جزئیات برگزاری جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی اعلام شد

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جزئیات جزئیات برگزاری جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی که ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان این که این جشنواره از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری در ایران، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است؛ چرا که این شهرک نخستین شهرکی است که در کشور تاسیس شد. هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در شهرک مستقر است.

ایجاد بازارهای سهام برای کسب ‌و کارهای نوپا توسط معاونت فناوری وزارت علوم

وی افزود: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر در شهرک مشغول به کار هستند. همه شرکت‌ها بخش خصوصی هستند. شهرک تعامل بسیار خوبی با بخش خصوصی دارد. ما فقط تسهیل‌کننده فعالیت دانش‌بنیان‌ها هستیم.

مصلحی گفت: زیست بوم نوآوری اجزای مختلفی دارد و ما در این جشنواره سعی کرده‌ایم اجزای مختلف زیست بوم را درنظر بگیریم. سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین اجزای این زیست بوم هستند. داشتن ثبت اختراع و ایده تا وقتی که سرمایه گذار نباشد و تجاری‌سازی نشود، به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: یکی از اهداف جشنواره به نتیجه رساندن ایده‌ها به کمک یافتن سرمایه‌گذار است. این جشنواره به مقتضای شرایط روز، رویکرد خود را تغییر داده است. در ابتدا شعار آن کارآفرینی بود و به تدریج به فن‌آفرینی تغییر کرد. 

وی با بیان این که محل برگزاری جلسه مهمانسرای عباسی در اصفهان است که دسترسی خوبی از نظر شهری دارد، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که این رویداد در صدر رویدادهایی که در کشور برگزار می‌شود، قرار گیرد که انجام این کار به صورت مستمر کار سختی است. همچین قصد داریم به فعالیت‌های فناورانه توجه ویژه‌ای شود.

مصلحی در ادامه یادآور شد: اقتصاد دانش‌بنیان هم که سال گذشته شعار سال بود، در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. هم‌اکنون در شهرک، شرکت‌هایی هستند که جوان و کوچک بودند در گذشته و به مرور به شرکت‌هایی بزرگ با درآمدهای بالا در سطح کشور تبدیل شدند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: شهرک توجه ویژه‌ای به خیرین دارد و سعی می‌کند از این پتانسیل برای رشد شرکت‌ها استفاده کند. شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه هم در شهرک حضور دارند. این شرکت در سال‌های گذشته به عنوان سرمایه‌گذار از برخی شرکت‌ها حمایت کرده که به رشد

وی با اشاره به این که جشنواره دو بخش مسابقه و غیرمسابقه دارد، گفت:  بخش مسابقه شامل بخش ایده‌های اولیه، فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فن‌آفرینی است. ۲۸ استان در بخش ایده های اولیه شرکت کردند و بخش دوم هم مربوط به شرکت‌هاست. فناوری صنعت‌ساز یکی از جوایز در نظرگرفته شده در جشنواره است که با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری اهدا می‌شود. 

مصلحی با تصریح بر این که به دنبال تکنولوژی‌هایی است که به صنعت تبدیل شدند، افزود: بخش غیرمسابقه‌ای طرح‌های مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کند و به آن‌ها سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهد. جهش در حوزه فن‌آفرینی نیازمند فرهنگ‌سازی است. اگر فرهنگ‌سازی نشود، سرمایه در جهت مناسب مصرف نخواهد شد. نشست‌هایی تخصصی هم در این جشنواره برگزار خواهد شد. 

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درباره بخش‌های مختلف جشنواره بیان کرد: نمایشگاه دو بخش دارد شامل نمایش دستاوردها و بخش اختصاصی برای کاندیداهایی که در جشنواره حضور دارند. تنوع و گستردگی زیادی در جشنواره وجود دارد. در سال‌هایی که کرونا شیوع داشت جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شد. بزرگترین شرکت صنعتی ایران نیز از جمله حامیان این جشنواره است.

دریافت ۴۹۷ طرح در جشنواره شیخ بهایی/ ۱۲ طرح برگزیده شدند

عبدالرضا کبیری دبیر جشنواره ملی شیخ بهایی با بیان این که جشنواره شیخ بهایی در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: در بخش مسابقه ای دو زیرمجموعه پیش بینی شده است که زیرمجموعه اول طراحان کسب و کار است، در این بخش ۲۰۱ طرح و زیرمجموعه و در زیرمجموعه فن آفرینی و تجاری سازی فناوری ۲۹۶ طرح دریافت شده است.

وی افزود: همچنین یک بخش فن آفرینی صنعت ساز از دوره چهاردهم به نام دکتر زین الدین با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مدیران پیشین شهرک علمی و صنعتی اصفهان بنیان نهاده شد که برای این بخش در مجموع برای بخش مسابقه ای ۴۹۷ طرح از ۲۸ استان دریافت شد. طرح های منتخب برای بخش فن آفرین صنعت ساز از میان همین ۴۹۷ طرح رسیده به جشنواره انتخاب شده است‌.

کبیری با اشاره به این که  در بخش طراحان کسب و کار سه برگزیده، در بخش فن آفرینی و تجاری سازی فناوری در ۲ زیرمجموعه شرکت های نوپا و شرکت های رشدیافته هر کدام ۳ شرکت، در بخش فن آفرینی صنعت ساز یک منتخب داریم، گفت: همچنین مدیریت شهری اصفهان نیز امسال جایزه ای برای فناوری های مرتبط در نظر گرفته که ۳ جایزه نیز شهرداری اصفهان به فناوری های شهری می دهد.

دبیر جشنواره شیخ بهایی با تصریح بر این که میزان جایزه نفر اول در بخش شرکت های رشدیافته ۲۰۰ میلیون تومان و بقیه برگزیده ها به ترتیب کمتر، در بخش طراحان کسب و کار ۱۵۰ میلیون تومان و فن آفرین صنعت ساز ۳۰۰ میلیون تومان است‌، یادآور شد: از ۲۸ استان ثبت نام اولیه انجام شد و در مرحله نهایی طرح هایی از تهران، اصفهان خراسان رضوی، مرکزی، کرمانشاه، لرستان البرز، زنجان، اردبیل و گلستان داشتیم.

وی توجه به فناوری های نوپدید و نوظهور را از اهداف جشنواره عنوان کرد و گفت: البته جشنواره شیخ بهایی در دوره های مختلف پوست اندازی و ساختار آن تغییر کرده است. در نهایت جشنواره زمینه ساز اثرگذاری در اقتصادی دانش بنیان داشته بوده است.

کبیری به تاریخچه برگزاری جشنواره ملی شیخ بهایی در ۱۶ دوره قبل اشاره کرد و گفت: این جشنواره با هدف فرهنگ ترویج کارآفرینی شروع شد. در دوره هفدهم شناسایی چالش ها و راهبردهای رشد کسب و کارها، معرفی مهارت های ارتباطی در بازار کار جهانی و کلان روندها در صنایع بزرگ کشور بیشتر مورد توجه است.

دبیر جشنواره شیخ بهایی با بیان این که  تعداد زیادی از طرح ها در بخش مسابقه در جشنواره معضلی شناخته شده از کشور را رصد کرده و دنبال حل مساله بوده اند، افزود: توجه به فناوری های روز به خصوص مسائل صنایع فولاد و معدنی توانایی جذب سرمایه گذار داشته اند. بجز بخش های مسابقه ای، بخش های غیرمسابقه ای جشنواره داریم که سرمایه گذاری در قالب بنگاه اقتصادی و جشنواره آموزش و مشاوره برای ساماندهی مذاکرات، دعوت از سرمایه گذارها و بازرگانان، برگزاری نشست های دوجانبه و ارائه محصولات از جمله این برنامه ها است‌.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۲ رویداد سرمایه‌گذاری در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت با حضور حامیان کارآفرینی صندوق های خطرپذیری در اختتامیه رونمایی می شود. مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی صبح چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار و بعد از آن نمایشگاه افتتاح می شود. اختتامیه و معرفی برگزیده‌ ها نیز عصر پنجشنبه برگزار و طی آن برگزیده ها معرفی و تجلیل می شوند.

دبیر جشنواره شیخ بهایی ادامه داد: نشست تخصصی ویژه نیز با حضور و سخنرانی فیلیپ کاررا از پرتغال و دانشگاه لیسبون برگزاز می شود و برترین های نوآوری و کارآفرینی کشور نیز حضور دارند. کارگاه آموزشی حرکت به سمت بازارهای جهانی با یادگیری مهارت های نرم برگزار می شود که فیلیپ کاررا مدرس آن است. همچنین دو نشست معرفی فناوری های روز در صنایع معدنی و نشست معرفی فناوری های روز در صنعت فولاد همزمان با دو روز جشنواره برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =