی

برخی از اسکارهای کلوئیدی را می توان با پرتودرمانی با امواج پایین که به عنوان پرتو درمانی خارجی و سطحی شناخته می شود، درمان کرد. این پرتو از اشعه ایکس با هدایت بالا بر روی اسکار استفاده می کند. فقط به بالاترین لایه های پوست نفوذ می کند. سلول‌های پوست شما را که کلاژن تولید می‌کنند، از بین می‌برد و باعث ایجاد زخم‌های جدید کمتری می‌شود.

این درمان بدون درد است و تنها حدود ده دقیقه طول می کشد.

پرتودرمانی خارجی تنها در صورتی توصیه می شود که ژل های بدون نسخه یا تزریق استروئید مؤثر واقع نشوند.

اگر یک اسکار کلوئید را با جراحی برداشته اید، ممکن است پزشک شما این درمان را برای جلوگیری از رشد مجدد جای زخم توصیه کند.

سرما درمانی

گاهی اوقات می توان کلوئیدهای کوچکتر را با استفاده از نیتروژن مایع منجمد کرد. این درمان می تواند عوارض جانبی از جمله تاول، درد و تغییر رنگ پوست آسیب دیده به همراه داشته باشد.

عمل جراحی

اگر هیچ درمان دیگری جواب نداد، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن اسکار کلوئید شما توصیه کند. با این حال، تا 100٪ از اسکارهای کلوئیدی پس از جراحی باز می گردند. پزشک شما احتمالاً درمان دیگری مانند تزریق استروئید را به همراه جراحی توصیه می کند تا خطر ایجاد اسکار بیشتر را کاهش دهد.

پیروی از دستورات پزشک پس از جراحی، خطر بازگشت اسکار را کاهش می دهد. پزشک ممکن است به شما بگوید که برای کاهش خطر تشکیل اسکار جدید، تا 20 ساعت در روز به مدت حداقل چند ماه از لباس‌های فشاری استفاده کنید.

اسکار کلوئید در مقابل اسکار هایپرتروفیک

اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک تا حدودی شبیه هم هستند. آنها هر دو به دلیل تولید کلاژن اضافی در طول فرآیند بهبودی ایجاد می شوند. با این حال، یک اسکار هیپرتروفیک در محدوده زخم اصلی باقی می ماند. اسکار کلوئید می تواند فراتر از آسیب اصلی رشد کند. تفاوت های دیگر عبارتند از:

اسکارهای هیپرتروفیک چند ماه پس از آسیب ایجاد می شود، در حالی که کلوئیدها می توانند ماه ها یا سال ها بعد ایجاد شوند.
اسکار هایپرتروفیک راحت تر درمان می شوند.
اسکارهای هیپرتروفیک صورتی تا قرمز هستند. کلوئیدها قرمز تا بنفش هستند.
اسکارهای هیپرتروفیک می توانند به طور مستقل از بین بروند، در حالی که کلوئیدها هرگز بدون درمان از بین نمی روند.
کلوئید

چگونه از اسکار کلوئید جلوگیری کنیم؟

تنها راه مطمئن برای جلوگیری از ایجاد اسکار کلوئید جلوگیری از صدمات و آسیب دیدگی پوست است. با این حال، اگر می دانید که مستعد ابتلا به کلوئید هستید، ممکن است بخواهید از صدمات عمدی مانند سوراخ کردن ، خالکوبی یا تزریق اجتناب کنید.

اگر آسیب دیدید، به درستی از آن مراقبت کنید:

زخم خود را با شستشوی منظم با آب و صابون تمیز نگه دارید.
زخم را با وازلین یا آکوافور بپوشانید تا مرطوب بماند.
برای کاهش خطر ایجاد اسکار کلوئید از پد ژل سیلیکونی یا پد فشاری استفاده کنید.
دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از زخم دنبال کنید.
اگر بالغ هستید تا شش ماه پس از آسیب از روش های بالا استفاده کنید.
اگر کودک هستید تا 18 ماه پس از آسیب از روش های بالا استفاده کنید.

چشم انداز زخم کلوئید

اسکارهای کلوئیدی برای کسانی که به آن مبتلا می شوند آزاردهنده و گاهی ناراحت کننده هستند، اما معمولاً بی ضرر هستند. با متخصص پوست خود مشورت کنید تا گزینه درمانی را بیابید که برای کاهش اندازه اسکار کلوئید یا خلاصی کامل از شر آن بهترین کار را برای شما دارد.

درمان زودهنگام می تواند رشد کلوئید را به حداقل برساند، بنابراین ضروری است زمانی که متوجه شدید که کلوئید در حال شکل گیری است با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: وب ام دی

کد خبر: 1179072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =