چرا برخی رشته‌ها از دفترچه کنکور حذف شدند؟

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: حذف برخی از رشته‌های دفترچه کنکور با هدف کاربردی کردن تحصیلات دانشگاهی و متناسب سازی دروس با نیازهای صنعت است.

محمد رضا دلیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با اشاره به حذف ۴۰ درصد رشته‌ها از دفترچه کنکور اظهار کرد: البته بهتر است که بگویم این رشته‌ها حذف نمی‌شوند؛ بلکه با رشته‌های جدید جایگزین می‌شوند و نمی‌توان گفت که آنها به صورت کامل حذف می‌شوند. در حال حاضر زیر ساخت‌هایی مانند کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات و اعضای هیئت علمی این رشته‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارند که نمی‌توان به سادگی آنها را نادیده گرفت. بنابراین مسیر و رویکرد این رشته‌ها تغییر می‌کند مثلا دروس  این رشته‌ها در راستای نیاز محوری تغییر می‌کند یا کلا رشته دیگری جایگزین خواهد شد.

حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور حذف می‌شود

وی با تاکید بر اینکه حذف رشته‌ها از کنکور با هدف کاربردی کردن تحصیلات در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: به عقیده بنده مسئولانی که در موضوع برنامه ریزی تحصیلی و تغییرات سرفصل‌های دروس تصمیم گیر هستند، تلاش دارند تا تغییراتی ایجاد کنند تا موضوعات یا چالش‌های صنعت را به سمت دانشگاه‌ها سوق دهند. 

رشته‌های غیرجذاب حذف می‌شوند

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: برخی از دروس عمومی به ویژه علوم پایه در مقطع تحصیلی کارشناسی بر اساس یکسری اصول ثابت است و چندان نیاز به تغییر ندارند؛ اما برخی از دروس تخصصی نیازمند تغییر و تحول و به روزرسانی هستند تا به سمت نیاز محوری و حل مشکلات کشور پیش روند. 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما کدام رشته‌ها از دفترچه کنکور حذف خواهند شد، تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم که این حذف یا جایگزینی باید بر اساس یکسری شاخص‌ها و اصول انجام شود. در حال حاضر برخی از رشته‌ها جذابیت کمتری دارند، در نتیجه پذیرش دانشجو برای این رشته‌ها نیز کم است. همچنین نیروی متخصص برای ورود به بازار کار را نیز تامین نمی‌کند. بنابراین باید حذف شوند.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: همچنین برخی از رشته‌ها به غیر اینکه پذیرش دانشجو ندارند، در راستای نیازهای کنونی صنعت یا جامعه نیستند. به عنوان مثال امکان دارد که رشته‌ای در ۱۰ یا ۱۵ سال پیش که راه اندازی شد، پاسخگو نیازهای کشور بوده؛ اما با گذشت زمان کارایی خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه برخی برخی از رشته‌های قدیمی هنگام تاسیس آن، به نیازهای بازار یا صنعت خیلی توجه نشده است، گفت: به عنوان مثال رشته‌های تحصیلات تکمیلی به میزان رشد علم و فناوری یا پیشرفته بودن کشور وابسته هستند. بنابراین خیلی از رشته‌ها باید از نظر پیشرفت علمی به روز رسانی شوند یا نگاه به آینده نیز در آنها وجود داشته باشد. 

دلیری مطرح کرد: برخی از رشته‌ها نیز شاید الان کاربردی نباشند؛ اما با توجه به آینده نگری یا آینده پژوهی باید در دانشگاه‌ها تدریس شوند. مثلا رشته‌ای علوم بین‌ رشته‌ای یا علوم فناوری که این روزها مرود استقبال دانشجویان نیز قرار گرفته است.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در پایان خاطرنشان کرد: ایران کشوری در حال توسعه است. بنابراین صنعت ما به گونه نیست که به صورت صد در صد نیاز به علم روز دنیا داشته باشد؛ چرا که به هر حال ما از علم روز عقب هستیم. در نتیجه بهتر است که تمامی این رشته با رشته‌های متناسب‌تر جایگزین شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =