درخواست زلفی‌گل از معاونت فرهنگی/ دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند اسلامی شدن ارزیابی شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از معاونت فرهنگی درخواست کرد تا ارزیابی دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند اسلامی شدن را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در آیین رونمایی از فَرنَما( سامانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) که صبح امروز ۳۱ تیرماه در وزارت علوم برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی هوشمند برای رصد، پویش، پایش و ارزیابی فرهنگی دانشگاه‌ها با سامانه فرنما محقق می‌شود. این آرزوی دیرینه این وزارتخانه بود که به واقیعت پیوست. 

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها با هدف نظارت دقیق‌تر بازنگری می‌شود

وزیر علوم گفت: وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها در انتخاب بهترین رئیس دانشگاه و دانشگاه بدتر در کشور تاثیر گذار خواهد بود. 

وی افزود: من از معاونت فرهنگی تقاضا دارم تا شیوه‌نامه‌ای استفاده از سامانه فرنما تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد. تا دانشگاه‌ها به مناسب‌ترین شکل ممکن از این سامانه بهره‌مند شوند. 

زلفی‌گل بیان کرد: البته به عقیده بنده، کیفیت فعالیت فرهنگی باید در کارنامه فعالان حوزه فرهنگی قید شود. 

وزیر علوم عنوان کرد: از این پس علاوه بر کارنامه علمی و مهارتی، دانشجویان کارنامه فرهنگی هم خواهند داشت. این کارنامه برای آینده کاری افراد بسیار مهم است.

وی افزود: در نظر داریم تا دانشجویان به ویژه در دانشگاه علمی و کاربردی علاوه بر رشته تحصیلی خود، یک مهارت هم آموزش ببیند. در نهایت برای آنها کارنامه مهارتی صادر شود. 

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم برای اوقات فراغت دانشجویان هم برنامه داشته باشیم. بنابراین از طریق سامانه فرنما، آنان را تشویق به فعالیت فرهنگی می‌کنیم یا فعالیت آنان را ساماندهی خواهیم کرد. 

وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی فرهنگی وظیفه نظام آموزش عالی است، گفت: همچنین تلاش برای پویش، پایش و ویرایش فرهنگ جامعه نیز جزو وظایف وزارت علوم و آموزش عالی است. ما باید خرده فرهنگ‌های نادرست را حذف کرده و فرهنگ‌های شایسته را گسترش دهیم. 

وی افزود: فرهنگ از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و ویژگی‌ ژنتیکی دارد. بنابراین با نوآوری فرهنگی و ارتقا حوزه فرهنگ می‌توان فرهنگ شایسته‌ای را برای نسل آینده به یادگار گذاشت. 

زلفی‌گل گفت: بنده احساس می‌کنم با فرنما آینده زیبایی برای حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها رقم خواهد خورد. 

وزیر علوم گفت: ما به دنبال آن هستیم تا سامانه فرنما را در جلسه هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح کنم تا آنان با این سامانه آشنا شوند. 

وی مطرح کرد: از معاونت فرهنگی می‌خواهم تا ارزیابی دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند اسلامی شدن را در دستور کار قرار دهد. به این معنا که بهره‌وری فرهنگی به درستی انجام شود. 

زلفی‌گل بیان کرد: همچنین سرانه اعتبار فرهنگی برای هر دانشجو در یک سال تحصیلی باید کاملا مشخص شود و در این سامانه مشخص باشد.

نتایج سامانه فرنما در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها تاثیر گذار باشد

علی شمسی‌پور سرپرست دفتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بنده پیشنهاد می‌دهم سامانه فرنما به گونه‌ای فعالیت داشته باشد که نتایج آن در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها هم تاثیر گذار باشد.

وی با تصریح بر اینکه علاوه بر دانشجویان باید وضعیت فرهنگی اعضای هیئت علمی نیز مشخص و ثبت شود، گفت: در این راستا امتیازات فرهنگی باید در ارتقای وضعیت علمی اعضای هیئت علمی تاثیر گذار باشد.

شمسی‌پور عنوان کرد: امیدوارم در آینده کارنامه فرهنگی برای استادان هم صادر شود تا زمینه برای تعالی حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =