پرونده قیمت گندم بسته شد؟/ ناامیدی گندمکاران از وعده‌های توخالی

قیمت گندم و حواشی آن مدت زمان طولانی است که در صدر اخبار قرار دارد، اما هنوز با گذشت زمان، قیمت گندم اصلاح نشده و مشکلات کشاورزان همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، پرونده‌ قیمت تضمینی خرید گندم هنوز باز است و حواشی آن بعد از گذشت چند ماه هنوز به پایان نرسیده است؛ کشاورزان همچنان از قیمت تعیین شده گله‌مند هستند و معتقدند نرخ تعیین شده هیچ سودی برای آن‌ها ندارد. در اواخر بهار سال جاری نرخ تضمینی خرید گندم بدون تغییر همان ۱۵ هزار تومان اعلام شده، موضوعی که از زمان اعلام تا کنون سبب اعتراض زیادی از کشاورزان شد و حتی سبب شد تا برخی از آنان از کاشت و برداشت گندم برای سال‌های بعد صرف‌نظر کند، موضوعی که اگر تداوم داشته باشد می‌تواند زنگ خطر جدی برای منابع غذایی کشور محسوب شود.

چرا قیمت گندم تغییر نمی‌کند؟/ دلایل تاخیر در پرداخت پول کشاورزان

در حالیکه گندمکاران هنوز در انتظار اصلاح قیمت گندم هستند، تعدادی از مسئولان همچنان بر همان نرخ ۱۵ هزار تومان تاکید دارند و معتقدند نرخ تضمینی گندم در سال جاری اصلاح نخواهد شد. 

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، در خردادماه سال جاری درباره قمیمت گندم، اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های فراوان از نهادها و ارگان‌های مرتبط، تاکنون تصمیم جدیدی درخصوص تغییر قیمت خرید تضمینی گندم اتخاذ نشده است. 

وی افزود: اصلاح قیمت در سال گذشته انگیزه را برای کشاورز افزایش داد و موجب افزایش تحویل گندم به‌دولت شد. امیدواریم در سال‌جاری نیز با اصلاح قیمت گندم بین ۸ تا ۸ و نیم میلیون تن گندم به دولت تحویل داده شود تا در موضوع نان خودکفا شویم. 

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور تصریح کرد: گندم‌کاران ما ثابت کرده‌اند که بیش از نیاز کشور قادر به تولید گندم هستند و می‌توانند کشور را در این زمینه بی‌نیاز کنند. 

افزایش تمایل کشاورزان برای فروش گندم به سایر کشورها

بهمن آرمان استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره مشکلات فعلی گندمکاران و وضعیت این بازار اظهار کرد: مسئله خرید تضمینی گندم توسط دولت در سایر کشورها به دلیل بودجه سنگینی که برای دولت دارد، مدت‌هاست کنار گذاشته شده است؛ زیرا دولت مجبور است با آن قیمتی که توانایی مالی‌اش اجازه می‌دهد قیمت را تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه برای حل مشکلات بازار کشاورزی عرضه کالا در بورس است، گفت: ایران هم باید مانند سایر کشورها تعیین قیمت اقلام کشاورزی مهم مثل قند، ذرت و جو را به قانون عرضه و تقاضا یا همان بورس واگذار کند.

آرمان افزود: اگر شیوه عملکرد در سایر کشورها را در نظر بگیریم وزارت کشاورزی در درون جزئیات قیمت‌ها دخالت نمی‌کند و تنها الگوی کشت را تعیین می‌کند.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای مدتی ذرت در بورس کالا عرضه می‌شد و کشاورزان در عرض سه روز پول خود را دریافت می کردند، این اقدام نه باری برای دولت داشت و نه اینکه کشاورز نیازمند این بود که منتظر تصمیمات دولت باشد.

وی با  بیان اینکه کشاورزان تمایل دارند گندم خود را به سایر کشورها بفروشند،‌ بیان کرد: در خوزستان که بزرگ‌ترین گندم ایران تولید می‌شود، کشاورزان ترجیح می دهند که گندم را به عراق بفروشند.

آرمان تصریح کرد: دولت برای رفع این مشکل باید باید یک تصمیم جدی بگیرد تا با این پدیده روبرو نباشیم که یک سال پیاز زیاد داریم ولی سیب زمینی نداریم. باید این چرخه معیوب از بین برود.

وی با اشاره سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالاهای کشاورزی مثل گندم جو ذرت وارد کشور می‌شود،‌ گفت: ایران جزء پنجمین کشور وارد کننده جو است که یکی از دلایل آن ورود دولت به خرید تضمینی است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قیمت کالا را باید به صورت مستقیم کشاورز تعیین کند،‌ تصریح کرد: دولت منابع کافی در اختیار ندارد و بنابراین مجبور است گندم را با همان قیمت قبل بخرد و می‌داند که ۱۵ هزار تومان قیمت مناسبی نیست و سودی برای کشاورز ندارد.

آرمان با اشاره به اینکه ایران در آینده نزدیک با کمبود گندم روبرو خواهد شد،‌ عنوان کرد: دولت باید از همین امسال اعلام کند که قیمت گندم را برای سال آینده تعیین نمی‌کند و این کالاهای اساسی مستقیم در بورس عرضه شوند تا مشکل کشاورزان و تولید گندم به حداقل برسد.

شاهد روزهای خوشی در بازار گندم نخواهیم بود

مهدی بشارت‌ده کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: نرخ ۱۵ هزار تومان گندمی که اعلام شد مورد پسند جامعه کشاورزی و کشاورزان و گندمکاران نیست، چرا که گندمکاران معتقدند هزینه تمام‌شده گندم بالاتر از این است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: دولت برای مدیریت بازار گندم دو راه دارد یا باید قبل  از اعلام قیمت‌ها هزینه تولید را کاهش می‌داد یا باید قیمت را افزایش میداد که این اتفاقات صورت نگرفت.

کارشناس اقتصاد کشاورزی درباره تبعات نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم، بیان کرد: وقتی که قیمت گندم افزایش پیدا نکند،‌ کشاورز مجبور است برای تامین هزینه‌ها گندم را به عنوان قاچاق کالا در کشورهای همسایه با قیمت بالاتر بفروشد و یا گندم را به عنوان خوراک دام استفاده کند، که این موضوعات ضرر و زیان‌هایی دارد و نیاز کشور را برطرف نمی‌کند؛‌ در نتیجه مجبور به واردات گندم و خروج ارز می‌شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند شاهد روزهای خوشی در بازار گندم نخواهیم بود و در آینده نزدیک به شدت نیاز به گندم در کشور حس خواهد شد، در نتیجه کمبود گندم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

بشارت‌ده در پایان تاکید کرد: نرخی که باید برای گندم اعلام می‌شد ۱۷ هزار تومان بود و تشکل‌ها و گندمکاران به ۱۶ هزار تومان نیز راضی شدند اما دولت همچنان بر قیمت ۱۵ هزار تومان پافشاری می‌کند.

سرانجام دستور رئیسی برای اصلاح قیمت گندم به کجا رسید؟

این درحالی است که بعد از اعتراض گسترده گندمکاران رئیس جمهور کشور در ۸ خردادماه سال جاری دستور تسریع بررسی اصلاح قیمت گندم را داد، اما گویا این دستور نیز تاثیری بر نرخ تضمینی قیمت گندم نداشت و سبب ناامیدی بیشتر گندمکاران شد.

آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره این موضوع بیان کرد: با این حال برخی گندمکاران به این امر معترض بوده و ۱۷ هزار تومان را نرخ منطقی برای هر کیلوگرم گندم می‌دانند به همین دلیل اعلام می‌کنم؛ به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص دهد، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفتی با افزایش قیمت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با این حال بودجه فعلی که برای خرید گندم از کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده، گندم را با نرخ قبلی آن یعنی ۱۳ هزار تومان در در نظر گرفته است، لذا اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی  از نرخ فعلی آن نیز کمتر  است.

آقامیری  گفت: با توجه به درخواست و نامه‌نگاری‌های متعدد کمیسیون کشاورزی مجلس و اصناف و بخش خصوصی مرتبط با گندم، رئیس‌جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت گندم را به وزارتخانه داده است که با جدیت در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، از زمان دستور رئیسی برای اصلاح قیمت گندم نزدیک به دو ماه است که می‌گذرد و هنوز خبری از اصلاح قیمت گندم نیست و متاسفانه طبق گفته کارشناسان کشاورزی نرخ پایین گندم باعث شده است برخی از کشاورزان گندم خود را برای تامین خوراک دام و طیور به‌صورت سبز به‌فروش برسانند، موضوعی که شاید در زمان حاضر نتایج آن مشخص نباشد اما در آینده می‌تواند تاثیر بسزایی در منابع غذایی کشور ایجاد کند، بنابراین باتوجه به اینکه گندم از جمله کالاهای اساسی کشور و قابل اهمیت است، انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر برای حل مشکلات و افزایش انگیزه کشاورزان تصمیماتی را اتخاذ کنند تا در آینده شاهد کمبود گندم و یا حتی واردات گندم به کشور نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 50
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      7 1
      اصلاتوکشورمان مسولین پیدامیشه که بخوادبفکرمردم باشه مسولین فقط وفقط بفکرپرکردن جیب‌های خودی هستن کشاورزبدبخت ازاین بدبخترنکنیدخواهشا
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      4 1
      سال گذشته این موقع رقابت برای اجاره زمین بود ولی امسال کسی سراغ اجاره نمیاد خود من سال گذشته چهل هکتار اجاره کردم امسال فقط ده هکتار اجاره کردم که جو برای گله خودم بکارم چون گندم هیچ سودی ندارد چون طرف معامله دولت هست
    • کشاورز IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      7 1
      خدا ازتون نگذره که دسترنج گندم کار را به تاراج بردید
    • پناهی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      12 1
      باشه فعلا زور دست شماست گندم مردم رو که خودش پای کشاورز 15تمن هزینه برداشت رو 15تمن خریدید شرف نداریم اگر سراغ محصولی بنام گندم بریم
    • بهروز IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      10 0
      واقعا باید به حال این کشور و دولتمردان آن تاسف خورد الان تمام اقلام خوراکی و غیر خوراکی ماهانه و بلکه روزانه افزایش قیمت دارند ولی گندم بعد از یکسال هنوز نتیجه مشخص نیست..دولت به زور دسترنج کشاورزان را صاحب می‌شود و همان اندک مبلغ اعلامی را هم به کشاورز پرداخت نمیکنه من در تاریخ سی خرداد گندم را به دولت تحویل دادم تا امروز یک ریال دریافت نکردم این را نه خدا قبول داره نه بنده خدا
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      10 0
      همین الان گندم برای بذر خود دولت ۳۰ هزارتومان میفروشه این عدالته
    • حسینی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      6 0
      بابا‌کم‌مردم‌بدبخت‌روسرکاربگذاریدازاول‌هم‌نظرشو‌قطعی ۱۵تومن‌بود،بذاریدماب‌والتفاوت‌پول‌کشاورزبدبخت‌بدن‌ نخواستیم،ازاقای‌ایمانی‌خواهش‌میکنیم‌که‌دیگه‌قضیه‌افزایش‌قیمت‌کناربذاره‌چون‌بی‌فایده‌است‌،نخواستیم،سال‌اینده‌دیگه‌گول‌نمیخوریم‌میریم‌سراغ‌چغندروذرت
    • پناهی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      11 1
      دیگه با گندم خدافظی کنید امسال توبه کارمان کردن 15تمن فقط هزینه رو داد سودی عاید نشد انشالا سال آتی کشت جایگزین.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      7 0
      اصل صحت قرارداد رضایت دو طرف داد و ستد است، در غیر این صورت معامله باطل است
    • ولی رسولی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      8 0
      پول گندم را بریزید من که غلط کنم گندم بکارم سالی بعد! چک‌هام برگشت خورده خودم فراری هستم آخی چیکاری پول مردم را بریزید
    • محمد نصیری IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      6 0
      شما دولت نیستید اگر بودید از جیبتان نمیخواهید پرداخت کند سود پول خودمان است ب خودمان بدهید ک شوق کشاورز رو دوچندان کنید سود پول ما تو جیب کی میره ک سرطان هم بدتر هست ک ب زن و بچتون میدید
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      5 0
      انشاالله کشاورزا امسال گندم می کارند ولی به دولت نمی فروشن معامله گندم بادولت بضررکشاورز تموم مبشه.کشاورزبدبخت مجبور نیست باقیمت مفت محصولش به شمابفروشه ویا دودستی بشما تقدیم کنه وسلام...یاعلی
    • ناشناس IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      8 0
      کشاورز آن عزیز اشتباه بزرگی کردن به مسولانی که به فکر جیب خودشان هستند اعتماد کردن جلو ضرر راهرموقع بگیری به سود است باید کشاورزان طبق فاکتور ی که به سیلو گندم دادن برون وپس بگیرند
    • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      3 0
      میدانید مشگل کجاست که جلوی کلاه بردارهای کلان گرفته نمیشه آخه لقمه این دولت کلاه بردار خوردن پس نتیجه میگیریم...
    • کشارز IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      4 1
      برای وارد کرد 3.5 میلیون تن گندم از روسیه پول دارید ولی به ملت ایران که میرسه بودجه ندارید.
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      6 1
      ان شاء الله که آه و ناله منه کشاورز زحمتکش و بیچاره که دستم به جایی بند نیست ، دامن همین دست اندرکارانی که رنج و زحمت و احساس و عواطف کشاورز را سخره و بازی گرفتن به زودی خواهد گرفت، ظلم پایدار نخواهد بود، رنگی از عدالت در این بین دیده نشد، فقط وعده سرخرمن داده شد. کاش همون قیمتی ک باش موج سواری میکنن زودتر میدادن تا کشاورز بیشتر از این شرمنده زن و بچه ش نباشه.منبعد دیگه کاشت گندم از برنامه م خارجه خیلی بازی دادنمون.......
    • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      6 0
      به خدا که حرف مردم را دولت نشنیده میگیره هر کاری دلشون میخواد میکنن و کشاورز در هر صورت زحمت کش و بد بخت هست
    • Mirpoor ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      3 0
      لطفا سریعتر رسیدگی کنید بزر گندم به ما به قیمت 15هزاز تون فروختن حالا هی دست دست میکنن اگر با17تومن موافقت نمی‌کنید همون قیمت 15هزارتومن که موافقت کردین واریز کنید ما کشاورز هستیم مخارج زندگی داریم دوماه نیم گندم تحویل گرفتین هنوز تصمیم نگرفتین. کاش می‌دادیم دلال یاتلجر همون قیمت 14تومن سریع پول مون می‌گرفتیم انقد باروح روان کشاورز بازی نمیکردین
    • کشاورز IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      3 0
      اینهاهمش حرفهارئیسی ازاینورتورسانهامیگه موضوع کشاورزان ومخصوصآگندم کاران راحل کنیدازاونورِمافیازورش بیشتروزیرووزرهم اکه بغل دستشن بهشون میگه همین قیمت خوبه ‌،
    • کشاورز IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      4 1
      این مملکت مملکت نمیشه تاوقتی که چنین مسعولبین بی لیاقت ودزدی داردکه حتی ازجیب گداودوره گردهم ردنمیشه چه برسه به جیب کشاورز
      • کشاورز IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        2 0
        دولت که سر روزه رو نرخ 20 هزار تومن برای گندم اعلام میکنه ولی 15 هزار تومن نرخ می‌بنده دولت نیست تاسف به این دولت دولت اسلامی فقط دولت علی بود و بس
    • قرمز IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      ماسال دیگه پول نداریم گ بذربخریم گرجه میکارم ۱۱
    • ناشناس IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      قیمت گندم همون 20تومنه که برا فطریه اعلام شد .مابقی مسائل .کلابردارییه.
    • کشاورز IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      بایدتیتربزدی ناامیدی گندم کاران از وعدهای سرخر منی مسئولین بی لیاقت
    • بهرا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      لطفا شمادیگه نمک به زخم مانپاش.یه مشت دلال وحقه باز گندم مارا بردن هنوز پولمونو ندادن فقط نون راگرون کردن.آینده کشت گندم وجودنداره اگرم باشه تحویل دلالی بنام دولت نمیدهیم
    • ایوب IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      این دولت کجاست چرانرخ تضمینی به کشاورزنمیده تا بتونه کجاتحویل بده27هکتارگندم میکارم دولت هنوز قیمت را معلوم نکرده وپولم راکامل دریافت نکردم چراکشاورزرااذیت می‌کنه این دولت بی دولت
    • شهاب حیدری IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      همانطور که میخواستید شد حالا الباقی هماه ۱۵ هزار تومنو بریزید تا سال اینده بعنی الان خواست کشاورز همینه بارشو داده پولش مونده وثابت شده که همینم میتونید ندید یا با مامور بیایید در خونه کشاورز بگید همون پولی هم که دادیمو باید پس بدید زور دارید
    • ali IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      سلام خداوند ازتون نگذره که سر کشاورز کلاه گذاشتید الان دوماهه گندم تحویل دادیم یه چندر قاضی پول دادن و الباقی هنوز خبری نیست بخدا کلی قرض و بدهکاری داشتیم موندیم از کجا بدهیم
    • ناشناس IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      این چ وضعیه که برای ما کشاورزها درست کردید هنوز پول گندم کامل پرداخت نکردید ، من چ گناهی کردم که حدود 40 هکتار گندم کاشتم و با این همه هزینه های کود و سم که رسماً قیمت اینا نسبت به سال قبلش کمر شکن شده ، هر چی کود از بازار آزاد میخرم روش نوشته فروش ممنوع بابا جمع کنید این مسخره بازی ها اگر نمی‌توانید استعفا بدید
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      به امید خدا سال دیگه هم از راه میرسه...ببینم کی به دولت گندم میفروشه...ما خوزستانی ها که دیگر گندم خود را به کاسب کاران محترم می فروشیم
    • اهواز IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      سیاست های دولت برای افزایش نبوده با این کار تیلیاردها پول ما کشاورزان رو بلوکه کرده و داره از آنها استفاده مکنه...افزایش قیمت گندم بهانه ای بیش نیست ...کدوم مسئول تا بحال به فکر مردم بوده که الان به کشاورز باشه....اینجا ایران است...کمی تفکر
    • کارگر NL ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      4 1
      من تحویل ندادم فروختم به شخصی
    • سلام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      2 0
      کشاورز با خون دل و ھزینہ سنگین گندم تولید می کند چشمش دنبال دست رنجشہ یک طرفہ مفت می خرید چند ماہ پولشو نمی دیں این لطمہ بسیار سنگین بہ کشور وارد می شود چرا رحم ندارید چرا از جہنم نمی ترسید چرا از آہ و نالہ مردم نمی ترسید چرا از خدا و پیغمبر رو بر گرداندید
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      2 0
      اصلا اورگانی وجود دارد که ما کشاورزان برای پس گرفتن گندم مون شکایت کنیم. یا اورگانی وجود دارد که ما کشاورزان بعد از چهار ماه ازش شکایت کنیم و پول گندم مون را با دیرکردش بگیریم. طبق قانون خودشون، پول گندم اگر دیر شد باید دیرکرد بهش تعلق بگیرد و بعد هم شورای قیمت گذاری نرخ گندم را تعیین کند که هیچکدام انجام نشده، آیا اورگانی وجود دارد که شورای قیمت گذاری از نرخ تعیینی دولت که خودش تصمیم گرفته شکایت کند؟ چرا اینجوری هست و چرا قانون درستی تصویب نمیشود؟ شورای قیمت گذاری باید دوباره تبصره ای ،ماده واحده ای به مجلس ارائه دهد تا نمایندگان دوباره تصمیم بگیرند و تصویب کنند. چرا با قیمت مفت۱۵تومان به معیشت کشاورز ضرر وارد میکنید
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      2 0
      با دروغگوی قیمت گندم تمام نکردن با وعدهای توخالی فریب کشاورز دادن حال که کندم تمام شد قیمت تمام کردن خدا را خوش میاد دولت این طو به سر کشاورز که نه ماه شکم خودش فرزندش دوخت حال هم اینطو بسرش بیاد
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 0
      یک مردتوی این کشورنیست که ازحق قشرضعیف وزحمت کشی مثل کشاورزدفاع کنه، همه دارن جیب خودشونوپرمیکنندبچه هاشونومفرستندخارج ازکشور
    • کشاورز IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 0
      انشاللا خدا هم تو این دنیا وهم تو اخرت عذابتون بده که اینقدر دارید ما رو عذاب میدید
    • اکبر US ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      قیمت تعیین شده توسط دولت بسیار غیر منصفانه است ،سال زراعی آینده نتیجه این قیمت گذاری معلوم خواهد شد ،مسلما نتیجه آن تولید گندم کمتر و واردات بیشتر خواهد بود.
    • کشاورز IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      2 0
      دعوا زرگری راه نندازید با روان کشاورز بازی نکنید .بسه دولت مردان بی‌کفایت.فقط شما کاری نکنید همین از شما ممنونیم.فقط پول مفت بگیرید بخورید .حرفی نقشه برا کشاورز نکشید.به خودی خود همه چی درست میشه.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      پشت اسلام و به نام اسلام حق و ناحق کردن، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی چه کاره هستین شما؟ چرا کشاورزان رو سرگردون کردید؟ آنهایی که میگن کشت گندم به صرفه است و وعده های پوچ دادن کجا رفتین؟ چرا همون نرخ 15000تومن به کشاورز نمیدهید.مسببانی که فقط امروز و فردا کردین،چرا کشاورزان رو احمق میدانید، شما در آینده گندم نمیخواهید،لابد کشاورزان روسیه مستحق تر هستن؟
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 0
      کشاورز عزیز و محترم لطفا گندم نگارین از
      • سوری IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        0 0
        دستهای پنهانی درکاراست که هنوزنفوذدارندبا این عملکردهم دولت راخراب میکنندوهم به اقتصادضربه میزنن دلشون برای نظام ومردم نمیسوزداینگونه آدمافقط درحال ضربه زدن به مردم ونظام هستن کاملاواضح است ولی توانستن جایگاه نفوذخودراحفظ کنن وضربات خودراواردکنن
    • حامد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      بااحترام خاص هموطنان.درخراسان کشاورز زعفران می کارند وگواهی صادرات دارنددررفسنجان پسته می کاردوصادرات داردخوب حالاگناه من کشاورزخوزستانی که درزمین هایمان نفت وگندم می رویدکه آن راباید تقدیم کنم چیست
    • حسین IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      من که دیگه گندم نمیکارم
      • جواد US ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        0 1
        انشاله که بشه سرططان بجون هر کس که این قیمت را تعین کرد فکر کشاورز بدبخت نیست ما که تا حالا ازین دولت خیری ندیدیم انشاله که خیر نبینن
    • علي DE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      دوستان گندم كاران اينكه گندم نكاريم كه نميشه بعضي مناطق كشت ديگه اي غير از گندم نميتونن انجام بدن پس بايد حتما گندم بكارن. گندم ميكاريم ولي به دولت نميفروشيم فروش اجباري نيست كه فروش دلبخواهي هست. مثل اين هست كه از يه مغازه دار جنس غرضي بخري وحساب نكني و دوباره بري از همون شخص غرض كني خب معلومه كه بهت غرضي نميده. پس گندم رو به كسي كه غرض مارو نداده مجبور نيستيم گندم غرضي بديم. يا حق
    • خودم IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      همین امسال ازخودکفایی بالتربوده ولی تحویل نمیدن
    • میعود RU ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      فقط خواستن مردم گندم و تحویل بدن همش سرکاری بود
    • ایرانی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      دولت گلاه گشادی سر کشاورزان گذاشت قیمت گندم رو ۱۵ هزار اعلام کرد تا کشاورز گندم به دولت تحویل بده. اگه دولت میگفت ۱۱تومن که کسی گندم تحویل نمی‌داد. این دولت از لحاظ ظلم و ستم به مردم، فساد در کل کشور، دزدی های کلان در کل کشور، و خیلی چیزای دیگه تو کل دنیا حرف اول میزنه. این دولت به اصطلاح مردمی اومده فقط مردمو از بین ببره فقط اومده به هرطریقی که شده از سرمایه دار حمایت کنه چون سود کلانی براش داره. بیچاره مردم عادی که موندن زیر دست و پای این بی لیاقتها دارن له میشن.
    • کشاورز درمانده IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      همین چند وقتی که پول کشاورز تو بانک مونده وندادین سودشو حساب کنید همون ۱۷ هزار میشه امروز فردا برا چی همن ۱۵رو بدید شرو بکنید یه دعایی میکنم که گرفتار بشید خدایا این بیل من پاره کرد از کول من برادر به کول اینا قرار بده