زلفی‌گل: ۱۱ مجله علمی فارسی نمایه بین المللی شدند

وزیر علوم، تحقیقات فناوری گفت: در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده که از این تعداد ۱۱ عنوان مجله فارسی بوده است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه در سالن بین المللی صدا و سیما برگزار شد،درباره اهمیت نمایه سازی و نمایانی علم، گفت: یکی از بخش‌های نمایانی علم برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فارابی است. برگزاری جشنواره‌ها کمک می‌کند که دانشمندان و اندیشمندان که در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف علم آثار فاخر تولید کرده‌اند، به عنوان‌ الگو مناسب و موفق به جامعه معرفی شوند. 

جایزه ۳۰۰ میلیون تومانی برای مجلاتی که وارد نمایه‌های بین‌المللی شوند

وی درباره چرایی نمایانی علم گفت: اگر علم را نمایه نکنیم، باعث اتلاف وقت دانشمندان و پژوهشگران خواهد شد. وقتی پژوهشگری در هر جای دنیا پژوهشی را انجام می‌دهد، اگر نتیجه پژوهش خود را منتشر نکند، گروه یا محقق دیگری همان موضوع را انتخاب می‌کند، در این صورت عمر انسان‌ها برای یک موضوع تلف می‌شود. اما اگر نتایج تحقیقات در اختیار همه مردم قرار گیرد، عمر انسان تلف نخواهد شد. 

زلفی گل با تاکید بر اینکه تاریخ به ما تجربه می آموزد و کمک می کند تجربه را ارزان بخریم، عنوان کرد: علم تاریخ کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت گذشتگان را متوجه شویم.  پایگاه‌های استنادی به ما کمک می‌کنند تا تجربه علمی را ارزان به دست آوریم. یکی از افتخارات ما در ایران نیز فعالیت پایگاه استنادی علوم و پایش جهان اسلام (ISC) است. وظیفه این پایگاه نمایه سازی علوم را است. امروز مقالات فارسی در دسترس همگان قرار می‌گیرد. 

زلفی گل با تاکید بر مرجعیت زبان فارسی بیان کرد: در این دوره در وزارت علوم یکی از ماموریت‌ها این است که زبان فارسی را تا حد امکان به مرجعیت تبدیل کنیم. 

وی گفت:  مجلات علمی داخلی را تحت نمایه بین المللی درآوردیم. در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده که از این تعداد ۱۱ عنوان مجله فارسی بوده است. 

زلفی گل با تاکید بر اینکه  نمایه سازی علم اجتناب ناپذیر است، گفت: باید در اقیانوس علم جهانی تاثیرگذاری داشته باشیم. 

وی با اشاره به نمایانی علم تصریح کرد: این امر به چند دلیل اهمیت دارد. یکی آنکه باید الگوی مناسبی را به جامعه معرفی کنیم تا برای جوانان امید آفرینی داشته باشیم. دیگر آنکه از طریق معرفی دانشمندان و پژوهشگران هویت ملی را تقویت کنیم. سوم اینکه به غرب و جهان اعلام کنیم که ایران کشوری تمدن ساز است. 

زلفی گل گفت:  هزینه کردن برای فناوری و نوآوری مهم ترین سرمایه گذاری برای هر کشوری محسوب می‌شود. بنابراین مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی باید ارتقا یابد و به آن توجه شود.  

وی در پایان با اشاره به متوازن بودن شخصیت علمی در کشور خاطرنشان کرد: باید به فرزندان و جامعه خود بیاموزیم که سلامت تنها سلامت جسمی نیست، بلکه سلامت روحی، اجتماعی، سیاسی و روانی نیز مهم است.

کلانتری: علوم انسانی باید برای حرکت علمی کشور مسیر ارائه دهد

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه این برنامه اظهار کرد: قصد ندارند از جزئیات آماری صحبت کنم، چون همکاران در دبیرخانه جشنواره فارابی زحمت این کار را کشیده‌اند.

وی گفت: این جشنواره یک دهه و نیم پیش کاشته شد و هر سال توسط اندیشمندان و صاحب‌نظران و کمیته داوری هرس و اصلاح شده است. هم اکنون نیز این نهال به درختی تنومند تبدیل شده است.

معاون وزیر فرهنگی علوم با بیان اینکه هر سال شاخص‌ها و ملاک‌های داوری جشنواره فارابی  به روز می‌شوند، بیان کرد:  اهداف اصلی این جشنواره تعامل با دستگاه‌های مختلف  همچنین کمک به حل مشکلات نهادها و کشور است. بنابراین هر سال بخشی به جشنواره اضافه می شود مثلا امسال بخش صلح و دوستی نیز به این جشنواره اضافه شد.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون فاصله معناداری بین تولیدات حوزه علوم انسانی و علم فناور مانند هو مصنوعی یا فناوری شناختی وجود دارد.

کلانتری ادامه داد: اگر فاصله علوم انسانی با علم روز دنیا کم نشود، در عصر فناور سالار حرفی برای گفتن نداریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: علوم انسانی باید برای حرکت علمی کشور مسیر ارائه دهد. بنابراین ضروریت بازنگری برنامه های علوم انسانی دوچندان شده است.

وی افزود: ما اجازه نمی دهیم نظریه پردازان، مفهوم‌های علمی و پویش‌های فکری در کنج اتاق‌های خلوت باقی بماند. بلکه باید این نتایج علمی به میدان عمل و پژوهشگاه‌ها آورده شود.

کلانتری گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور باید آمادگی لازم برای همکاری با اندیشمندان حوزه علوم انسانی را داشته باشد.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: علوم انسانی همانند اکسیژن در هوای تمامی حوزه‌های علوم انسانی است. بنابراین دانشگاه‌ها و حوزه علوم انسانی نباید درگیر نظریه بازی و یافتههای علمی _ سیاسی باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مطالعات میان رشته‌ای ضعف داریم و با نقطه مطلوب فاصله چشم گیری داریم.

خبر تکمیل می‌شود.

کد خبر: 1188994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =