کدام نامزد انتخابات ترکیه مورد تایید غرب است؟ / حمایت روسیه از اردوغان

چند سالی است که اردوغان با کشورهای غربی و حتی آمریکا دچار چالش شده و همین مسئله موجب نزدیکی مسکو و آنکارا شده است و به نظر می‌رسد روسیه به دلیل حفظ این شرایط امیدوار است که اردوغان بار دیگر به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هر روز در حال داغ‌تر شدن است و کمال قلیچدار اوغلو همچنان برتری خود را حفظ کرده و به نظر می‌رسد شانس قابل قبولی برای پیروزی در انتخابات دارد. هر چند که برخی معتقدند به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. اما آنچه که تا کنون مشهود است، کاهش شانس اردوغان برای پیروزی مجدد در انتخابات است.

پس از زلزله چند ماه گذشته ترکیه و ناتوانی و ناکارامدی دولت در مدیریت شرایط و نجات قربانیان موج شدید نارضایتی نسبت به دولت ترکیه شکل گرفت. علاوه بر این، تداوم مشکلات اقتصادی، تورم بالا، افزایش نرخ بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، ماجراجویی‌های اردوغان در صحنه سیاست خارجی و ... همگی موجب انتقاد از دولت اردوغان شده است.

تصور شکست‌ناپذیری اردوغان در ترکیه از بین رفته است

در مقابل میز شش گانه توانسته با مدیریت هوشمندانه صحنه رقابت انتخاباتی ضمن به چالش کشیدن حزب عدالت و توسعه، حمایت از نامزد مورد توافق خود یعنی کمال قلیچدار اوغلو را افزایش دهد. تا جایی که اکثر نظرسنجی‌های معتبر ترکیه حاکی از برتری قلیچدار اوغلو در مقابل اردوغان است.

بدیهی است که حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان به این راحتی هم عرصه را برای رقبا خالی نخواهند گذاشت و در مدت باقی مانده هر آنچه که در توان دارند برای پیروزی در انتخابات رو خواهند کرد. احتمالا یکی از راهکارهای دولت ترکیه برجسته‌سازی حمایت کشورهای دیگر است. از آنجایی که اردوغان در سال‌های اخیر چالش‌هایی با غرب و به ویژه آمریکا داشته و در مقابل گفته می‌شود که قلیچدار اوغلو احتمالا در صدد احیای روابط با غرب برخواهد آمد، احتمالا روسیه ترجیح می‌دهد که اردوغان پیروز انتخابات باشد.

در شرایطی که غربی‌ها تحریم‌های سختی به دلیل حمله روسیه به اوکراین علیه این کشور اعمال کرده‌اند، رجب طیب اردوغان تحریم‌ها را نپذیرفته است و با توجه به حجم بالای تجاری دو کشور، واضح است که مسکو ترجیح می‌دهند این روند تداوم داشته باشد. همچنین آنکارا اخیرا متهم کردن استکهلم به ایجاد پناهگاه امن برای افرادی که ادعا می‌شود با گروه شبه‌نظامی کرد، پ‌ک‌ک مرتبط هستند، مانع پیوستن سوئد به ناتو شد که انتقاد زیادی را در برخی کشورهای غربی به دنبال داشت.

«هاوارد ایسنستات» کارشناس مسائل ترکیه در دانشگاه سنت لارنس آمریکا اظهار می‌کند: قدرت‌های بزرگ به دقت انتخابات ترکیه را دنبال می‌کنند. از نظر وی، در صورت انتخاب مجدد ترکیه، بعید است سیاست خارجی این کشور تغییر کند و از همین رو، «روسیه به پیروزی اردوغان امیدوار خواهد بود». علاوه بر این، پس از کودتای ناکام 2016 ترکیه روابط ترکیه با غرب روز به روز سردتر شد. همچنین در سال 2017 ترکیه با خرید سامانه موشکی زمین به هوای اس-400 از روسیه موافقت کرد و همین مسئله موجی از انتقادات را به همراه داشت و موجب گسست هرچه بیشتر روابط واشنگتن- آنکارا شد. در پی این ماجرا، تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه صنایع دفاعی ترکیه اعمال شد.

جفری مانکف-عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن- در این رابطه اظهار می‌کند: اردوغان و پوتین از یکدیگر برای اهداف خود استفاده می‌کنند. از سال 2015، روسیه اردوغان را فردی می‌بیند که می‌تواند با او تجارت کند و اردوغان اکنون در غرب به عنوان یک «رهبر سمی» شناخته می‌شود و این برای روسیه مزایایی دارد.

البته برخی تحلیلگران نیز معتقدند که موضوعات سیاست خارجی در مقایسه با مسائل داخلی اثر کمتری بر نتایج انتخابات دارد. در همین راستا، «سینان اولگن» دیپلمات سابق ترکیه که اکنون یک عضو ناظر در کارنگی اروپا مستقر در استانبول است، به فرانس 24 گفت: در اکثر کشورهای دموکراتیک، سیاست خارجی در مقایسه با موضوعات دیگر به ویژه مسائل اقتصادی و هویتی، کمتر تاثیرگذار است.

اما در همین زمان مسکو تلاش کرده تا کمک‌هایی برای بهبود اوضاع اقتصادی ترکیه انجام دهد. به گفته سینان اولگن: «روسیه آشکارا از اردوغان حمایت کرده است و نشانه آن را می‌توان در پرداخت‌ معوقات خرید گاز طبیعی مشاهده کرد که اساسا با کاهش فشارها بر بانک مرکزی ترکیه از لحاظ مالی به ترکیه کمک می‌کنند».

همه این‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که اپوزیسیون ترکیه رسما اعلام کرده درصدد احیای روابط با غرب و امریکاست و بازگرداندن ترکیه به برنامه فروش جنگنده«اف 35» به عنوان یکی از برنامه‌های رسمی آنها اعلام شده است. بر هین اساس، برخی تحلیلگران غربی معتقدند اگرچه غرب تا کنون به صورت رسمی موضع‌گیری نداشته است اما اروپا و ایالات متحده از پیروزی قیلیچدار اوغلو استقبال خواهند کرد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1180465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =