تاج: فوتبال ما با آوردن رونالدو هم توسعه پیدا نمی‌کند/ بیخبری برخی باشگاه‌ها از میزان بدهکاری

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ما اگر کریستیانو رونالدو را هم بیاوریم فوتبال‌مان خیلی توسعه پیدا نمی‌کند.

به گزارش گروه ورزش ایسکانیوز، مهدی تاج در مورد قوانین جدید نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال گفت: قوانین نقل و انتقالاتی از تمام اطلاعاتی که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم، برآمده است. این اطلاعات بارگذاری شده و توسط تیمی در حال بررسی است تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنان خارجی قراراداد می‌بستند اما پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. دومین مورد آپشن ۲۰ درصد قراردادها است. پشت برخی قراردادها آپشنی‌هایی وجود داشت. مثلاً می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت مدیرعامل و.... وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از آپشن‌ها کمتر بود.

قراردادها باید با پول رایج ممکلت بسته شود نه ارزی!

تاج گفت: به ما گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید آپشن بدهید. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی اعضای کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. ما گفتیم باید قراردادها تک تک بسته شود و شرایط متفاوت باشد. بحث دیگر هم انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود. در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتغال کیلویی ۷ یورو است. بنابراین قراردادها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود. در کمیته وضعیت پرونده‌ای موجود است که گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت خارج است و باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود.

بازیکن خارجی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ بازی کند

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مخالفت دلال‌ها با این قوانین خاطرنشان کرد: در هفت یا هشت مورد این قوانین، پای دلالان در میان است که رسانه و برنامه دارند و در همه جا فشار می‌گذارند. البته نمی‌گویم همه مخالفان ما دلال هستند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. به همین دلیل گفتیم باید قراردادها ۲ ساله به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کنیم و با قرضی ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم هم ممنوع شد. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ برتر ایران بازی کند. بازیکن خارجی یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بهتری داشته که او را جذب کردیم. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

نباید بازیکن خارجی بیاوردیم که وضعش از ایرانی‌ها بدتر باشد

رئیس فدراسیون گفت: ۱۰ بازیکن خارجی داشتیم که اصلاً بازی نکرده‌اند. وقتی محصولی وارد کشور می‌شود برای آن مزیتی قائل هستیم. مثلاً می‌گوئیم باید تعرفه‌ای بدهد یا از تولید داخلی‌مان باید خیلی بهتر شود. با این جمعیت ۸۰ میلیونی نباید بازیکنی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است و حاضر نیستیم او را در زمین بگذاریم. به همین دلیل گفتیم اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی نکند، یک سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود یا سال دیگر به او مجوز نمی‌دهند.

تاج در مورد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور، توضیح داد: آنها نمی‌توانند قرضی بیایند و پول مضاعف بگیرند.

هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بازیکن یا کادرفنی را پرداخت کند

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد کسر مالیات در قراردادها که بعضاً برخی باشگاه‌ها آن را برعهده می‌گیرند، عنوانکرد: هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات را برعهده بگیرد. در قوانین مالیات برعهده فردی است که پول را می‌گیرد نه اینکه بگوییم باشگاه مالیات بازیکن یا کادرفنی را برعهده بگیرد. این اشتباه را در گذشته داشتیم اما الان مالیات برعهده خود فرد است.

با قوانین جدید لیگ جوان شد نه پیر

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اظهارنظر محمدرضا ساکت مبنی بر اینکه قوانین باعث شد تا میانگین سنی در لیگ برتر بالا برود، عنوان کرد: در گذشته هر تیم ۳۸ بازیکن را در لیستش وارد می‌کرد که آمار بازی کردن این نفرات را دارم اما به دلایلی نمی‌گویم. البته از این ۳۸ نفر به ندرت جوانان را بازی می‌دادند و برخی باشگاه‌ها صفر دقیقه به جوانان بازی می‌دادند. برخی هم ۲۰ دقیقه یا ۲ بازی از جوانان استفاده کردند. ایجنت‌ها تعداد زیادی بازیکن به باشگاه برده و ۳۸ قرارداد می‌بستند. ممکن است به این قوانین ایراداتی باشد که مشغول رسیدگی به آنها هستیم اما این بار گفتند ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال که بزرگسالان هستند و سایر نفرات زیر این سن. این اتفاق لیگ را جوان می‌کند و پیر نمی‌کند. اگر منظورشان تعداد بازیکنان است، همه آن ۳۸ نفر که بازی نمی‌کردند و در مجموعه خود فعال نبودند.

مجوز حرفه‌ای شرایط باشگاه‌ها را از نظر مالی به روز می‌کند

تاج در واکنش به این موضوع که باشگاه‌های خصوصی به رعایت سقف بودجه اعتراض دارند، گفت: ۱۳ باشگاه ما دولتی هستند و تنها سه باشگاه خصوصی هستند؛ یعنی این ۱۳ باشگاه دست‌شان در جیب دولت است، اما در همین باشگاه‌ها هم می‌بینیم بدهکاری زیاد است. ما با ارفاق به ۶ باشگاه لیگ برتری، ۲ باشگاه دسته اولی و ۲ باشگاه بانوان مجوز حرفه‌ای دادیم وگرنه همه باشگاه‌ها مقروض بودند. همین الان هم هستند. وقتی قرض‌ها روی هم بیاید، کار سخت می‌شود. مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز کرده و از هر حیث به لحاظ مالی، ورود به مسابقات حرفه‌ای لیگ قهرمانان را دارد.

نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم لیگ ما مثل انگلیس جذاب باشد، باید قراردادها به هم نزدیک باشد تا همه تیم‌ها بتوانند بازیکن خیلی خوبی بگیرند. وقتی ۴ تیم بیش از ۶۶ درصد هزینه‌های کل لیگ را در اختیار داشته باشند، درست نیست. نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد. این رقابت مثل مقایسه پیکان و پراید است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند. ما چیزی را ابداع نکردیم. توسعه ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه از جایی شروع و به جایی ختم می‌شود.

برخی باشگاه‌ها حتی نمی‌دانستند چقدر بدهکاری دارند!

رئیس فدراسیون خاطرنشان کرد: ممکن است برخی‌ها مخالف فدراسیون باشند اما مخالف فوتبال که نیستند، باشگاه‌ها باید بدهی نداشته باشند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند. قطعاً باید منابع درآمدی‌شان احصا شود. وقتی باشگاهی نمی‌دانست چه قدر بدهکاری دارد نمی‌توان روی آن حساب کرد. الان دست کم همه باشگاه‌ها می‌دانند چه قدر بدهکار هستند.

باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است!

تاج در مورد مشکوک بودن کنترل سقف بودجه، گفت: باشگاه‌ها عدد ثابتی دارند. بنا نیست ملوانی که حدود ۵۰ میلیارد هزینه کرده، ناگهان ۳۰۰ میلیارد هزینه کند. روی این باشگاه‌ها اصلاً حرف نداریم اما ۶_۵ باشگاه دانه درشت داریم. برخی باشگاه‌ها مشکل مالی ندارند. همین استقلال و پرسپولیس که به بورس رفته‌اند، باید داده‌ها، ستاده‌ها و ارزش افزوده را به بورس ببرند. در واقع باید سازمان و مؤسسه سودده را به بورس ببرید نه زیان‌ده. باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است. یعنی اگر هزار سهم داشته باشید، به همان اندازه ضرر کردید. باید جایی جلوی این کار را بگیریم.

برگزاری بازی تدارکاتی تیم ملی در تهران

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد برنامه‌های تیم ملی عنوان کرد: تیم ملی فوتبال ایران علاوه بر بازی تدارکاتی با بلغارستان در فیفادی شهریور ماه، یک بازی تدارکاتی با تیم آفریقایی کیپ ورد برگزار خواهد کرد. این مسابقه قرار است در تهران انجام شود. همچنین تیم ملی در تورنمنتی در کشور اردن حضور می‌یابد. ایران ۲۱ مهرماه با عراق بازی خواهد کرد و سه روز بعد در صورت برتری به مصاف برنده اردن و قطر خواهد رفت.

برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد

وی افزود: اکنون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و.... سقف بودجه خود را به ما می‌دهند که ۲ راه کنترلی خیلی قوی داریم. برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد که نمونه‌اش را در بحث مجوز حرفه‌ای داشتیم. اکنون به جز مدیرعامل، همه اعضای هیأت مدیره و رئیس مجمع باید امضا کنند. دومین مورد این است که به دلیل دولتی اداره شدن باشگاه‌ها به موجب قانون، سازمان بازرسی کل کشور نیز با مستقر شدن در مجموعه‌ها وظایف بازرسی خودش را انجام می‌دهد.

نمی‌دانم چرا حواله خودرو به بازیکنان سر و صدا کرد

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اهدای حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی گفت: نمی‌دانم چرا «حواله خودرو» سر و صدا کرد؟! همه ورزش‌ها قابل احترام است ولی فوتبال در تمام کشورها با بقیه رشته‌ها فرق می‌کند و گردش مالی متفاوتی دارد. این حواله‌های خودرو فقط برای بازیکنان است و به کادر فنی و یا اطرافیان تیم ملی داده نشده است.

باید کمک کنیم استقلال سال آینده مجوز حرفه‌ای بگیرد

تاج در مورد گلایه هواداران استقلال مبنی بر عدم صدور مجوز حرف‌ای این باشگاه گفت: همه باید کمک کنیم استقلال سال آینده مجوز حرفه‌ای بگیرد. برای مجوز حرفه‌ای ۳۵ مورد داریم که پس از پایان مدت، استقلال فقط ۱۹ مورد را جواب داده و بارگذاری کرده بود. من خودم پیگیر هستم اما یکی از مشکلات استقلال بدهی استراماچونی بود که پس از بسته شدن پنجره آن را پرداخت کردند. باید پرسید آنهایی که پول را دادند، چرا زودتر این کار را انجام ندادند.

امید دارم استقلال دیگر از آسیا حذف نشود

وی در مورد حذف استقلال از آسیا گفت: الان خطیر که یک فرد فرهیخته و دانشگاهی است به استقلال آمده او مدرک دکترای دانشگاه صنعتی شریف را دارد او اطلاعات خیلی خوبی دارد. خودش جز افرادی است که بحث قانون سقف بودجه و قوانین نقل و انتقالات را دنبال کرد. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید بدانند یک قدرت و توانمندی برای کشور در آسیا است. همه باید تلاش کنیم موانع این باشگاه را رفع کنیم تا سال بعد حتماً مجوز بگیرد. اطمینان دارم این اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم بگویم استقلال قطعاً دیگر حذف نخواهد شد اما اطمینان دارم با فرآیندی که این باشگاه دنبال می‌کند، امید داریم دیگر حذف نشود. باید بدهی‌هایش را شناسایی و برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کند. در برخی کشورها درآمد حق پخش تلویزیونی بین ۶۲ تا ۷۳ درصد متفاوت است.

اگر رونالدو هم به فوتبال ایران بیاید رشد نمی‌کنیم

وی در مورد جذب ستاره‌ها از سوی عربستان گفت: عربستان یک بودجه کلانی درنظر گرفته تا علاوه بر ورزش و فوتبال، گردشگری و سینمایش را هم توسعه دهد تا از پول نفت بی‌نیاز شود؛ این شیوه برای ما شدنی نیست و از طرفی توسعه خریدنی نیست. ما اگر کریستیانو رونالدو را هم بیاوریم فوتبال‌مان خیلی توسعه پیدا نمی‌کند. عربستان اگر خودش بیاید به ایران می‌بازد؛ ولی در لیگ قهرمانان آسیا که محل تقابل پول‌هاست، داستان فرق می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =