استاد دیندار و دلسوز، شاگردان را فرزندان خویش می داند

آیت الله مکارم شیرازی گفت: استاد دیندار و دلسوز، شاگردان را فرزندان خویش می داند و علاوه بر پیشرفت علمی، به تعالی دینی و اخلاقی آنان نیز اهتمام دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد اردبیل برگزار شد

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

در آغاز از همه مسئولین و برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این دوره تشکر و قدردانی نموده و امیدوارم این سلسله برنامه ها در جهت تعالی افکار و اندیشه اساتید و دانشجویان عزیز تأثیرگذار بوده و سبب رشد و ارتقای آنان شود.

دین مبین اسلام و مکتب متعالی اهل بیت (علیهم السلام) همواره مردم را به اجابت دعوت خداوند و پیامبر اکرم (ص) که آنان را به حیات طیبه فرا می خوانند، دعوت کرده است. حیات طیبه ترکیبی از اعتقاد صحیح و عمل صالح است که نیت ها و اراده ها در رسیدن به آن نقش مهمی دارد.

انسان های مومن زندگی مادی خویش را در این دنیا بر پایه اعتقادات و باورهای درست بنا می کنند و عبادت خداوند و اعمال صالح، آنان را ارتقا می بخشد تا به قرب حق تعالی نزدیک شوند. با این حال خداوند از آنها خواسته تا فردایشان بهتر از امروز باشد و از ترقی و تعالی در زندگی، غافل نشوند. بخش مهمی از این امر، مرهون تعمق در اندیشه های دینی و تقویت انگیزه های ایمانی است که در نسل های مختلف و به میزان قابل توجهی در رابطه میان استاد و شاگرد شکل می گیرد.

استاد دیندار و دلسوز، شاگردان را فرزندان خویش می داند و علاوه بر پیشرفت علمی، به تعالی دینی و اخلاقی آنان نیز اهتمام دارد. دغدغه او ارتقای معرفت و دیانت شاگردان است و علاوه بر آنکه خود به وظایف دینی التزام داشته، شاگردان را نیز بدان رهنمون می سازد و اندیشه و انگیزه آنان را ارتقا می دهد.

خوب به خاطر دارم که یکی از مشوق های من برای ورود به طلبگی و آشنایی ویژه با معارف دینی و پیگیری مسیر اجتهاد، دبیر علوم طبیعی بود؛ مردی متدین و آگاه که در کنار انجام وظیفه تدریس به تربیت دینی و اجتماعی شاگردانش می پرداخت.

در این دوران، ابزار فراوانی از جمله فضای مجازی فرزندانمان و خصوصاً دانش آموزان و دانشجویان را تهدید می کند. دام ها اشکال گوناگونی یافته و دسترسی به آن آسان شده است، که بی تردید محافظت از چنین نسلی نیازمند ارتقای معرفت و تقویت بنیان های دینی و اعتقادی آنان و آگاهی از حقایق عالم است.

درخواست من از همه اساتید این است که نسبت به تهدیدها و آسیب ها، حساس بوده و در گام نخست خود را مجهز نموده و سپس از افکار و اعتقادات فرزندان این سرزمین نگاهبانی نمایند.

در پایان بار دیگر از خداوند منان برای نسل جوان مان، دیانت و معنویت و برای همه خادمان راه تربیت و هدایت خصوصاً کسانی که در شکل گیری و تداوم این برنامه مشارکت دارند توفیقات روزافزون مسالت داشته و امیدوارم مشمول توفیقات و عنایات الهی قرار گیرند. ان شاءالله تعالی 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم ـ ناصر مکارم شیرازی 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفانی همچنین به آیات 9 تا 128 سوره توبه اشاره کرد و گفت: در این آیات به مولفه های استاد اشاره شده  که از جمله آنها این است که استاد باید دلسوزانه و طبیبانه پیام رسان بوده، کلاس درس را با طراوات و زنده دلی اداره کند. 

وی افزود: همچنین استاد باید مردم شناس بوده و درد مردم را درک کند. استاد باید متواضع بوده و خود را بدهکار مردم بداند. مهربانی اساس کار معلمی است. استادی، استاد است که کریمانه، سریع و بدون اینکه کسی متوجه شود، گره های زندگی افراد را برطرف کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1188337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =