اعلام شروط ترخیص کالا با پته تجاری

بر اساس دستور العمل دفتر واردات گمرک ایران، خروج قطعات یدکی با پته و بدون اظهارنامه از گمرک مشروط به تشخیص جنبه غیر تجاری و ورود توسط واحدهای تولیدی بوده و نباید ارزش کالا ملاک باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دستورالعمل تکمیلی و تبیینی دفتر واردات گمرک ایران در خصوص بند 1 ماده 38 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و حمل یکسره به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

تجارت غیر نفتی ایران با همسایگان در فروردین‌ماه به ۳.۵ میلیارد دلار رسید

در این بخشنامه که از سوی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران صادر شده است، شروط بند یک ماده 38 قانون امور گمرکی عبارت است از  نداشتن جنبه تجاری و و ورود توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری. همچنین بر این اساس بند 1ماده 38  قانون مذکور سقف ارزشی ندارد.

لازم به ذکر است، در ماده 38 قانون مقررات صاردات واردات (واردات مقطعی کالا به صورت بدون انتقال ارز) امده،  قطعات یدکی ، ابزار برشی ، قالب نو یا مستعمل و نمونه کالا برای واحدهای تولیدی ، آموزشی یا تحقیقاتی همچنین نمونه دارو ( فراورده های دارویی ، مواد اولیه و مواد جانبی ) و مواد مورد نیاز برای بسته بندی آن تجهیزات و ملزومات پزشکی ، آزمایشگاهی و بهداشتی، شیر و غذای کودک ، کتب و نشریات و تجهیزات آزمایشگاهی و ملزومات تحقیقات علمی برای دانشگاه های علوم پزشکی در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد، رأساً به نام واحد تولیدی یا مؤسسه آموزشی یا تحقیقاتی یا درمانی مربوط قابل ورود و ترخیص است.

در این بخشنامه امده که تشخیص تجاری نبودن کالا جهت حمل یکسره با گمرک است و از طرف دیگر مشروط نمودن اجرای تکلیف قانونی با موضوعاتی مثل ارزش کالا و تعداد دفعات برای قطعات یدکی بر خلاف خواست قانون گذار است.

گمرک

گفتنی است، در سال 1399 گمرک ایران طی بخشنامه ای به گمرکات کشور، نحوه اقدام در خصوص کالاهای فاقد جنه تجاری موضوع بند 1ماده 38 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را اعلام کرده بود. در بخشنامه تاکید شده است از ترخیص انواع لنز طبی و غیر طبی از محل بند 1 ماده 38 آیین نامه مذکور در قالب پته مسافری و تجاری جدا خودداری شود.

تمام کالاهای یخچالی مشمول امتیاز حمل یکسره شدند

در ادامه این بخشنامه نیز تاکید شده که امکان حمل یکسره برای کالاهای یخچالیعلاوه بر اقلام اساسی،  فاسدشدنی، موجودات زنده و تجهیزات پزشکی نیز فراهم شده است.

۱

انتهای پیام/

کد خبر: 1181081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =