بارش ۴۰ کیلوگرم پلاستیک از آسمان پاریس

دیپلمات‌های ۱۷۵ کشوری که روز دوشنبه برای مذاکره در مورد معاهدات جهانی پلاستیک در پاریس دور هم جمع می‌شوند، حتما باید چتر به همراه داشته باشند؛ البته نه به خاطر باران معمولی، بلکه به خاطر باران پلاستیکی!

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به گزارش اولین پیش‌بینی آب و هوای آلوده پلاستیکی، پایتخت فرانسه در طول مذاکرات پنج روزه معاهدات جهانی پلاستیک زیر پوشش بارندگی میلیاردها ذرات میکروپلاستیک از آسمان خواهد رفت. بارانی که به گفته دانشمندان، حاوی ۴۰ تا ۴۸ کیلوگرم قطعه پلاستیکی شناور است که در طول ۲۴ ساعت روی سر شهروندان این شهر خواهد بارید. البته دانشمندان می‌گویند اگر آب و هوا باران شدیدی را به همراه داشته باشد، میزان بارش پلاستیک احتمالا تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته مارکوس گاور،‌ رئیس تحقیقات پلاستیک در استرالیا، این پدیده باید تمرکز مذاکره کنندگان پاریس را چند برابر کند.

موضوع پلاستیک زمانی جدی‌تر می‌شود که ذرات پلاستیک در محیط شکسته می‌شوند و از طریق آب و مواد غذایی به بدن ما می‌رسند و این جایی است که آسیب غیرقابل تصوری به سلامتی ما وارد می‌کند. به طور کلی،‌ نگرانی در مورد تأثیر پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان در سال‌های اخیر همراه با اوج تحقیقاتی که همه‌جانبه و تداوم آن را مستند می‌کند، افزایش یافته است.

میکروپلاستیک برای اولین بار در خون انسان دیده شد

جالب است بدانید که این ذرات موذی و مضر حتی از قطب شمال هم سردرآورده‌اند. براساس گزارش‌ها، میکروپلاستیک‌های چند رنگ در یخ‌های نزدیک قطب شمال و درون بدن ماهی‌هایی که در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین نقاط اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، یافت شده است. طبق تعریف، پلاستیک‌هایی که کمتر از ۵ میلی‌متر قطر دارند، میکروپلاستیک هستند.

طبق گزارش محیط‌زیست سازمان ملل، زباله‌های پلاستیکی هر ساله بیش از یک میلیون پرنده دریایی و ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی را از بین می‌برد و حتی نهنگ‌های آبی که پالیده‌خوارند و با روش فیلتر تغذیه می‌کنند، روزانه 10 میلیون قطعه میکروپلاستیک مصرف می‌کنند.

به جاندارانی که غذای خود را از طریق پالایش آب دریا تأمین می‌کند، پالیده‌خوار گفته می‌شود. این جانداران این کار را از طریق رد کردن آب از اندام‌های ویژه غربالی انجام می‌دهند. پالیده‌خواران پلانکتون‌ها و دیگر غذای معلق در آب را به وسیله اندام‌های جارویی‌مانند یا آب‌ششی به تله می‌اندازند.

سرها زیر برف

هر دقیقه به اندازه یک کامیون زباله پلاستیکی به اقیانوس ریخته می‌شود. قطعات میکروسکوپی پلاستیک در همه جای جهان پخش شده و حتی در خون، شیر مادر و جفت نوزاد هم مشاهده شده است.

در انسان، قطعات میکروسکوپی پلاستیک در خون، شیر مادر و جفت شناسایی شده است. آزمایش‌های حیوانی نشان داده که میکروپلاستیک‌ها در بدن جانوران با افزایش خطر ابتلا به سرطان، مشکلات باروری و جهش‌های DNA مرتبط است، اما هنوز اطلاعاتی در مورد تاثیر آن روی انسان وجود ندارد.

کریستوس سیمئونیدس، متخصص اطفال و محقق بیمارستان تحقیقاتی کودکان، می‌گوید: پلاستیک‌های خطرناک و کشنده در بدن ما پلاستیک‌هایی هستند که بین ۱۰ نانومتر تا یک میکرومتر قطر دارند. این ریزپلاستیک‌ها می‌توانند از طریق غضای بیولوژیکی وارد بافت‌های مختلف بدن‌مان از جمله سد خونی مغزی شوند.

او می‌افزاید: پس وقتی صحبت از خطرات میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی به میان می‌آید، باید سرمان را از برف بیرون بیاوریم.

پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که بارش باران پلاستیکی در پاریس فقط شامل ذرات بسیار بزرگ‌تر است که حداقل ۵۰ میکرون قطر دارند. قطر موی انسان حدود ۸۰ میکرون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =