خشونت نهادینه پلیس فرانسه با مرگ نهال آشکار شد / نداشتن امنیت جانی و تبعیض نژادی دغدغه اصلی مهاجرین

هناء السعاده با اشاره روایت‌های متناقض پلیس فرانسه از ماجرای قتل نوجوان الجزایری الاصل، اظهار کرد: نیروی پلیس فرانسه به جای محافظت از شهروندان خود، امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و کشوری که ادعای «آزادی، برابری، برادری» دارد، بدون ترس از مجازات به قتلگاه مهاجرین تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، قتل نوجوان 17 ساله الجزایری الاصل به نام «نهال» توسط پلیس این کشور موجی از خشم و اعتراضات گسترده در سراسر فرانسه را برانگیخت. علیرغم گذشت چند روز از این ماجرا، نه تنها خشم معترضین فروکش نکرده بلکه دامنه آن به تمام شهرهای فرانسه و حتی برخی از کشورهای دیگر اروپا کشیده شده است. مقامات سیاسی و امنیتی فرانسه در تلاش هستند با ترساندن معترضین آنها را از ادامه اعتراضات منصرف کنند اما تلاش‌های آنان تا کنون بی‌نتیجه مانده و اعتراضات همچنان ادامه دارد. «دکتر هناء السعاده» -روزنامه‌نگار، تحلیلگر و استاد دانشگاه الجزایری- در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز به تشریح ابعاد خشونت پلیس فرانسه و موارد مشابه در گذشته پرداخت.

تداوم اعتراضات اقتصاد فرانسه را نابود خواهد کرد

وی در ابتدا در خصوص این حادثه اظهار کرد: فرانسه با حادثه غم انگیز دیگری دست و پنجه نرم می‌کند که مشکلات ریشه‌ای در نیروی پلیس این کشور را آشکار کرده و شهروندان خواستار اجرای عدالت و پایان دادن به خشونت پلیس هستند. این استاد الجزایری خاطر نشان کرد: این حادثه که صبح روز سه شنبه رخ داد، ابتدا با روایت‌های متناقض از منابع پلیس فرانسه همراه بود. مقامات [پلیس] ابتدا ادعا کردند که نهال قصد داشت دو پلیس را با موتورسیکلت زیر بگیرد، اما در ادامه این اظهارات را پس گرفته و اعلام کردند که او از یک ایست بازرسی فرار کرده و دستورات پلیس را رعایت نکرده است.

دکتر السعاده افزود: فایل تصویری این حادثه به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد و توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب کرد. این فیلم نشان می‌دهد که دو پلیس در حال گفتگو با نهال هستند. قبل از اینکه نهال قصد فرار داشته باشد، یکی از دو مامور پلیس اقدام به تیراندازی مرگبار به سمت او می‌کند. جملات دلخراش «تو با یک گلوله به سر خواهی مرد» در این ویدیو شنیده می‌شود که حس خشم و اندوه مردم را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به واکنش گسترده فرانسوی‌ها به این ماجرا تصریح کرد: شهروندان ناامیدی خود را از خشونت پلیس ابراز کرده و خواهان اجرای عدالت برای نهال هستند. رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون با اذعان به وخامت اوضاع، یک گروه بحران در سطح هیئت وزیران تشکیل داد. جرالد درمانان، وزیر کشور نیز از دستگیری چند تن از دست اندرکاران اعتراضات خبر داده است.

این الجزایری در مورد واکنش اولیه مقامات فرانسه گفت: رئیس‌جمهور مکرون در سخنان اولیه خود در مورد این رخداد، صحنه‌های خشونت «غیرقابل توجیه» را که علیه نهادها و جمهوری به وقوع پیوسته را محکوم کرد. وزیر درمانان در توییتر خود اقدامات خشونت آمیز «غیرقابل تحمل» علیه نمادهای جمهوری، مانند آتش زدن و حمله به شهرداری ها، مدارس و کلانتری ها را محکوم کرد. هر دو مقام سیاسی خواستار آرامش و خویشتنداری در برابر تشدید تنش‌ها شده‌اند.

اما از نظر این تحلیلگر الجزایری، این کلمات به تنهایی برای آرام کردن روح یک ملت داغدار کافی نبود. این حس عمومی رو به گسترش است که نیروی پلیس فرانسه به جای محافظت از شهروندان خود، امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و بیمی از مجازات ندارد. کشوری که مدعی «آزادی، برابری، برادری» است به آن افتخار می‌کند، به مکانی تبدیل شده که به نظر می‌رسد افسران پلیس هر طور بدون ترس از محکومیت هر طور بخواهند عمل می‌کنند و این نگران‌کننده است.

وی تاکید کرد: قتل غم انگیز نهال نه تنها فرانسه را تا حد زیادی متزلزل کرده، بلکه نیاز فوری به رسیدگی به مسائل خشونت پلیس و تبعیض نژادی در داخل کشور را نیز آشکار کرده است. این حادثه اعتراضات سراسری را برانگیخته و اعتراضات همچنان در حال افزایش است. مناطق تحت تاثیر، شاهد درگیری بین نیروهای پلیس و جوانان معترض بوده و خودروها و اموال عمومی به آتش کشیده شده است.

السعاده همچنین به سخنان مادر نهال اشاره کرد که خواستار راهپیمایی در نانتر برای احترام به پسرش شده و در ویدئویی با خشم می‌گوید: «این یک انقلاب برای پسر من است». از نظر این استاد الجزایری، سخنان او نشان دهنده سرخوردگی و عزم بسیاری است که خواهان عدالت و پایان دادن به مشکلات سیستمی هستند که منجر به چنین حوادث غم انگیزی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =