ارسال مقاله توسط ۵۰ دانشگاه به همایش «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» 

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی از ارسال مقاله توسط ۵۰ دانشگاه به همایش «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسام‌الدین خلعتبری رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» که ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: همایش بین‌المللی معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز بر مبنای یک نیاز شکل گرفت. نخست نیاز به شکل‌گیری راهکارهایی برای جهان معاصر مبتنی بر معارف نبوی بود.

هشدار مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی به سونامی ناامیدی در جامعه

وی افزود: معارف نبوی به گونه درستی به جامعه منتقل نشده است. گفته شده که اگر معارف اهل بیت به درستی به مردم منتقل شود، همه به سوی آن خواهند آمد.

خلعتبری گفت: در گام نخست جلساتی با دفتر نهاد رهبری داشتیم. تحول در حوزه علوم انسانی، طرح راهبردی دانشگاه است. جهت همایش را به سوی جامعه سوق دادیم‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: این همایش در یک بعد به دنبال معارف نبوی و در بعد دیگر چالش‌های جهان امروز را بررسی خواهد کرد. با محوریت تحول در علوم انسانی همه دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی گردهم آمدند و با تشکیل هیئت‌هایی به بررسی این موضوع پرداختند. حدود ۵۰ دانشگاه در این همایش مقاله داده‌اند. ۱۰ ماه است که به شکل قوی در این زمینه فعالیت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در این همایش سعی شده است معارف نبوی در کنار علوم انسانی مختلف دیده شود. معارف نبوی و روانشناسی، معارف نبوی و جامعه‌شناسی و ... ‌.کار یک همایش علمی با گرفتن مقالات به پایان می‌رسد. جلسه‌ای که هم‌اکنون برگزار شده، یک جلسه ترویجی است.

بازگشت به ریشه‌های دانش، تنها راهکار جامعه بشری است

مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این همایش اظهار کرد: بشر در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز دچار چالش و بحران نبوده است. البته در هیچ دوره‌ای هم یافته‌های علمی به اندازه روزگار کنونی وسعت نداشته است.

وی افزود: پیشرفت علم در هر حوزه با مخاطراتی هم همراه بوده است مانند آسیب‌های زیست‌محیطی. هر روز اعلام می‌شود که یک گونه جانوری در حال انقراض است. به علاوه مشکلاتی برای زیست انسانی ایجاد شده است. از طرف دیگر، بشر با سرگشتگی‌های اجتماعی بسیاری مواجه است.

حجت‌الاسلام رستمی تصدیح کرد: محیط زیست و بحران‌های فکری و دورنی تنها مشکلاتی نیستند که بشر امروز را دربرگرفته‌اند. راهکار چیست؟ راهکار فقط مراجعه به عقل و حرکت در مسیری است که حیات می‌رسد. مراجعه به ذخایر ارزشمند منتقل شده به ما از پیامبر (ٌص) است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: در ابعاد زندگی پیامبر (ٌص) و آنچه به عنوان مسیر وی به ما رسیده، همگی جلوه‌هایی برای عبور از بحران‌هاست. مواجه پیامبر (ٌص) با فقر، غارتگری، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، محیط زیست و ... همگی درس عبرت هستند. سنت پیامبر (ٌص) و مکتبی که از وی به جا مانده، مشعلی برای راه ماست.

وی گفت: مسیری که جامعه بشری امروز می‌رود، به جایی نمی‌رسد. بازگشت به ریشه‌های دانش و منشاهای پاک تنها راهکار است. پیامبر (ٌص) طبیبی است که به دنبال درمان دردهای بشر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =