چشمه علی شهرری که ۸ هزار سال قدمت داشت خشک شد

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به اینکه تیرماه برای چشمه‌علی ۸ هزار ساله خوش‌یمن نیست گفت: وزارت میراث فرهنگی باید با ریشه‌یابی دقیق موضوع و ارائه راهکار اجرایی به‌طور جدی به موضوع خشک شدن چشمه‌ علی بپردازد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی بیت‌اللهی با اشاره به خشک شدن مجدد چشمه علی، اظهار داشت: تیرماه ظاهراً برای چشمه‌علی با قدمتی بالای ۸ هزار ساله خوش‌ یمن نیست.

وی افزود: در اول تیرماه ۱۳۹۷ نیز با احداث خط ۶ مترو و مسدود شدن ‌رگاب‌های شمالی- جنوبی منتهی به چشمه‌علی، آب این محوطه که محدوده‌ای بسیار خاطره انگیز برای شهرری و تهران است، به‌طور کامل خشک شد.

۴۰ هزار روستا در ایران خالی از سکنه به خاطر خشکسالی / تنش‌های آبی در تهران افزایش می‌یابد

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن در ادامه گفت: امسال در دوم تیرماه ۱۴۰۲ به‌جز ته‌مانده آب دو حوض که بنا به گفته اهالی، آبی به آن‌ها دیگر وارد نمی‌شود چشمه خشک شده است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: چنین به نظر می‌رسد که اثر راستای شرقی-غربی تونل زیرسطحی مترو (خط ۶) بر برش رگاب‌ها و قنوات از شمال به جنوب، تأثیرگذار بوده و با توجه به بارندگی اخیر به نظر نمی‌رسد شرایط آب‌های رگه‌ای زیرسطحی تهران منتهی به شهرری بدتر از سال‌های پیش بوده باشد.

وی تصریح کرد: تجربه کاهش آب و قطعی آب چشمه‌علی، تجربه بسیار مهمی برای صیانت و نگهداری قنوات و رگاب‌های زیرسطحی تهران است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن ابراز داشت: انسداد مسیر رگاب‌ها و قنوات با گودبرداری‌ها و احداث دیواره بتنی در مقابل جریان طبیعی رگاب‌ها، موجب پشته شدن آب در بالادست این موانع انسان ساخت (دیواره‌های بتنی زیرزمین ساختمان‌های بزرگ، تونل مترو و غیره) شده و علاوه بر قطعی آب رگه‌ای به پائین دست، شروع آب شستگی‌های زیرسطحی تشکیل حفره‌های بزرگ و در نهایت فروریزش‌های سطحی می‌شود.
بیت‌اللهی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت میراث باید به‌طور جدی به موضوع خشک شدن چشمه‌علی ورود کند و همچنین ریشه‌یابی دقیق موضوع و ارائه راهکار اجرایی که امر قابل انجامی است یک ضرورت انکار ناپذیر برای نگهداشت این میراث تاریخی و قدیمی شهرری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      من بومی اهل ری هستم .درست است که تکنولوژی پیشرفت وسرعت خوب است تا همه زمینه ها والخصوص حمل ونقل وکسی هم منکرآن نیست ولی نه به قیمت از بین بردن سرچشمه های طبیعی خدا دادی بشر ویا میراث گرانبها اونهم با قدمت ۸۰۰۰ سال تمدنی در ری والله قسم والله قسم والله قسم که از اون موقعی که الخصوص در این ۳۵ ساب اخیر که ری بعنوان منطقه ۲۰ تهران زیر نظر مدیریت شهر تهران رفت .جز از بین رفتن میراث فرهنگی ری وهمچنین تبلیغ نشدن ومعرفی نشدن ری بطور صحیح وواقعی بعنوان یک شهر گردشگری وزیارتی وسالها تعلل در همین رابطه و(همچنین نسبت دید مدیریت شهری تهران نسبت به ری درحدیک محله کوچک وناچیز ودوتا خیابان ودوتا میدان وحتی وجود نداشتن شهری به نام ری واینکه ری به تاریخ پیوسته ) همه این مسائل دست به دست هم داده تا شهرری پیشرفت نکند ودلیلش هم فقط وفقط شهرداری تهران وشورای شهر تهران هست