میراث فرهنگی نیازمند حمایت دولت/ مسئولان به داد ابنیه تاریخی برسند

حال میراث فرهنگی در برخی از شهرهای کشور چندان خوب نیست و با توجه به نقشی که این آثار در توسعه کشور می‌تواند داشته باشد، انتظار می‌رود که دولت تمهیدات لازم را در این زمینه داشته باشد و تا بهره‌برداری لازم از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروزه میراث فرهنگی در توسعه پایدار کشورها نقش بسیار زیادی دارد. چرا که میراث فرهنگی در قالب بناهای تاریخی که از گذشتگان ما به یادگار مانده‌اند نه تنها هویت هر کشوری را شکل می‌دهند بلکه الگویی برای تمام نسل‌ها خواهند بود که حفظ و نگهداری آنها امری واجب و ضروری است.

عملیات مرمت بازار قیصریه قزوین در دست بررسی است / بودجه ناکافی از مشکلات عمده میراث فرهنگی

اما چنین به نظر می‌رسد که حال این بناها در برخی از شهرهای کشور چندان خوب نیست و هر روز شاهد انتشار اخباری مبنی بر تخریب یا صدمه دیدن این بناها هستیم. البته برخی از کارشناسان موضوع تخریب بناها را به گذشت سالیان دراز از عمر آنها نسبت می‌دهند و می‌گویند که باید راهکاری برای مرمت و نگهداری این آثار در دستور کار دولت قرار گیرد و بودجه مناسب به این موضوع اختصاص داده شود.

در همین رابطه، مرتضی خاکسار کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز می‌گوید: دولت باید از طریق فراکسیون تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری به این قضیه ورود کند و همه با یک برنامه‌ریزی منسجم الگوسازی کرده و به داد ابنیه تاریخی برسند.

وی عنوان می‌کند: بلایای طبیعی در پدیده‌های دست‌ساز انسانی مانند آثار باستانی و ابنیه قدیمی اثرگذار هستند و باید بپذیریم که اگر در سیر تحول فیزیکی زمین سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم می‌تواند در عدم بروز مسائلی که در شهرهایی که دارای آثار باستانی بی‌شماری هستند، رخ داده موثر باشد.

میراث فرهنگی نیازمند بودجه بیشتر

همچنین قلعه‌نویی دیگر کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نیازمند حمایت مالی است، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه میراث فرهنگی جزو وزارتخانه‌های فرهنگی به حساب می‌آید بودجه کمی را به آن اختصاص می‌دهند اما ای کاش با توجه به حجم آثار باستانی که داریم این حوزه در قالب بودجه‌های عمرانی قرار می‌گرفت تا رسیدگی بیشتری به آن می‌شد.

وی می‌گوید: با توجه به رویکرد آقای رئیسی و مهندس ضرقامی از دولت انتظار می‌رود حمایت بیشتری از میراث فرهنگی داشته باشند.

قلعه‌نویی تاکید می‌کند: بودجه‌های حفاظت و مرمت از آثار باستانی و میراث فرهنگی باید افزایش یابد تا صیانت از آثار به‌نحو بهتری صورت بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، بخش اعظمی از مشکلات و مسائلی که در زمینه حافظت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی وجود دارد به کمبود بودجه بازمی‌گردد و با توجه به نقشی که این آثار در توسعه کشور می‌توانند داشته باشند، انتظار می‌رود که دولت تمهیدات لازم را در این زمینه داشته باشد و تا بهره‌برداری لازم از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =