نقش کمرنگ توجه به فرزندآوری اقشار مرفه در قانون جوانی جمعیت / دهک دهمی‌ها چرا تن به بچه‌داری نمی‌دهند؟

اگر مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلیل کاهش فرزندآوری است، پس چرا فرزندآوری در دهک‌های بالا و خانواده‌های مرفه کمتر به چشم می‌خورد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، فرزندآوری به دلیل مختلف امروزه به کمترین میزان ممکن رسیده است.کاهش فرزندآوری، عواقبی به دنبال دارد از جمله این عواقب می‌شود به سالمندی جمعیت، مهاجرپذیری اجباری، کمبود نیروی انسانی و افزایش هزینه تولید اشاره کرد.

سبک زندگی لذت‌جوی دهک‌های درآمدی بالا مانع فرزندآوری می‌شود

 از سوی دیگر، افزایش تعداد سالمندان، افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و افزایش بار ‌تکفل در جامعه را در پی دارد و هر فرد شاغل باید مخارج افراد بیشتری را تأمین کند و ممکن است توزیع درآمد با افزایش جمعیت سالمند نابرابرتر شود که این ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زند.

برای همین دولت برای جلوگیری از سالمندی جمعیت طرح‌های مختلفی درنظر گرفته است قانون جوانی جمعیت و اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر از جمله مواردی هستند که دولت در راستای جوانی جمعیت در نظر است که البته برخی معتقدند که اجرای این قانون با اشکالاتی همراه است.

کاهش جمعیت دلایل مختلفی مانند مسائل فرهنگی، سبک زندگی و مشکلات اقتصادی دارد. با این حال برخی معتقدند که مشکلات اقتصادی پررنگ‌تر است مثلا پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس می‌گوید مردم در شرایط اقتصادی بسیار بد و نبود امنیت اقتصادی به سر می‌برند. طبیعی است که در این شرایط تصمیمی برای بچه‌دار شدن نمی‌گیرند.

اما با توجه به این موضوع سوال پیش می‌آید که اگر مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلیل کاهش فرزندآوری است، پس چرا فرزندآوری در دهک‌های بالا و خانواده‌های مرفه کمتر به چشم می‌خورد؟

خانواده‌های مرفه به دنبال خوشگذرانی هستند

مجید ابهری رفتارشناس و استاد دانشگاه درباره علت کاهش فرزندآوری در خانواده‌های مرفه گفت: این خانواده‌ها بیشتر به دنبال تفریح، خوشگذرانی و یا مسائل دیگری هستند و فرزندآوری را مانعی برای این کارها می‌دانند. فرزندآوری در خانواده‌های با رفاه کمتر با توجه به ایمان و تقوای آنها و ایمان راسخ به اینکه هرآنکس دندان دهد، نان دهد، فرزندآوری بیشتری نسبت به خانواده‌های مرفه دارند.

سبک زندگی لذت‌جو

مصطفی آب‌روشن نیز در این باره اظهار کرد: دلیل اینکه فرزندآوری در دهک‌های بالای جامعه کمتر است، این است که دهک‌های بالا کسب لذت‌های بیشتر را به عنوان سبکی از زندگی برگزیده‌اند و اینکه اقتصاد بر فرزندآوری موثر است در مورد طبقات پایین جامعه صدق می‌کند. طبقات بالا که دوست دارند بیشترین لذت و کم‌ترین دردسر را داشته باشند، حتی با داشتن وضع مالی مناسب هم تمایلی به داشتن فرزند ندارند.

دهک‌های درآمدی بالا مشغله بیشتری دارند

اما برخی معتقدند کم بودن فرزندآوری در دهک‌های بالا ریشه در مشغله و مشکلات زیادشان دارد نه در خوش‌گذرانی‌هایشان مثلا اقلیما در رابطه با دلیل کاهش فرزندآوری در خانواده‌های مرفه عنوان کرد: زمانی که بحث دهک‌های بالا را در کاهش فرزندآوری مطرح می‌کنیم، گرفتاری و مشغله‌های روزانه آن‌ها را در نظر نمی‌گیریم. خانم‌های ساکن در دهک‌های بالا اکثرا شاغل هستند و وقت و شرایط نگه‌داری از کودک را ندارند اما در دهک‌های پایین، مسائل متفاوت است و مسائل اقتصادی در کاهش فرزندآوری موثر هستند.

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به رکنا گفت: در قشر مرفه هم که زن و مرد شغل‌های خوب با درآمد بالایی دارند، فرزندآوری دچار مشکل است؛ بنابراین، ایجاد فرهنگ فرزندآوری در اقشاری که توانایی مالی کافی برای تربیت فرزند دارند باید یکی از اولویت‌های مجریان باشد.

به گزارش ایسکانیوز، تاکنون بیش‌تر طرح‌هایی که دولت در راستای فرزندآوری درنظر گرفته است، بر روی قشر ضعیف تمرکز داشته‌اند و بیش‌تر این طرح‌ها کمک‌های مالی بودند که در درازمدت موثر هستند و در کوتاه مدت کارساز نیستد. با اینکه دولت می‌تواند با هزینه‌های کمتر و فرهنگ‌سازی دهک‌های بالا را تشویق به فرزندآوری کند، اما هنوز اقدام زیادی در این باره نکرده است البته رییس جمهور دررابطه با تاسیس مهدکودک در ادارات برای آسودگی مادران شاغل گفته است: « تاسیس مهدهای کودک در ادارات و سازمان‌ها حرف حقی است که در قانون جمعیت نیز به آن اشاره است و باید به طور حتم این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد تا بانوان شاغل بتوانند با آسوده خاطر فرزندانشان را در یک مکان مناسبی نگهداری کنند.» اما با این حال از مهدکودک‌های احداث شده در ادارات آمار دقیقی وجود ندارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1187725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =