بهانه جمهوری آذربایجان برای مصادره املاک ایران در باکو چیست؟ / علی‌اف دنبال بالا بردن تنش با تهران است

شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت علی‌اف با دست گذاشتن روی برخی املاک متعلق به ایران تلاش می‌کند آنها را مصادره کند و این امر در هفته‌های اخیر به یکی از اختلافات و چالش‌های دو کشور تبدیل شده و سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو را به شدت درگیر خود کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در ادامه سیاست‌های ضدایرانی دولت باکو که مغایر با حسن همجواری است، این روزها یک اخباری مبنی بر احتمال مصادره برخی املاک ایران در باکو مطرح شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت علی‌اف با دست گذاشتن روی برخی املاک متعلق به ایران مدعی شده که این املاک فاقد سند معتبر بوده و با این بهانه به دنبال مصادره آنها هستند.

ظاهرا این امر در هفته‌های اخیر به یکی از اختلافات و چالش‌های دو کشور تبدیل شده و سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو را به شدت درگیر خود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این املاک در گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران خریداری شده و اسناد آن موجود است؛ هرچند که فرایند حقوقی ثبت مالکیت برخی از آنها به صورت کامل طی نشده باشد اما این اقدام جمهوری آذربایجان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

علی‌اف در صدد مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران در باکو

در حالی که املاک مذکور به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران خریداری و وجوه آن پرداخت شده، گفته می‌شود که دولت باکو برای برخی از این املاک خواستار دریافت اجاره شده و قصد دارد برخی از این اماکن را تعطیل کند.

برخی از تحلیلگران حوزه قفقاز بر این باورند که انتخاب مجدد اردوغان در ترکیه موجب جان آغاز دور جدید فعالیت‌های علی‌اف شده و درصدد افزایش تنش با ایران است. دولت علی‌اف در ماه‌های گذشته بیمارستان هلال احمر ایران و شعبه بانک ملی ایران در باکو را نیز در حالی تعطیل کرده که این مراکز صرفا با هدف خدمت رسانی به مردم جمهوری آذربایجان ایجاد شده بود.

 لازم به ذکر است بیمارستان هلال احمر ایران از حدود سال 1990 در باکو فعالیت می‌کرد و در شرایطی که جمهوری آذربایجان اوضاع اقتصادی خوبی نداشت، این مرکز به مردم این کشور خدمت رسانی می‌کرد. در حال حاضر دولت علی‌اف با طرح این ادعا که مردم آذربایجان دیگر به این خدمات نیاز ندارند، بیمارستان هلال احمر را تعطیل کرده است. علاوه بر این، دفتر رایزنی فرهنگی ایران در باکو نیز از مدت‌ها پیش تعطیل شده است.

به نظر می‌رسد صبر استراتژیک موجب تهاجمی‌تر شدن اقدامات جمهوری آذربایجان شده است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط مثبت با همه همسایگان است، متاسفانه دولت علی‌اف متاثر از تحریکات رژیم صهیونیستی به دنبال بالا بردن سطح تنش با ایران بوده و به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کند روابط با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد. اما باکو باید بداند که این رفتار کریمانه ایران می‌تواند دائمی نباشد و در صورت تداوم رفتارهای خصمانه دولت علی‌اف تبدیل به اقدامات متقابل و تشدید کننده علیه باکو تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1184900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسوی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      10 7
      بله دقیقا صبر استراتزیک ما باعث تضعیف ما هم شده است/
      • امیرعباس هویدا RU ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
        1 0
        میگی چکار کنیم؟بجنگیم؟؟
    • حافظ IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 1
      سیاست خارجی اشتباه دشمنان را زیاد دوست ها را کم می کند امثال این آقای علیف هم پروشده اند
    • خودم IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 0
      اینم مثل طالبان فیلمه
    • سینا CA ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 1
      تا زمانی که پاسخ اساسی به باکو داده نشود وضعیت همین است
    • حسین IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 0
      عبب نشینی کردن در مقابل باکو باعث شده او فاز تهاجمی تری بگیرد متاسفانه شاهد هستیم که هر روز بهانه ای می گیرد امان از دست لابی های نفوذی
    • افشین IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 2
      تا تکلیف ما با پانترک های وطن فروش داخلی مشخص نشه و اونا رو سرجاشون ننشونیم وقاحت این علیف کم نمیشه. چون خودشون دارن میگن داخل ایران طرفدار دارن
    • سلمانی US ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 1
      باید پاسخ قاطع به علیف داد
    • سید مجتبی میری الموتی US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      فکر کنم ضعف استراتژیک ما جمله بهتری باشه
    • ترکاشوند IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 1
      باسلام و احترام واقعا متاسفم برای خودم که یک کشور کوچک برای ایران شاخ و شانه بکشد و ما بگوییم صبر استراتژیک ... یه زهر چشمی باید نشون داد که متاسفانه آنها رو جسور کرده ما تابع نظر رهبر و دولت هستیم اما بیش از این شاید صلاح نباشد.
    • FR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      2 0
      اسمش صبر نیست ترس است