آزمایش ایمان شیعیان با امام‌شناسی جوادالائمه(ع) / چرا پیشوای نهم در بین ائمه کمتر شناخته شده است؟

کارشناس مسائل مذهبی گفت: اینکه امام جواد در طفولیت به امامت می‌رسند یک آزمایش بزرگ برای شیعیان است برای اینکه بدانند اصلا برای امام شدن سن مشخصی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز سی ام ذیقعده ۱۴۴۲ قمری مصادف با سالروز شهادت امام جواد (ع) امام نهم شیعیان است؛ امامی که در سن کودکی به مقام امامت رسید و بسیاری از شیعیان که برای اولین بار با چنین رویدادی مواجه می‌شدند را با آزمونی بزرگ روبرو کرد، به طوری که تنها برخی از این آزمون سرافراز بیرون آمدند.

آغاز ثبت‌نام سفر عتبات برای ایام عرفه + قیمت

در همین رابطه، حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره ویژگی‌های امام جواد (ع) اظهار کرد: اما جواد(ع) تنها فرزند امام رضا (ع) هستند و از ویژگی‌های خاص ایشان می‌توان به آبرو شدن برای امام رضا (ع) اشاره کرد، چرا که در آن زمان مردم طعنه‌های بسیاری به امام می‌زدند که ایشان از نعمت فرزند برخوردار نیستند و عنوان می‌کردند سلسله امامت بعد از امام رضا (ع) تمام می‌شود. تا جایی که وقتی خداوند امام جواد (ع) را به امام رضا عطا کرد، بسیاری از دشمنان عنوان کردند که ایشان فرزند امام رضا (ع) نیستند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی تبعید امام رضا (ع) به مشهد یا طوس است و در زمان غیبت امام رضا (ع) که ایشان در مدینه حضور نداشتند مردم کم‌کم با امام جواد (ع) آشنا می‌شدند و این مسئله که امام جواد در طفولیت و در سن ۹ سالگی به امامت می‌رسند یک آزمایش بزرگ برای شیعیان به حساب می‌آید برای اینکه بدانند اصلا برای امام شدن سن مشخصی وجود ندارد، و در اصل، امامت به اراده الهی است و علمش نیز به علم الهی متصل است.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام جواد(ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می کردند که با پیچیدگی‌هایی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سائر امامان شیعه(ع) کمتر وجود داشت. و با وجود اینکه ایشان جوان‌ترین امام ما هستند، محل آزمایش شیعیان زمان شدند چرا که وقتی امام رضا (ع) بعد از خودشان مردم را به امام جواد (ع) ارجاع دادند، از این طریق، شیعیان مورد امتحان قرار گرفتند تا مشخص شود که به امامشان تقید دارند یا نه اگرچه سن ایشان کم باشد.

حجت‌الاسلام سعیدی آریا افزود: همچنین به امامت رسیدن امام جواد (ع) در طفولیت راهی برای آماده کردن مردم برای این موضوع در آینده بود، چرا که امام زمان عج نیز در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امام جواد نسبت به سایر ائمه کمتر شناخته شده‌اند نیز گفت: نفس تشیع و امامت موضوع مهجوری است و به واسطه حکومت‌هایی که با تشیع دشمنی داشتند با ائمه مخالفت زیادی صورت می‌گرفت تا جایی که حتی برخی سادات به فرزندانشان نمی‌گفتند که از سادات هستند برای آنکه از فرزند خود محافظت کنند.

سعیدی آریا افزود: از نکات دیگر این است که امام جواد در کاظمین زندگی می‌کردند و دسترسی به این شهر برای مردم کمی دشوار بوده تا بتوانند با این امام بزرگوار آشنایی کافی پیدا کنند و از حضور ایشان بهره‌مند شوند. و هم اینکه ایشان از عمر کوتاهی برخوردار بودند و در ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا به امام جواد (ع) باب‌الحوائج می‌گفتند، عنوان کرد: اولا همه ائمه علیهم‌السلام، در همه جهات دنیوی و اخروی، هادی و ناصرند اما هر کدام از امامان ما در یکی از ابعاد، ظهور و بروز بیشتری دارند. مثلا در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از خداوند متعال، علم بخواهد به وجود مقدس امام باقر (ع) و امام صادق (ع) توسل پیدا کند اما این بدان معنا نیست که سایر امامان از این جود و کرم برخوردار نباشند.

کارشناس مذهبی تاکید کرد: در بین فقها و علما مشهور است که جهت طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد (ع) بسیار مجرب است و این تنها یک ادعا نیست. چرا که هم از زبان بزرگان نقل شده و هم تجربه ثابت کرده که توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده‌اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و همچنین از آنجایی که دل اما رضا (ع) با وجود ایشان بسیار روشن شد، معروف است که از طریق امام جواد (ع)می‌توان دل امام رضا (ع) را شاد کرد و از ایشان طلب حاجت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =