چرا دهک‌های درآمدی بالا اشتیاقی به فرزندآوری ندارند؟ /  تبلیغات باید هدفمندتر باشند

جامعه‌شناس گفت: دهک‌های بالاتر در وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دهک‌های پایین‌تر قرار دارند اما بازهم فرزندآوری در دهک بالا و متوسط نسبت به دهک‌های پایین کمتر است. زندگی درکلان شهرها، کاهش متراژ خانه‌ها، عمودی شدن آپارتمان‌ها وحذف حیاط از منزل‌ها از جمله دلایل اجتماعی کاهش فرزندآوری در کلان شهرها است.

میثم‌مهدیار جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل اجتماعی کاهش جمعیت گفت: مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از عوامل کاهش فرزندآوردی هستند و در این میان عوامل اجتماعی و فرهنگی نقش بیشتری دارند.

مخبر: نباید از معیشت و مسائل رفاهی در امر فرزندآوری غافل شد

مهدیار عنوان کرد: دهک‌های بالاتر در وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دهک‌های پایین‌تر قرار دارند اما بازهم فرزندآوری در دهک بالا و متوسط نسبت به دهک‌های پایین کمتر است. زندگی درکلان شهرها، کاهش متراژ خانه‌ها، عمودی شدن آپارتمان‌ها وحذف حیاط از منزل‌ها از جمله دلایل اجتماعی کاهش فرزندآوری در کلان شهرها است.

وی افزود: در رابطه با دلایل فرهنگی موثر در کاهش فرزندآوری می‌شود به تبلیغاتی که در دهه‌های اخیر با شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» ‌صورت گرفت، اشاره کرد. علاوه بر این تاثیر فرهنگ غربی، خودخواهی و علاقه نداشتن به مسئولیت بیشتر هم از جمله دلایل فرهنگی است که در کاهش فرزندآوری موثرند.

مهدیار با اشاره به اینکه حتی افزایش جمعیت می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی موثر باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت اقتصادی و اجتماعی هر کشوری جمعیت آن کشور است. مثلا در جامعه هرچقدر جمعیت بیشتر باشد، مصرف بیشتر است و مصرف بیشتر بستر افزایش تولید را فراهم می‌کند؛ با تولید بیشتر هم هزینه کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نیروی انسانی کافی و کارآمد می‌تواند به افزایش قدرت نظامی فرهنگی و اجتماعی کمک کند.

جامعه‌شناس در رابطه با تاثیر تبلیغات‌ محیطی در حوزه افزایش جمعیت گفت: تبلیغات فرهنگی تاثیرگذار است اما کافی نیست. تبلیغات، رشد جمعیت را افزایش نداده اما جلوی کاهش جمعیت را تا حدودی گرفته است. تبلیغاتی که هدفمندتر باشد، می‌تواند تا حدودی کمک کند.

وی افزود: مشوق‌های اقتصادی گرچه تاثیرگذارند اما این مشکل بیشتر ریشه در عقاید افراد دارد. افزایش کیفیت معماری شهرها، ارائه تسهیلات اجتماعی برای  مادران می‌تواند در افزایش فرزندآوری موثر باشد. برای مثال می‌توان تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل برای مادران ارائه داد یا امکان بازنشستگی زودتر از موعود را برای مادرانی که فرزندان زیادی دارند، فراهم کرد. علاوه بر این کاهش تورم هم نقش مهمی در افزایش فرزندآوری دارد.

خبرنگار: فاطمه سخنوری

انتهای پیام /

کد خبر: 1185154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =