آخرین تحولات اوکراین| واکنش مسکو به سخنان ماکرون درباره روسیه

سهم لهستان در درگیری نظامی در اوکراین، ادعای ماکرون درباره عدم ارسال سلاح برای حمله به خاک روسیه، اذعان به عدم پیشرفت در اجرای بخش روسی توافقنامه صادرات غلات و هدف بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  "الکساندر گروشکو"، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه تاکید کرد که ادعای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در خصوص شکست ژئوپلیتیکی روسیه، صرفاً تلاشی برای تبدیل یک آرزوی واهی غرب به واقعیت است.

رهبر فرانسه پیش از این در مصاحبه با Opinion  گفته بود که روسیه متحمل یک "شکست ژئوپلیتیکی" شده و در عین حال ابراز عقیده کرد که این کشور در حال سقوط به ورطه "وابستگی رعیت گونه" به جمهوری خلق چین است.

آمریکا: همکاری دفاعی ایران و روسیه برای جهان زیان آور است

گروشکو در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی وزارت خارجه روسیه  منتشر شده، در این باره نوشت: «هرچه بیشتر چنین «طلسم‌های دعایی» را از سوی مقامات غربی بشنویم، برای ما واضح‌تر می‌شود که تحت فشار واقعیت در حال رخ دادن، نخبگان سیاسی کشورهای اروپایی از تلقین تحریک آمیز شهروندان، به سمت قانع کردن خود نسبت به درستی مسیر تقابلی که برای تخریب پایه های امنیت منطقه‌ای و بین المللی که در پیش گرفته‌اند، حرکت کرده‌اند.» 

این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد که تداوم عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین تنها راه انتخابی کشورهای "غرب جمعی" است تا خود از مسئولیت بحرانی که بسیاری از کشورها در آن غوطه ور هستند را خلاص کنند. کنار گذاشتن چنین سیاستی به منزله اعتراف به اشتباهات آنها خواهد بود و غرب نمی تواند با این واقعیت کنار آمده و آن را بپذیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که روابط دوستانه و راهبردی بین مسکو و پکن، پاریس را تحت تاثیر قرار داده و باعث نگرانی شده است. وی افزود: در تصور ماکرون از جهان، مانند دیگر رهبران غربی، آنها باید با واقعیت روابط قدرتمند، برابر و متقابلاً محترمانه بین روسیه و چین کنار بیایند. این در حالی است که اهمیت و تأثیر این روابط در عرصه بین‌المللی تنها در حال افزایش است و همین مسئله باعث نگرانی غرب شده است .»

روز گذشته دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌ جمهوری روسیه نیز به سخنان امانوئل ماکرون مبنی بر اینکه گویا روسیه در حال سقوط به وابستگی رعیت گونه به چین است، واکنش نشان داد. سخنگوی کرملین گفت: «روابط بین مسکو و پکن منحصراً ماهیتی مشارکتی دارد. روابط نزدیک دو کشور به منزله وابستگی نیست، این نتیجه توجه به منافع متقابل، نزدیکی جهان بینی آنها در رابطه با مسائل بین المللی و البته مقابله موثر با تلاشها برای دیکته کردن خواسته های غرب جمعی است. ما چنین تصویری (وابستگی) از روابط مسکو و پکن را اشتباه دانسته و معتقدیم سخنان ماکرون ناشی از درک نادرست وی از ماهیت واقعی این روابط است.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و چهل و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

سفیر روسیه: لهستان بیشتر تسلیحات ساخت شوروی خود را به کی‌یف داده است

سرگئی آندریف، سفیر روسیه در لهستان در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که بامداد امروز منتشر شده، اعلام کرد که بیشتر تجهیزات نظامی ساخت شوروی که ورشو می توانست به کی‌یف منتقل کند، تاکنون به اوکراین انتقال است.

وی گفت: «رهبری لهستان قول داده بود که 14 هواپیمای جنگنده میگ-29 خود را به اوکراین منتقل کند. اخیراً مشخص شده که همه آنها قبلاً به کی‌یف تحویل داده شدند. بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی شوروی  موجود در لهستان تاکنون به اوکراین منتقل شده است. امسال 14 تانک لئوپارد-2 ساخت آلمان هم به این فهرست اضافه شده است. بدون شک ورشو به تامین سلاح و تجهیزات نظامی مورد نیاز کی‌یف ادامه خواهد داد تا زمانی که توانایی این کار را داشته باشد.»

سفیر روسیه همچنین یادآور شد که موضوع اعزام نیروهای نظامی لهستانی برای شرکت در درگیری در اوکراین در فضای عمومی این کشور اصلاً شنیده نمی شود، اگرچه مشخص است که ورشو آشکارا مزدورانی را برای گردان داوطلبان خارجی ارتش اوکراین استخدام می کند. 

پیش از این، ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، گفته بود که ورشو برای تامین تسلیحات نظامی کی‌یف، مبلغی معادل 800 تا 900 میلیون یورو از اتحادیه اروپا غرامت دریافت خواهد کرد و در ازای تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین، لهستان قصد خرید تسلیحات مدرن و ایجاد خطوط فن آوری برای تولید انواع مختلف سلاح را دارد.

تلاش ارمنستان برای اجتناب از تحریم‌ها برای همکاری با روسیه

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شب گذشته، دوشنبه در مصاحبه با مجله چک Respekt ، اعتراف کرد که مقامات ایروان از تحریم‌های غربی به خاطر همکاری با مسکو هراس دارند و تلاش می کنند تا جای ممکن از آنها اجتناب ورزند.  

پاشینیان گفت: «در هر زمینه‌ای که امکان آن وجود دارد، ما خوشحالیم که تقاضای روسیه را برآورده می کنیم. ولی تحریم ها خط قرمز ماست. و ما این را خیلی واضح به مقامات مسکو گفته‌ایم: ما نمی خواهیم به شما صدمه بزنیم، اما نمی توانیم خودمان را در معرض تحریم شویم. و در این خصوص هیچ رازی وجود ندارد.»

وی همچنین افزود که ارمنستان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، روابط اقتصادی بسیار نزدیکی با روسیه داشته و تجارت ملی این کشور نگرش مثبتی در این زمینه دارد.

پیش از این نیز، در اواخر ماه آوریل، وزارت خزانه داری ایالات متحده به قزاقستان در مورد خطر اعمال تحریم های ثانویه علیه شرکت ها و بانک های این جمهوری به دلیل کمک به روسیه هشدار داده بود.

ماکرون: فرانسه برای حمله به روسیه سلاحی به کی‌یف نمی‌دهد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که پاریس برای حمله به خاک روسیه هیچ سلاحی به اوکراین نمی دهد و با روسیه درگیری نظامی ندارد. 

ماکرون گفت: «کمک پاریس به کی‌یف محدود به کمک برای «مقاومت آنها در درگیری نظامی» است. ما در جنگ با روسیه نیستیم و قصد چنین کاری را هم نداریم.»

فرانسه آماده آموزش خلبانان اوکراینی است

امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که فرانسه می تواند از هم اکنون آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز کند. 

وی گفت: «هیچ تابویی در این رابطه وجود ندارد. ما به همراه چندین کشور اروپایی دیگر که برای این کار اعلام آمادگی کردند، امکانات لازم برای آموزش خلبانان اوکراینی را فراهم  کرده ایم.»

ماکرون یادآور شد که فرانسه قبلاً هم به خلبانان اوکراینی آموزش می داد، اما نه برای هواپیماهای نظامی. وی ابراز اطمینان کرد که آماده سازی و توانایی برای به کار کردن با تجهیزاتی که فرانسه در اختیار کی‌یف قرار داده، تعیین کننده بوده و این امکان را به اوکراین خواهد داد تا یک عملیات ضد حمله را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =