ضعف در زیرساخت‌ها عامل شکست اسناد بالادستی است

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از عوامل شکست در اجرایی سازی اسناد بالادستی و به ویژه نقشه جامع علمی کشور را ضعف در فراهم آوری زیرساخت‌های لازم برای تشخیص نیازها و اقتضائات منطقه‌ای، ملی و بین المللی دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از جمعیت عظیم دانشجویی و گستردگی واحدهای آن در سطح کشور می تواند بستر مناسبی برای اجرای طرح آمایش در آموزش عالی کشور باشد. به همین منظور این دانشگاه برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، سند تحول و تعالی خود و همچنین دیگر اسناد بالادستی در حوزه ی علم و فناوری درصدد برآمد شورایی تحت عنوان گسترش، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه تشکیل داده و با شناخت دقیق نیازها و اقتضائات محلی به کمک دانشگاه های خود در استان های مختلف و هماهنگ سازی آن با نیازهای ملی و بین المللی بکوشد از ظرفیت های آموزش عالی در جهت تحلیل وضع وجود، ترسیم نقشه ی راه و ارائه ی تصویر دقیق و موشکافانه ای از وضع مطلوب بهره ببرد و از این طریق گامی در جهت حل معضلات کشور به خصوص در زمینه ی اشتغال بردارد.

سعید آزادیان، دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای طرح آمایش در دانشگاه آزاد اسلامی را در درجه ی اول بر مبنای فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر هدفمندسازی آموزش عالی کشور از طریق کاربردی سازی رشته های تحصیلی و محتوای آموزشی در راستای تناسب با فضای کسب و کار و اشتغال، و در درجه بعد بر اساس سند جامع علمی کشور بر مبنای جهت دهی آموزش، پرورش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات، رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمینی و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی دانست که بر همین اساس برنامه پنج ساله (1405-1400) راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین و مبنای کار دانشگاه قرار گرفت.

وی یکی از عوامل شکست در اجرایی سازی اسناد بالادستی و به ویژه نقشه جامع علمی کشور را ضعف در فراهم آوری زیرساخت های لازم برای تشخیص نیازها و اقتضائات منطقه‌ای و محلی، ملی و بین المللی دانست و افزود: اصطلاحاً این زیرساخت ها را ما با عناوین آمایش اقتصادی و اجتماعی، آمایش فرهنگی و آمایش فناوری و ... نامگذاری می کنیم.

آزادیان جدیت استان خوزستان در اجرای طرح آمایش و در نتیجه نیازسنجی دقیق تر و ارائه ی پیشنهادات عملی تر در زمینه ی گسترش رشته ها را زمینه ساز افزایش جذب دانشجو توسط این استان در سال تحصیلی اخیر دانست و اضافه کرد اصلاح و بازنگری رشته های تحصیلی یا طراحی رشته های جدید باید در جهت افزایش هم پیوندی میان رشته های تحصیلی و ظرفیت ها و نیازهای آمایشی منطبق بر جهت رشد و پیشرفت علم و فناوری، مشاغل جدید و آینده پژوهی باشد؛ به طوری که تهیه و تدوین سند آمایش سرزمینی دانشگاه با رویکرد هماهنگ با زیست بوم های محلی همچنین تهیه و ابلاغ ساختار مأموریت گرایی واحدهای دانشگاهی بر اساس مقیاس عملکردی و زمینه گرایی می تواند دو اقدام عملی مؤثر در این مسیر باشد.

در این نشست علی افروس رویکرد سند تحول و تعالی دانشگاه را تحول آفرینی بر اساس آموزش عمیق، کابردی و فایده محور، ارتقاء شاخص کارآمادگی و کسب مهارت های مورد نیاز، تقاضامحوری، کارآفرینی و پاسخ گویی به نیازهای علمی، تربیتی در سطح محلی و ملی با نگاه مأموریت گرایی آمایش محور در قالب واحدهای حل مسأله و در نهایت توسعه ی کیفی و نه کمی دانشگاه دانست و اضافه کرد: چنانچه رشد 18 درصدی جذب دانشجو در سال تحصیلی اخیر نشان داد، راهکارهایی همچون گسترش رشته ها بر اساس میزان و جهت توسعه آینده شهرها، جابه جایی رشته ها بر اساس اقتضائات و نیازهای منطقه ای، به صورت درون استانی و بین استانی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، باز تعریف رشته های منسوخ شده بر اساس نیازهای صنایع مختلف و کسب مهارت های مورد نیاز در کنار آموزش های معمول در سال تحصیلی آموزشی از جمله رویکردهای عملی مؤثر در این زمینه می باشد.

سپس علی مختارباف، مسئول آمایش دانشگاه آزاد اسلامی استان به ارائه ی گزارشی تفصیلی از عملکرد آمایشی این استان پرداخت و بخش هایی از داده های استخراج شده ی آن را در قالب آماری که به گفته ی افروس می تواند برای سایر مجموعه ها و سازمان های استان همچون استانداری و فرمانداری نیز کاربردی باشد، پرداخت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1194802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =