دنیا، تشنه ظهور/ جوانان با تبیین درست به سوی منجی می‌روند

دبیر دبیرخانه مطالعات راهبردی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فطری بودن مسأله عدالت‌خواهی و انتظار، دنیا را تشنه ظهور منجی دانست و از سویی بر گرایش جوانان به مهدویت در صورت انجامِ تبیینِ درست و اصولی، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، محمدعلی قیصریان در حاشیه نشست کشوری دبیران مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در خارج از دانشگاه مراکز مهدوی متعددی وجود دارد. اما تا به حال در بدنه دانشگاه، مرکزی که با تمرکز بر موضوع مهدویت به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی جهت‌دهی کند وجود نداشته و در کشور بی‌نظیر است. چشم‌انداز دبیرخانه مطالعات راهبردی مهدویت، انتشار رایحه خوش مهدوی در سراسر دانشگاه‌های کشور است. از این رو، با گذشت ۲ سال از آغاز فعالیت‌های‌مان در این دبیرخانه، توانسته‌ایم توفیقات خوبی را کسب کرده و سال گذشته بیش از ۸۴۰ برنامه مهدوی را برگزار کنیم.

آغازگر حرکتی بی‌سابقه و سردمدار مهدویت در دانشگاه‌ایم

دبیر دبیرخانه مطالعات راهبردی مهدویت اظهار کرد: دانشگاه مرکز علم، آموزش و آگاهی است. یکی از رسالت‌های دانشگاه در ایران، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌هایی‌ است که به ارتقای سطح معارف اسلامی کمک کند. از این‌رو، با تأسیس دبیرخانه مطالعات راهبردی مهدویت، حرکتی بی‌سابقه در آموزش عالی کشور را آغاز کردیم تا نهادی که متولی آموزش و علم در جامعه است، سردمدار فرهنگ‌سازی در موضوع مهدویت، منجی و آخرالزمان باشد.

دنیا تشنه ظهور است/ جوانان با تبیین درست به سوی منجی می‌روند

بیش‌تر بخوانید: شعار امسال، مهدویت و الگوی مطلوب اجتماعی است

قیصریان بیان داشت: موضوع مهدویت، بحث روز دنیاست. اگر نگاهی به فیلم‌ها و انیمیشن‌های تولیدی در هالیوود و شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی جهان کنید، متوجه می‌شوید که «منجی‌گرایی و انتظار» در لایه‌های مختلفی در بطن بسیاری از آثار سینمایی و چندرسانه‌ای مطرح است. این مضامین، موجب پرورش «امید» در جامعه می‌شود. این‎‌که آدم بداند کسی می‌آید که جهان را پر از عدل و داد می‌کند، همیشه -خصوصاً برای نسل جوان- در هر جامعه‌ای امیدآفرین خواهد بود. البته هر مذهب و فرقه‌ای، تعریف خاصی از منجی‌گرایی دارد، اما بر اساس مطالعات، مترقی‌ترین دیدگاه متعلق به مکتب تشیع است.

منجی نه تنها عدالت‌گستر، بلکه کامل کننده «دانش» است

وی افزود: شعار اصلی امام مهدی (عج) در مکتب تشیع «عدالت خواهی» است و هر کسی در جای خود قرار خواهد گرفت. روایتی هم داریم که اگر علم ۲۷ بخش باشد، تا قبل از ظهور تنها ۲ بخش از آن متبلور شده و پس از ظهور ٢۵ بخش دیگر از علم نیز آشکار می‌شود. این تفکر شیعه است که ظهور منجی باعث پیشرفت علم می‌شود؛ پس باید در دانشگاه، نگاه ما به منجی در راستای انقلاب علمی باشد. سایر مکاتب برای منجی تنها نقش «نجات‌بخش» قائلند؛ در حالی که در مکتب شیعه سوای نقش عدالت‌گستر، منجی کامل کننده «دانش» است!

دیدگاه تشیع و اهل سنت به منجی، بسیار نزدیک است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد برگزاری همایشی با موضوع «منجی‌گرایی در ادیان» به میزبان دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان بودیم؛ اهمیت این استان از آن جهت است که خاستگاه ادیان مختلف می‌باشد. من در این همایش شرکت کردم و برای من بسیار جالب بود در استانی که بیش از نصف آن از اهل سنت‌اند، چه‌قدر دیدگاه آن‌ها نسبت به منجی به دیدگاه اهل تشیع نزدیک است. امسال همایش دیگری با موضوع «منجی در ادیان» از دیدگاه مسیحیت، یهودیت و سایر ادیان نیز خواهیم داشت؛ همه این ادیان به منجی بنابر رویکرد و مصادیق خود، اعتقادِ متفاوتی دارند. اما در اصلِ اعتقاد به این موضوع، همه مشترک‌ایم.

درست تبیین کنیم تا جوانان خود به سوی «منجی» بروند

این مدرس دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه گفت: انتظار، موضوعی مطابق با فطرت انسان‌هاست؛ این‌که انسان به دنبال عدل و نجات بشری است، از فطرتِ او نشأت می‌گیرد. اگر می‌بینیم برخی از جوانان دین‌گریز شده‌اند یا از مفاهیمی مثل «ظهور» دور هستند، به دلیل ضعف تبیینی و گفتمانی است. ما در کشورمان چند فیلم یا انیمیشن در حوزه انتظار داریم؟ در سوی مقابل، چند اثر در کشورهای غربی تولید شده است؟ جوان غربی به‌شدت دنبال آن است که یک ناجی بیاید و اتفاق خوبی در دنیا رقم بخورد!

در مقابل جوان ایرانی، کم‌کاری شده است

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اصفهان بیان کرد: ما در مقابل جوانان‌مان کم‌کاری داشته‌ایم. یا اگر کاری هم کرده‌ایم، آن‌قدر چهره مخدوش و خشنی از منجی ترسیم شده که جوانان گرایش خود را به منجی و ظهور از دست می‌دهند. به نظرم اگر مسأله ظهور برای نسل جوان به درستی تبیین و فرهنگ‌سازی شود، جوانان خود به سمت منجی خواهند رفت. کافی‌ست سه‌شنبه‌ها بروید جمکران تا ببینید بیش از نصف جمعیتی که آمده‌اند تا با حضرت (عج) عهد ببندند، جوان و نوجوان هستند.

 دنیا تشنه ظهور است/ جوانان با تبیین درست به سوی منجی می‌روند

هدایت ظرفیت‌های بومی به‌سوی فرهنگ‌سازی مهدوی

قیصریان اظهار داشت: وقتی ظرفیت دانشگاه‌ها در تمام استان‌ها برای مهدویت به میدان می‌آید، هر استانی بنابر ظرفیت‌های خود، به فرهنگ‌سازی مهدوی کمک خواهد کرد. مثلاً زمانی که ما در دبیرخانه مطالعات مهدویت با دانشگاه آزاد قزوین مذاکره داشتیم، می‌گفتند این‌جا دانشگاهی فنی‌ست و کار مهدویت به دانشگاه‌هایی مرتبط است که در حوزه علوم انسانی کار می‌کنند. ما از آن‌ها پرسیدیم که آیا می‌توانید در طراحی گرافیکی اِلِمان‌های مهدوی به ما کمک کنید؟ پاسخ‌شان مثبت بود و همین حوزه را برای همکاری به این استان تعیین کردیم. ما در هر دانشگاهی، بنابر ظرفیت‌های خودش انتظار داریم.

از انجمن‌های دانشجویی مهدوی حمایت می‌کنیم

دانش‌آموخته مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی ظرفیت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های مهدوی است؛ درحالی‌که متأسفانه در سطح کشور هیچ انجمن علمی دانشجویی با موضوع مهدویت نداریم. آمادگی داریم در این حوزه نیز به هر دانشجوی توان‌مندی که خواهان فعالیت مهدوی در حوزه‌های مختلفی مثل انیمیشن، بازی‌سازی، کلیپ، نمایش‌نامه، طرح پژوهشی، فضای مجازی و غیره باشند، کمک کنیم تا انجمن را تأسیس و فعالیت کنند.

تشنه ایده‌های ناب مهدوی هستیم

محمدعلی قیصریان در پایان گفت: در سطح کشور مجموعه‌هایی وجود دارند که تشنه طرح‌های کارآمد در زمینه مهدویت هستند و کافیست دانشگاه به عنوان یکی از متولیان فرهنگ در کشور، طرح‌های خوبی ارائه کند تا بودجه نیز جذب شود. پس بودجه باید آخرین دغدغه باشد. ما تشنه طرح‌ها و ایده‌های ناب هستیم؛ اگر در حوزه مهدویت با عشق و خلوص وارد شویم، آخرین دغدغه مسائل مالی است و خود حضرت مسیر را هموار خواهد کرد.

خبرنگار: جواد امیریان

انتهای پیام./

کد خبر: 1188111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =