ردپای مافیای مدارس غیرانتفاعی حتی در انتخاب وزیر / تعلیم و تربیت کالا نیست

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: مافیای مدارس غیردولتی حتی وزیر تعیین می‌کند و یکی از دلایل بی‌ثباتی وزرا در آموزش و پرورش صاحبان بانفوذ مدارس غیردولتی هستند. این عده حتی در شورای عالی آموزش و پرورش هم نفوذ دارند.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: معتقدم که رهبری در سخنرانی اخیر خود صریح، بی‌پیرایه و قاطع سیاست‌های کلی نظام دربرابر آموزش و پرورش را تبیین کردند. دلیل آن هم این است که در چند سال اخیر نگاه به کالایی کردن آموزش و پرورش، شتاب بخشیدن به روند خصوصی‌سازی و طبقاتی شدن، سرعت گرفته است. با کمال تاسف این نگاه در افکار عمومی و حتی سیاست‌های دولت آقای رئیسی به ویژه در فصل ششم سند تحول، در حال ترویج بود که با این سخنرانی حجت بر دولتمردان تمام شد.

نگاه بازاری چه بر سر آموزش و پرورش می‌آورد؟

وی افزود: رهبری مردم و مسئولان را به اصل ۳۰ قانون اساسی و ماده ۱۰۴ حقوق شهروندی ارجاع دادند که آموزش و پرورش رایگان را حق مسلم مردم می‌داند و هیچ نهاد و دولتی نمی‌تواند این حق را از آن‌ها بگیرد. در واقع آموزش و پرورش رایگان وظیفه حاکمیت است.

سحرخیز عنوان کرد: در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر و یا به نظر من از برنامه دوم توسعه و زمانی که در این کشور سیاست‌های تعدیل اقتصادی به تقلید از بانک جهانی رقم خورد، این تصور به وجود آمد که آموزش و پرورش هم باید مانند سایر بخش‌ها خصوصی شود.

موج انقلاب کپرنیکی  در آموزش و پرورش توسط چه کسانی مدیریت می‌شد؟

وی با بیان اینکه عده‌ای معتقد بودند که برای رسیدن به عدالت و کیفیت برتر باید آزادی انتخاب به مردم داد و هندسه حاکمیتی آموزش و پرورش را در هم شکست، گفت: برخی تصمیم داشتند که انقلابی کپرنیکی  در آموزش و پرورش به راه بیاندازند که پیامدهای آن از هم پاشیدن آموزش و پرورش متمرکز باشد. در همین راستا تالیف و تهیه کتب درسی برعهده مدارس بوده و چیزی به اسم استخدام معلم نداشته باشیم و مدارس دولتی برچیده شوند.

سحرخیز با اشاره به اینکه برخی به تقلید از مدارس چارتری آمریکا سعی در خصوصی‌سازی آموزش و پرورش دارند، بیان کرد: این موج راه افتاده بود که آموزش و پرورش دولتی گران اداره می‌شود و راه برون رفت از اختصاص این بودجه عظیم، خصوصی‌سازی است. در حالی که آموزش و پرورش در مقایسه با کشورهای منطقه کمترین سهم را از بودجه دولتی دارد و با جهان هم اصلا قابل قیاس نیست.

کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: آقای روحانی به صراحت اعلام کرد که باید در سال ۱۰ درصد از مدارس را واگذار کنیم تا هزینه کمرشکن را از دوش دولت برداریم. آقای رئیسی هم همین راه را رفتند و معاون آقای نوری از واگذاری مدارس صحبت می‌کند. حتی در ماده پنج سند انتظار از وزیر آموزش و پرورش که در دولت رئیسی منتشر شد آمده که باید آموزش و پرورش یارانه‌ای شود. در همان سند عنوان شده که دولت ۲۵ درصد از مدارس را به صورت هیات امنایی اداره و به نهادها یا اشخاص حقیقی و حقوقی خوشنام واگذار کند و این خلاف نگاه رهبری است.

مدرسه‌های دولتی غربال شده است

وی ادامه داد: مگر می‌شود که آموزش و پرورش را به اشخاص و نهادها واگذار کنیم و هرکسی بهره‌برداری خود را داشته باشد؟ ما با تنوع‌سازی در مدارس اشتباه بزرگی کرده‌ایم. مدرسه‌های دولتی غربال شده و طبقه مرفه در مدارس دیگری تحصیل می‌کنند. تنوع‌سازی خلاف قانون است وعلاوه بر این می‌خواستیم مدارس را به صنوف مختلف هم واگذار کنیم. خوشحال شدم که این بار رهبری با صراحت اعلام کرد که خصوصی‌سازی آموزش و پرورش فاجعه است.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با دیدگاه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش را طبقاتی کرده و کلاس درس را تبدیل به کالا کرده‌ایم، گفت: امروز کمترین کیفیت را در مدارس دولتی داریم. سرانه مدارس کم و حقوق معلمان کمتر از دیگر نهادهای دولتی است. به معلمان خرید خدمات هم که سالی یک بار حقوق می‌دهند.

برخی مدارس نام دولتی دارند اما شهریه دریافت می‌کنند

وی ادامه داد: میانگین تراکم دانش‌آموز در مدارس دولتی بسیار زیاد است. فعالیت پرورشی تعطیل و مدرسه خالی از امکانات است. پایین نگه داشتن کیفیت مدارس دولتی باعث شده که سال به سال به تعداد دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی افزوده شود. برخی مدارس هم مانند شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان و غیره نام دولتی دارند اما شهریه دریافت می‌کنند.

سحرخیز بیان کرد: مافیای مدارس غیردولتی پشت پرده این جریان است. این مافیا حتی وزیر تعیین می‌کند و یکی از دلایل بی‌ثباتی وزرا در آموزش و پرورش صاحبان بانفوذ مدارس غیردولتی هستند. این عده حتی در شورای عالی آموزش و پرورش هم نفوذ دارند.

شورای عالی آموزش و پرورش در دستان صاحبان مدارس غیردولتی است

وی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش گلوگاه این سازمان و مرکزی است که باید سیاست‌گذاری کند؛ این مرکز باید از آموزش و پرورش دولتی حمایت کند اما در دستان صاحبان مدارس غیردولتی است. برخی از این افراد به ظاهر ولایت‌پذیر هم هستند و چه اصول‌گرا و چه اصلاح طلب در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن خصوصی‌سازی آموزش و پرورش است. کسی که تعارض منافع دارد اجازه حضور وزیر قوی را نمی‌دهد. این افراد برای آموزش و پرورش خط و مشی تعیین می‌کنند. کسانی برای وزارت پیشنهاد شدند که یک روز معلمی نکرده بودند.

سحرخیز با اشاره به عملکرد ضعیف وزرای آموزش و پرورش عنوان کرد: به یاد ندارم که در این سال‌های بعد از انقلاب حقوق معلم شب عید پرداخت نشده باشد. نحوه اجرای رتبه بندی هم بعد از ۱۳ سال فاجعه بود. وزیر باید با ساختار آموزش و پرورش آشنا باشد. اینکه بعد از ۳۰ سال به معلم بگوییم بیا برای رتبه بندی امتحان بده، به او توهین کرده‌ایم. معلم باید به روز شود اما این باید با برنامه باشد نه با توهین!

در خصوصی‌سازی از آمریکا جلو زده‌ایم

وی افزود: آمریکایی‌ها معتقدد که بیش از ۹۰ درصد از مدارسشان دولتی است و ما اگر آمار مدارس دولتی که شهریه می‌گیرند را هم به آمار مدارس غیردولتی اضافه کنیم، می‌بینیم که در خصوصی‌سازی از آمریکا جلو زده‌ایم. مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در زمان آقای روحانی مطلبی را منتشر کرد که نشان می‌داد مردم عادی ما ۳۰ درصد از هزینه‌های آموزش و پرورش را پرداخت می‌کنند. آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که مدارس چارتری شکست خورد اما ما به این سمت حرکت می‌کنیم.

سحرخیز با اشاره به اینکه سازمان برنامه و دولت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش دارند، عنوان کرد: کودک امروز سرمایه آینده و مهم‌ترین عامل برای توسعه پایدار است. در کنکور ۶۶ درصد رتبه‌های برتر در مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌اند. نگاه طبقاتی باید اصلاح شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آموزش و پرورش منفعل بوده است

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آموزش و پرورش منفعل بوده است. ۱۳ سال است که سند تحول تبیین شده اما چه دستی در کار است که نمی‌خواهد این سند اجرا شود؟ مافیای مدارس غیردولتی سود کلانی در تجارت کنکور دارد و شهریه‌های بالا می‌گیرد. این افراد به راحتی از گذرگاه‌ها عبور می‌کنند. یکی از این افراد در مصاحبه خود گفته نگران رشد مدارس غیردولتی است! او به جای نگرانی برای ۹ دهک عادی جامعه نگران مدارس غیردولتی است. آسیب‌های اجتماعی به مدارس راه پیدا کرده‌اند.

سحرخیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کالا نیست که خصوصی شود، عنوان کرد: آقای حاج بابایی تعریف می‌کرد: «به مجمع تشخیص مصلحت رفتیم و برخی از دوستان پیشنهاد داده بودند که تعدادی از مدارس دولتی را مثلا به شهرداری‌ها هم واگذار کنیم و  بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی دیدیم که کلمه شهرداری حذف شده است.» این نشان می‌دهد که رهبری حتی با واگذاری به شهرداری‌ها هم موافق نیستند. شهرداری نهاد اجرایی است که در هر دوره دست یک جناح است و قرار نیست که با سرنوشت بچه‌ها سیاسی برخورد کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1180489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =