پوشک بچه‌های مصرف شده مصالح ساختمانی می‌شوند

یافتن مصالح ساختمانی کم هزینه، پایدار برای محیط زیست و قابل دسترس یکی از دغدغه‌های مهم دنیای امروزی است. در این راستا، محققان کامپوزیت جدیدی را جایگزین ماسه در بتن و ملات کرده‌اند که محصولی کاملا زائد، متداول و غیرقابل تجزیه است: پوشک بچه‌های یکبار مصرف استفاده شده.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دسترسی به مسکن مناسب و مقرون به‌صرفه یکی از حقوق اساسی بشر به شمار می‌آید. این مساله روز به روز به یکی از دغدغه‌های بزرگ به ویژه در کشورهای کم درآمد تبدیل شده که در آنها عرضه و تقاضا با هم مطابقت ندارد. این در حالی است که مصالح ساختمانی اغلب گران‌ترین جزء در ساخت‌وساز به شمار می‌آید و تا ۸۰ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر، بتن به دلیل استحکام و دوام بالا، پایه اصلی ساخت‌وساز خانه محسوب می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بتن ردپای کربن زیادی از خود به جا می‌گذارد.

محققان دانشگاه کیتاکیوشوی ژاپن در این راستا و برای حفظ مزایای بتن، اما به شرط سازگاری با محیط زیست و تولید ارزان‌تر، به یک محصول زائد غیرقابل تجزیه متداول روی آوردند: پوشک بچه یکبار مصرف.

تصفیه‌خانه‌ها یا پساب‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی در دنیا/ شکل‌گیری شخصیت در سیستم آموزشی از درس خواندن مهم‌تر است

محققان در این تحقیق، روی اندونزی و رشد قابل توجه جمعیت در این کشور و افزایش تقاضا برای مسکن ارزان قیمت مطالعه کردند. آنها این موضوع را مدنظر گرفتند که با افزایش جمعیت در اندونزی، به همان میزان هم زباله‌ها افزایش می‌یابند؛ به طوری که در سال ۲۰۱۹، در این کشور ۲۹/۷۶ میلیون تن و در سال ۲۰۲۰ به ۳۲/۷۶ میلیون تن زباله تولید شده است. اما جالب اینجاست که طبق گزارش، اندونزی رتبه ششم را در استفاده از پوشک بچه یکبار مصرف دارد. بسیاری از پوشک‌های استفاده شده در رودخانه‌ها و آبراه‌های کشور پرتاب و در کنار مواد شیمیایی و میکروپلاستیک‌ها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. این تحقیق به دو موضوع مهم در این زمینه می‌پردازد: پاکسازی محیط زیست و ارائه یک جایگزین ساخت‌وساز کم هزینه.

محققان نمونه‌هایی از بتن و ملات را با پوشک‌های یکبار مصرف شسته شده، خشک و خرد شده با سیمان، ماسه، شن و آب تهیه کردند. این نمونه‌ها به مدت ۲۸ روز عمل‌آوری شدند. عمل‌آوری فرآیند حفظ رطوبت کافی در بتن در محدوده دمایی است که به هیدراته شدن سیمان کمک می‌کند. در واقع به واکنش شیمیایی بین سیمان و آب که باعث استحکام و دوام آن می‌شود، کمک می‌کند.

محققان مخلوط‌هایی را با نسبت‌های متفاوتی از ضایعات پوشک یکبار مصرف ساختند و هر کدام از آنها را آزمایش کردند تا ببینند چقدر می‌توانند فشار را تحمل کنند. سپس حداکثر مقدار شن و ماسه‌ای را که می توان با زباله‌های پوشک جایگزین کرد تا خانه‌ای به مساحت ۳۶ مترمربع ساخت، محاسبه کردند.

آنها دریافتند که می‌توانند ۱۰ درصد شن و ماسه را با زباله‌های یکبار مصرف پوشک در بتن مورد نیاز برای تشکیل ستون‌ها و تیرها در یک خانه سه طبقه جایگزین کنند. در یک خانه یک طبقه، این نسبت به ۲۷ درصد افزایش یافت. از نظر ملات مورد استفاده برای ایجاد دیوارهای جداکننده، محققان می‌توانند تا ۴۰ درصد شن و ماسه را با زباله‌های پوشک جایگزین کنند. برای تشکیل طبقات و سنگفرش باغ می‌توان ۹ درصد شن و ماسه را جایگزین کرد. براساس این آزمایش‌ها، ترکیب بیشتر از این نسبت‌ها منجر به نامناسب بودن بتن برای ساخت‌وساز می‌شود.

محققان بر این باورند که بتن پوشک یکبار مصرف آنها کاربردهای گسترده‌ای به غیر از ساخت‌وساز مسکن در اندونزی دارد و این مساله از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پوشک‌های یکبار مصرف سومین عامل اصلی دفن زباله در سطح جهان هستند. در سرتاسر جهان، سالانه بیش از ۱۸ میلیارد پوشک یکبار مصرف در محل دفن زباله‌ها ریخته می‌شود.

محققان برای تهیه این مصالح جدید با چالش‌هایی نیز مواجهند؛ یکی اینکه برای جمع‌آوری پوشک‌های استفاده شده از خانواده‌ها و ضدعفونی کردن آنها نیاز به مشارکت با تاسیسات بازیافت زباله دارند و ثانیا دستگاه‌هایی که این پوشک‌های استفاده شده را خرد می‌کنند، در حال حاضر در مقیاس کوچک هستند و نیاز به دستگاه‌های بزرگ‌تر وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =