کمتر از ۱۰ سال آینده نیمی از دریای خزر را از دست می‌دهیم / فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌‍تر از خشک شدن دریاچه ارومیه

فعال محیط زیست گفت: با ادامه روند فعلی در کمتر از ۱۰ سال آینده نیمی از دریای خزر را از دست می‌دهیم و بخش بزرگی از خزر که ارتفاعی کمتر از ۳۰ متر داشته و در مناطق شمالی خزر قرار دارد، موجودیت خود را از دست داده و فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از دریاچه آرال یا ارومیه رخ می‌هد.

محمد درویش فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره وضعیت دریای خزر(کاسپین) گفت: چند سال است که سطح آب دریای خزر درحال کاهش بوده و در ۲ سال اخیر ۶۰ سانتی متر عقب‌نشینی داشته است. این موضوع در محدوده قزاقستان وخیم‌تر از دیگر کشورها است و دولت این کشور چندین ماه است که نسبت به وضعیت خزر هشدار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کاهش تراز آب دریای خزر به پایین‌ترین میزان در ۳۰سال اخیر

وی افزود: ادامه روند کاهش آب سطح دریای خزر می‌تواند باعث به وجود آمدن کانون جدید بحرانی فرسایش بادی در منطقه شود. درواقع اتفاقی که در ابعاد کوچک‌تر در خلیج گرگان ایران رخ داده امروز در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر در قزاقستان درحال رخ دادن است.

درویش عنوان کرد: کشورهای منطقه باید برای حل این مشکل دور هم جمع شوند و راهکاری پیدا کنند. درغیر این صورت با ادامه روند فعلی در کمتر از ۱۰ سال آینده نیمی از دریای خزر را از دست می‌دهیم و بخش بزرگی از خزر که ارتفاعی کمتر از ۳۰ متر داشته و در مناطق شمالی خزر قرار دارد، موجودیت خود را از دست داده و فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از دریاچه آرال یا ارومیه رخ می‌هد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل تاب‌آوری دریای خزر رودخانه ولگا است. همانطور که آقای سلاجقه اعلام کرد، روسیه ورودی آب رودخانه ولگا به خزر را بسته و این در طی چند میلیون سال گذشته بی‌سابقه است که آبی از ولگا وارد خزر نشود. اگر این موضوع تداوم پیدا کند با فاجعه بزرگ محیط زیستی نه فقط برای کشورهای هم‌جوار بلکه در بخش قابل توجهی از آسیا، اروپا و خاورمیانه مواجه خواهیم بود.

فعال محیط زیست عنوان کرد: با خشک شدن خزر تفاوت دمای شب و روز افزایش پیدا کرده و نیاز آبی اقلام زراعی در منطقه بیشتر می‌شود. با خشک شدن خزر جنگل‌های هیرکانی به سمت خشک شدن می‌روند و چشمه‌های تولید گرد و خاک افزایش پیدا خواهند کرد. فرایند فتوسنتز در گونه‌های گیاهی مختل شده و سرطان خون افزایش پیدا می‌کند.

درویش توضیح داد: همه آبی که از سوی چهار کشور هم‌جوار خزر وارد این دریا می‌شود به ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال نمی‌رسد و همه کشورها با طرح‌های متعدد شیرین‌سازی و انتقال آب اجازه ورود آب به خزر را نمی‌دهند که تمام این‌ها روی دریای کاسپین تاثیر می‌گذارد اما اصلی‌ترین منبع آب این دریا رودخانه ولگا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =