الزام دانشگاه‌ها برای ارائه تسهیلات به دانشجویان باردار/ فرزندآوری نباید مانع عقب ماندگی تحصیلی مادران شود

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: بر اساس الزامات سازمان، تمام دانشگاه‌ها موظف به ارائه تسهیلات به دانشجویان باردار یا مادر هستند.

هاشم داداش پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال گسترش تسهیلات رفاهی برای دانشجویان متاهل در دانشگاه‌های ذیل این وزراتخانه است، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در راستای اجرای شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. 

دانشجویان متأهل علوم پزشکی حمایت می‌شوند/ انتقالی بدون پرداخت شهریه

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی در چند روز گذشته تسهیلات خود برای دانشجویان متاهل یا دارای فرزند مانند انتقالی بدون پرداخت شهریه را گسترش داده است، آیا این موضوع در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم انجام شده است؟ گفت: بله، ما نیز تسهیلات ارائه شده به خانم‌های باردار یا دارای فرزند را گسترش داده‌ایم.

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: استفاده از مرخصی برای دانشجویان باردار مدت تحصیلشان تا دو نیم سال افزایش یافته است. این موضوع به صورت قانون در آمده و به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. به این معنا که اگر یک خانم باردار باشد، دو نیم سال سنوات دریافت می‌کند. همچنین اگر دانشجوی مادری دارای ۲ فرزند باشد، می‌تواند به مدت ۵ سال از مرخصی تحصیلی یا  سنوات استفاده کند. این فرصت بسیاری مناسبی است تا دانشجویان از آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: سازمان امور دانشجویان همزمان با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، الزاماتی را ایجاد کرده است. تمام دانشگاه‌ها باید این الزامات را اجرا می‌کنند.

داداش پور با بیان اینکه خدمات سازمان امور دانشجویان به دانشجویان متاهل در 2 بخش ارائه می‌شود، گفت: توسعه زیر ساخت‌ها فیزیکی مانند خوابگاه‌های متاهلی و توسعه زیر ساخت‌های نرم مانند باز گذاشتن مدت زمان تحصیل یا استفاده از سنوات است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات وفناوری مطرح کرد:  اگر دانشجوی خانمی باردار شد یا فرزندی به دنیا آورد، نباید این موضوع باعث ترک تحصیل یا عقب ماندگی تحصیلی وی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دانشگاهی از اجرای این امتیازات یا تسهیلات برای دانشجویان متاهل سرپیچی کند، دانشجو باید چه کاری انجام دهد، گفت: معمولا دانشگاه‌ها از موضوعات ابلاغی و قانون سرپیچی نمی‌کنند؛ چون قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده، حمایت‌ها از متاهلان توسط دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف را الزام کرده است. 

داداش پور در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید از ابلاغ‌های سازمان امور دانشجویان در این زمینه پیروی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =