رشته‌های حوزه ارتباطات به سرای هنر و رسانه منتقل می‌شوند/ رونمایی از برنامه‌های بازنگری‌شده در حوزه علوم انسانی 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتقال تعدادی از رشته‌های دانشکده‌های علوم انسانی به دانشکده تربیتی و مهارتی گفت: یکی دیگر از حوزه‌ها که در دستور کار جدی قرار دارد «ارتباطات و رسانه» است که با تأسیس سرای هنر و رسانه باید وارد صحنه عملیات و اجرا شویم.    

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدهادی همایون در خصوص پیشرفت‌ها و توسعه‌های تأسیس معاونت علوم انسانی در دانشگاه آزاد، اظهار کرد: با زحماتی که پیش  از این کشیده شده است اصل تحولی که اتفاق افتاده و یک ویژگی مهم به نسبت سایر دانشگاه ها محسوب می‌شود خود تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی است. 

دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد در مراکز استان‌ها تجمیع می‌شوند

وی ادامه داد: اینکه مجموعه علوم انسانی و هنر یک مجموعه مستقل شود و در فرآیند آموزش و پژوهش بتواند قواعد و ضوابط خود را توسعه بدهد گام مهم و نخست تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی است که در گام های بعدی هم باید این مجموعه را همراهی کنیم تا به سرمنزل مقصود برسد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در وزارت علوم و به تبع آن در دانشگاه‌ها معاونتی موضوعی با این عنوان که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است، وجود ندارد. 

 وی تصریح کرد: معاونت‌ها معمولا ستادی هستند و کار اجرایی و پشتیبانی انجام می‌دهند و وظیفه علمی به دانشکده ها سپرده می‌شود؛ اینکه از همان ابتدای کار ستادی و در سطح معاونت بتوان امور اجرایی را جدا کرد بیانگر این موضوع است که ما به دنبال این هستیم تا تفاوت حوزه‌ها و معاونت‌ها را مدنظر داشته باشیم و به آن اهمیت بدهیم.

هیچ رشته‌ای با ایجاد میان‌رشته‌ای‌ها حذف نمی‌شود

همایون در خصوص ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای هم خاطرنشان کرد: این موضوع پیشنهادی است که به جد پیگیر آن هستیم تا زمینه‌ای فراهم شود که رشته‌های موجود و مستقر ما بتوانند با یکدیگر همکاری کنند که هم در رشته های موجود ما تحول ایجاد شود و هم بتواند به تأسیس رشته‌های جدید منجر شود. 

 وی ادامه داد: به طور مثال در موضوع نزدیک شدن علوم قرآن به فیزیک، این اقدام نه منجر به از بین رفتن علوم قرآن خواهد شد و نه فیزیک را از دستور کار ما خارج می‌سازد.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: این اقدام یک نگاه و رویکرد جدیدی است و به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه حیات خود بیشتر محتاج به این نوع نگاه هاست. 

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم رشته‌های جدید و میان رشته‌ای و همچنین سراهای دانش را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم و با این اقدام رشته‌ها را به سمت موضوعات مورد نیاز جامعه سوق دهیم. 

ایجاد دانشکده‌های موضوعی در دستور کار شورای گسترش

 همایون در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دانشکده‌های موضوعی در دستور کار شورای گسترش هستند و در معاونت بررسی های آنها به اتمام رسیده است اما چیزی که به نام نظام دانشی در دوره جدید طراحی شد به رشته‌ها سروسامان می‌دهد و در واقع سازوکاری است تا این ماجرا از بنیان و به طور اصولی خلق شود و در نهایت دانشکده‌ها به یکدیگر نزدیک و رشته هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بر اساس آن عمل کنند.

  وی در خصوص گلایه برخی دانشجویان پیرامون تعداد اندک مجله‌های تخصصی به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه علوم انسانی اظهار کرد: در تقسیم کاری که صورت گرفته بنای ما بر این است که در حوزه معاونت تمام تلاشمان را بر ساماندهی و موثر کردن رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد قرار بدهیم و آن مجموعه مرتبط به مجلات به شکل یکپارچه پوشش مجلات را انجام دهد.  

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد در حال حاضر تعداد مجلات ما قابل توجه است اما به نسبت تعداد دانشجو باید توسعه داده شود و این مهم لحاظ شود. 

وی در خصوص بازنگری سرفصل‌ها و چارت رشته‌های حوزه علوم انسانی هم خاطرنشان کرد: در دوره پیش از بنده این بازنگری رخ داده و در ذیل هیأت های اندیشه‌ورز و گروه‌هایی که تشکیل شده حدود 30درصد برنامه‌ها بازنگری شده و ما در آینده بسیار نزدیک از برنامه های بازنگری شده رونمایی خواهیم داشت اما با شکل‌گیری دانشکده‌ها و نظام دانشی که ایجاد شده این کار گسترده تر پیگیری خواهد شد. 

همایون تصریح کرد: هیأت‌های اندیشه ورز در وضعیت فعلی جای خودشان را به نظام دانشی داده‌اند و این نظام توانسته جایگاه هر رده ای را معلوم بکند و دانشکده‌گان‌ها در رده ستادی در خود معاونت‌ها شکل می‌گیرند و بازوی تخصصی معاونت‌ها هستند و از این جهت به نظر می‌رسد ورود خوبی به مسائل رشته های ما خواهند داشت و ذیل آنها در استان‌ها دانشکده و سپس در واحدها گروه شکل میگیرد و با این نظام هرمی ما میتوانیم مدیریت علمی را اعمال کنیم.  

هیأت‌های اندیشه‌ورز وارد فاز اجرایی نخواهند شد 

وی در رابطه با قدرت اجرایی هیأت‌های اندیشه‌ورز هم گفت: اینها قطعا وارد فاز اجرا نخواهند شد چرا که اجرا کار گروه در واحدهاست اما سیاستگذاری اجرا و نظارت بر اجرا و مداخلات اینچنینی حتما توسط هیأت‌های اندیشه‌ورز اتفاق خواهد افتاد. 

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در بودجه امسال ذیل برنامه تعالی باید برنامه حمایت از نظام دانشی و به طور کلی حمایت از تحول علوم انسانی را ببینیم که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم قول آن را داده‌اند و ان شاءالله حتما عملی خواهد شد.

انتقال رشته‌ها کاملا تخصصی و بر اساس سیاست‌هاست

  وی با اشاره به انتقال تعدادی از رشته‌های دانشکده‌های علوم انسانی به دانشکده تربیتی و مهارتی نیز گفت: این تقسیم یک تقسیم کاملا تخصصی و بر اساس سیاست‌هاست نه بر اساس اتفاقاتی که مثبت یا منفی رخ داده است بنای ما بر این بوده که حوزه علوم تربیتی را جدا کنیم، با اتصال به نظام مدارس آن را موثر کنیم و در واقع آن ایده بزرگی که علوم انسانی زمانی موثر خواهد بود که سر سفره مردم بیاید با این جریان در حال آغاز شدن است. 

همایون افزود: بر این اساس تمام رشته های علوم تربیتی که به ما متصل بود به آن سمت واگذار شده تا یک مجموعه کامل بتوانیم داشته باشیم البته ما بعد از این وارد حوزه‌های دیگر هم خواهیم شد و یکی دیگر از حوزه‌ها که در دستور کار جدی قرار دارد «ارتباطات و رسانه» است که با تاسیس سرای هنر و رسانه باید وارد صحنه عملیات و اجرا شویم. 

 
انتهای پیام/ 

کد خبر: 1188764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =