رتبه‌بندی معلمان هم آلوده به مقاله‌فروشی شد / ۴ میلیون بدهید نویسنده و پژوهشگر شوید  + عکس

ویروس مقاله‌فروشی و چاپ کتاب برای گرفتن مرتبه شغلی و علمی این بار سراغ اهالی آموزش و پرورش هم آمده است. تبلیغات متعددی در فضای مجازی وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند به نام معلم کتاب و مقاله چاپ کنند تا امتیاز رتبه بندی را کسب کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، اگر مسیر میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر را قدم زده باشید با تبلیغات متعدد پایان‌نامه‌فروشی و مقاله‌فروشی مواجه شده‌اید. از درد پایان‌نامه‌فروشی و آسیب‌هایی که به دنبال دارد بارها گفته‌اند، می‌گوییم و خواهند گفت و چیز جدیدی هم نیست اما انگار ویروس مقاله‌فروشی و چاپ کتاب برای گرفتن مرتبه شغلی و علمی این بار سراغ اهالی آموزش و پرورش هم آمده است.

رتبه‌بندی معلمان نه مرحم درد معیشت شد نه نردبان ارتقا آموزش / فرهنگیان از چه چیز گله‌مندند؟

تعیین شاخص‌هایی مانند تالیف و تدوین کتاب و مقاله، کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره‌ها، مشارکت در کارگاه‌ها و شوراها، دریافت تقدیرنامه و مواردی از این دست در رتبه‌بندی معلمان باعث شده تا سودجویان راهی این عرصه هم شوند.

تبلیغات متعددی در فضای مجازی وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند به نام معلم کتاب و مقاله چاپ کنند. حتی در یکی از تبلیغات عنوان شده که در ازای پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مقاله‌ای به نام شما به کنفرانسی بین‌المللی در خارج از کشور ارسال کرده و حتی هزینه را بعد از پذیرش مقاله دریافت می‌کنند.

کتاب را با نام خودتان درب منزل تحویل بگیرید!

تبلیغ کنندگان حق انتخاب هم به شما می‌دهند و می‌توانید هر عنوان کتابی که دوست داشتید را انتخاب کنید و چهار میلیون تومان ناقابل پرداخت کنید بعد کتاب را درب منزل با نام خودتان در حالی که شابک، تاریخ و کدپیگیری مجوز دارد، دریافت کنید.

رتبه‌بندی معلمان هم آلوده به مقاله‌فروشی شد / ۴ میلیون بدهید نویسنده و پژوهشگر شوید  + عکس

رتبه‌بندی معلمان هم آلوده به مقاله‌فروشی شد / ۴ میلیون بدهید نویسنده و پژوهشگر شوید  + عکس

رتبه‌بندی معلمان هم آلوده به مقاله‌فروشی شد / ۴ میلیون بدهید نویسنده و پژوهشگر شوید  + عکس

کارشناسان پیش از شروع رتبه‌بندی نسبت به ورود سودجویان به این فضا و مدرک‌سازی هشدار داده بودند اما در نهایت رتبه‌بندی با همان ملاک‌ها اجرا شد و فروش تالیف و مقاله هم رونق گرفت.

داشتن کتاب و تألیف دلیل بر سواد معلمان نیست

حسین صادقی کارشناس تعلیم و تربیت و معاون سابق آموزش و پرورش از جمله کسانی است که در این باره هشدار داده بود. وی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: بی‌شک وقتی معیارهای ارزیابی محدود به چنین مؤلفه‌هایی می‌شود که فرصت سوء استفاده عده‌ای را فراهم می‌کند، نباید انتظار داشت که نتایج حاصله منجر به ارتقای صلاحیت افراد شود، چنانچه پیش‌تر نیز این موضوع در شاخص‌های انتخاب معلمان نمونه بارها آزموده شده است!

وی افزود: به زعم بسیاری از صاحب نظران که حرفه معلمی را هنر و مهارت تعلیم و تعلم می‌دانند، در اغلب موارد، داشتن کتاب و تألیف دلیل بر سواد معلمان نبوده و شاخص مطلوبی برای ارزیابی صلاحیت به شمار نمی‌آید!

صادقی ادامه داد: چه بسا افرادی که به صرف تمکن مالی، به نام خویش کتاب چاپ می‌کنند یا چه بسا افرادی که بستگانشان در کار نشر فعالیت داشته و به سادگی به نام او، کتاب منتشر می‌کنند! درحالی که در هنر معلمی نیازمند بازآموزی و به روزآوری دانش تخصصی تدریس‌اند.

نیازمند بازطراحی فرآیند ارزیابی صلاحیت‌ها هستیم

وی تاکید کرد: بسیار بعید به نظر می‌رسد که رتبه بندی معلمان، هدف غایی خود که ارتقای شأن و منزلت و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی است را هدف گرفته باشد و از این منظر خوشبین به نتایج مورد انتظار اجرای این قانون نیستم مگر آن که در مسیر اجرا فرصت ترمیم و اصلاح برای آن وجود داشته باشد. به شخصه معتقدم سنجش و ارزیابی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان هیچ تناسب و سنخیتی با این کاغذبازی‌ها ندارد و نیازمند بازطراحی فرآیند علمی‌تر و قابل اعتناتری است.

ایجاد رقابت به این شکل در میان معلمان اشتباه است

برخی هم متعقدند که آموزش و پروش با رتبه بندی از اساس راه را اشتباه رفته است. محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  گفت: من با ریشه رتبه بندی مخالف هستم؛ چراکه ایجاد رقابت بین معلمان اشتباه است. تجربه‌های جهانی هم رتبه بندی را تائید نمی‌کنند. در برخی از ایالت‌های آمریکا این طرح انجام شد اما هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد، رتبه بندی در کیفیت‌بخشی به آموزش موثر بوده است.

وی افزود: الفی کوهن نویسنده آمریکایی در کتاب «نه تنبیه، نه تشویق» می‌گوید که پرداخت پول بیشتر برای کار بیشتر نه تنها در آموزش بلکه در صنعت هم تاثیرگذار نیست. این‌ها پاداش‌های بیرونی محسوب می‌شوند، درحالی که انگیزه‌های درونی فرد می‌تواند در افزایش کیفیت کار او موثر باشد. رتبه‌ بندی یک مشوق بیرونی است.

وی با انتقاد از شاخص‌ها و ملاک‌های درنظر گرفته شده برای ارزیابی معلمان ادامه داد: در بهترین حالت هر چهار سال یک‌بار رتبه من باید تغییر کند، برای مثال من در این مدت می‌توانم با هر روشی رتبه خودم را ارتقا دهم و در این مدت وضعیتم تثبیت شود، کسی هم حواسش به کیفیتی که ارائه می‌دهم نیست.

به گزارش ایسکانیوز، به‌استناد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون، چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی‌های معلمی و تجربه افراد، محرز شود فردی اطلاعات خلاف‌واقع در اختیار هیئت‌های ممیز قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع می‌شود. تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع رسیدگی به پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

 باید دید که آموزش و پرورش چطور جعلی بودن کتابی را که مجوز و شابک دارد، تشخیص خواهد داد و چطور با این گونه تخلفات مقابله می‌کند. از طرفی این سوال هم مطرح است که آیا اساسا داشتن کتاب و تالیفات توسط معلمان به ارتقای کیفیت آموزش منجر خواهد شد و روحیه پژوهش را زنده می‌کند یا تنها بهانه‌ای برای رتبه بندی است؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1183407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      ملاک های رتبه بندی باید بازنگری شود .این ملاک ها هیچ عدالتی برقرار نمی کنند یک عده 10و15 میلیون معوقه گرفتند با افزایش حکم جدید , یک عده هم اعصاب خوردکنی و بارگذاری مدارک و بعد هم اعتراض به رتبه خود براشون ماند