استعفای وزیر آموزش عالی نروژ به اتهام استفاده از رانت اطلاعاتی

وزیر آموزش عالی نروژ به اتهام استفاده از رانت اطلاعاتی به عنوان وزیر و خرید سهام مجبور به استعفا شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزیر آموزش عالی نروژ به دلیل تخلفات قانونی استعفا داد. وی به استفاده از رانت اطلاعاتی به عنوان وزیر و خرید سهام متهم است. دولت نروژ اعلام کرده است که همه فعالیت‌های اقتصادی وزیر آموزش عالی این کشور از چند سال گذشته تاکنون مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

هزار دانشجو از مهرماه امسال بورسیه خودروسازی می‌شوند

اولا بورتن مو (Borten Moe) وزیر تحقیقات و آموزش عالی نروژ در نشست خبری هفته گذشته ضمن اعلام استعفای خود، به نقض قوانین دولت اعتراف کرد. وی از بستن قراردادی با شرکت نامو (Nammo) در دولت به ارزش ۲.۶ میلیارد کرون (۲۵۷ میلیون دلار آمریکا) در ژانویه خبر داد که هم‌اکنون ارزش آن ۴ میلیارد کرون است.

بورتن مو پس از امضای این قرارداد، اوراق قرضه‌ای به ارزش بیش از ۴۰۰ هزار کرون از شرکتی خریداری کرد که ۲۵ درصد از سهام شرکت نامو را در اختیار دارد. وی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: من خودم را در موقعیت شرم‌آوری قرار داده و برای آن بسیار متاسفم.

بورتن مو همچنین به دلیل خرید اوراق قرضه در سال گذشته که احتمال می‌رود در تضاد با مقررات دولتی باشد، از سوی سازمان ملی تحقیق و تعقیب جرایم اقتصادی و زیست‌محیطی تحت بازجویی قرار دارد. یکی دیگر از اتهامات وزیر آموزش عالی سابق نروژ این است که سال ۲۰۲۱ یکی از دوستان خود را در هیئت مدیره موسسه نروژی امور بین‌الملل منصوب کرد.

پس از انتشار خبر خرید اوراق قرضه از سوی وزیر آموزش عالی، رسانه‌ها خواستار استعفای وی شدند. بورتن مو در آن زمان از استعفا خودداری کرد و با تکیه به اعتماد نخست وزیر به کار خود به عنوان وزیر ادامه داد. البته به تدریج این اعتماد هم از بین رفت.

چهار وزیر دولت فعلی نروژ از سال ۲۰۲۱ درگیر اتهامات مالی شده‌اند

چهار وزیر دولت فعلی نروژ از سال ۲۰۲۱ تاکنون درگیر اتهامات مالی شده‌اند. با این حال پرونده بورتن مو یکی از حادترین این موارد است. پیش‌تر آنت ترتبرگستون وزیر حزب کارگر به دلیل انتصاب دوستانش به سمت‌هایی در بخش دولتی، استعفا داد. تونژه برنا وزیر کار هم اعتراف کرد که یکی از دوستانش را در هیئت مدیره یک بنیاد منصوب کرده است.

عملکرد بورتن مو از نظر سیاست آموزش عالی و تحقیقات بحث برانگیز بوده است. برخی معتقدند که اقدامات بورتن مو در زمینه سازماندهی مجدد شورای تحقیقات و قطع حمایت از دانشجویان بین‌المللی خارج منطقه اتحادیه اروپا اشتباه بوده است.

نیلز کریستین استنست استاد دانشگاه اسلو ضمن انتقاد از عملکرد بورتن مو گفت که در ۵۰ سال گذشته هرگز وزیری را ندیده‌ام که تا این حد برای جامعه علمی نروژ آسیب‌زا باشد. وزارت علوم در زمان بورتن مو، بودجه برنامه‌های تحقیقاتی نروژ را حدود ۱.۶ میلیارد کرون کاهش داده است. البته مجلس وارد عمل شد و این پول را به برنامه تحقیقاتی بازگرداند.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1192601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =