لزوم تعیین قیمت گندم از سوی کشاورزان / بهترین راه برای حل مشکلات بازار عرضه در بورس است

استاد دانشگاه تهران گفت: قیمت گندم باید به صورت مستقیم از سوی کشاورز تعیین شود، دولت تنها الگوی کشت را تعیین کند

بهمن آرمان استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره مشکلات فعلی گندمکاران و وضعیت این بازار اظهار کرد: مسئله خرید تضمینی گندم توسط دولت در سایر کشورها به دلیل بودجه سنگینی که برای دولت دارد، مدت‌هاست کنار گذاشته شده است؛ زیرا دولت مجبور است با آن قیمتی که توانایی مالی‌اش اجازه می‌دهد قیمت را تعیین کند.

چرا قیمت گندم تغییری نکرد؟/ بی‌رغبتی کشاورزان برای ادامه همکاری با وزارت کشاورزی

وی با اشاره به اینکه بهترین راه برای حل مشکلات بازار کشاورزی عرضه کالا در بورس است، گفت: ایران هم باید مانند سایر کشورها تعیین قیمت اقلام کشاورزی مهم مثل قند، ذرت و جو را به قانون عرضه و تقاضا یا همان بورس واگذار کند.

آرمان افزود: اگر شیوه عملکرد در سایر کشورها را در نظر بگیریم وزارت کشاورزی در درون جزئیات قیمت‌ها دخالت نمی‌کند و تنها الگوی کشت را تعیین می‌کند.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای مدتی ذرت در بورس کالا عرضه می‌شد و کشاورزان در عرض سه روز پول خود را دریافت می کردند، این اقدام نه باری برای دولت داشت و نه اینکه کشاورز نیازمند این بود که منتظر تصمیمات دولت باشد.

وی با  بیان اینکه کشاورزان تمایل دارند گندم خود را به سایر کشورها بفروشند،‌ بیان کرد: در خوزستان که بزرگ‌ترین گندم ایران تولید می‌شود، کشاورزان ترجیح می دهند که گندم را به عراق بفروشند.

آرمان تصریح کرد: دولت برای رفع این مشکل باید باید یک تصمیم جدی بگیرد تا با این پدیده روبرو نباشیم که یک سال پیاز زیاد داریم ولی سیب زمینی نداریم. باید این چرخه معیوب از بین برود.

وی با اشاره سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالاهای کشاورزی مثل گندم جو ذرت وارد کشور می‌شود،‌ گفت: ایران جزء پنجمین کشور وارد کننده جو است که یکی از دلایل آن ورود دولت به خرید تضمینی است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قیمت کالا را باید به صورت مستقیم کشاورز تعیین کند،‌ تصریح کرد: دولت منابع کافی در اختیار ندارد و بنابراین مجبور است گندم را با همان قیمت قبل بخرد و می‌داند که ۱۵ هزار تومان قیمت مناسبی نیست و سودی برای کشاورز ندارد.

آرمان با اشاره به اینکه ایران در آینده نزدیک با کمبود گندم روبرو خواهد شد،‌ عنوان کرد: دولت باید از همین امسال اعلام کند که قیمت گندم را برای سال آینده تعیین نمی‌کند و این کالاهای اساسی مستقیم در بورس عرضه شوند تا مشکل کشاورزان و تولید گندم به حداقل برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =