ظرفیت ۲ هزار دانشجو برای بورسیه‌های صنعتی در دانشگاه‌های کشور/ شورا اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد

«تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها در سند ملی نوآوری، ظرفیت ۲ هزار و ۴۹۵ دانشجو برای بورسیه‌های صنعتی در دانشگاه‌های کشور و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها در سند ملی نوآوری، ظرفیت ۲ هزار و ۴۹۵ دانشجو برای بورسیه‌های صنعتی در دانشگاه‌های کشور و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

سهم ۸ درصدی دانشگاه‌های کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در گذشته می‌توان به «سوتفاهم حقوقی انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، تکذیب «جذب خارج از روند قانونی هیات علمی در دانشگاه‌ها» از سوی وزارت علوم و انتشار کارنامه علمی آزمون دستیاری دندانپزشکی» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها در سند ملی نوآوری

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم از تدوین سند ملی نوآوری توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: در این سند جایگاه هر یک از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور در توسعه علم فناوری و ماموریت خاص آنها تعیین خواهد شد و جایگاه ویژه‌ای نیز به تعاملات علمی و بین‌المللی اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به اولویت دیپلماسی علمی و فناوری به عنوان بخش مهمی از دیپلماسی کشورها افزود: وزارت علوم دستورالعمل تعاملات علمی و بین‌المللی را تدوین کرده است که بر اساس آن از همکاری‌های علمی اساتید دانشگاه‌ با اساتید سایر کشورها حمایت ویژه می‌شود.

تکذیب «جذب خارج از روند قانونی هیات علمی در دانشگاه‌ها» از سوی وزارت علوم

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم برخی اخبار مبنی بر جذب تعدادی هیات علمی به صورت مخفیانه و خارج از روند قانونی در دانشگاه‌ها را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت علوم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تنها فرایند قانونی موجود برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این فرایند توسط هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها و با فراخوان سراسری انجام می‌شود.

ظرفیت ۲ هزار و ۴۹۵ دانشجو برای بورسیه‌های صنعتی در دانشگاه‌های کشور

برای نخستین بار طرح بورسیه صنعتی (بکارگیری دانشجویان مستعد برتر در واحدهای اقتصادی) مصوب بنیاد ملی نخبگان در پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی کشور از کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

مجموع ظرفیت پذیرش در طرح بورسیه صنعتی از کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۶۹ نفر است که بیشترین میزان یعنی ۱۰۸۹ نفر به گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی اختصاص دارد. پس از آن گروه علوم انسانی و بعد از آن گروه علوم تجربی بیشترین ظرفیت را به خود اختصاص یافته است.

سوتفاهم حقوقی انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری درباره صدور رأی انفصال از خدمت برای رئیس سازمان سنجش از سوی دیوان عدالت اداری اظهار کرد: دیوان عدالت اداری دستور موقت صادر کرده بود تا چند نفر از افراد دارای شبهه تقلب که دانشجو شده‌اند در کلاس درس بمانند تا تعیین تکلیف شوند؛ اما رئیس سازمان سنجش می‌گوید برای ما ثابت شده که این افراد تقلب کرده‌اند البته اطلاعات این موضوع باید برای بررسی از طریق واحد حقوقی سازمان سنجش در اختیار دیوان عدالت اداری قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری می‌گوید، هر فردی که دستور موقت دیوان را اجرا نکند، دچار انفصال از خدمت می‌شود، گفت: البته انفصال رئیس سازمان سنجش موقت است که قابل اعتراض بود و به این موضوع نیز اعتراض شده و در حال بررسی است.

وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری مطابق قانون عمل کرده‌اند، بیان کرد: در واقع انفصال آقای پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش، یک سوءتفاهم حقوقی بود که رفع شده است.

خسروپناه: شورا اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این دوره هر رئیس دانشگاهی باید درباره سند دانشگاه اسلامی برنامه ارائه می داد تا تایید شود. البته حکم رئیس دانشگاه با وزیر علوم است و شورا بعد از تایید وزیر علوم رئیس دانشگاه را تایید و معرفی می کند

وی افزود: شورا اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد ما گاهی اوقات همین درد و دل های شما را به وزیر علوم منتقل می کنیم، گاهی رئیس دانشگاه را احضار می کنیم، و اعتراضات امثال شما را به آنها منتقل می کنیم، گاهی مودبانه تشر می زنیم و مطالبات عزیزان را منتقل می کنیم، ولی باید وزیر علوم‌تشخیص دهد، تا رئیس دانشگاه را تغییر دهد. ما هیچ قدرت و اختیاری نداریم که بگوییم وزیر علوم یک رئیس دانشگاه را تغییر دهد. وزیر علوم را مگر شورا انتخاب کرده است؟ مجلس فقط می تواند وزیر را استیضاح کرده و رئیس جمهور می تواند وی را عزل کند.

حضور ۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه برترین‌های وبومتریکس

بر پایه ویرایش ژوئیه سامان رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه ۳۰ هزار مؤسسه‌ای این سامان قرار گرفتند. «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در سیاهه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۳ میلادی در رتبه ۳۰۵ جهان و نخست ملی جای گرفته است.

پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی مشهد»، «فردوسی مشهد»، و «علوم پزشکی ایران» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند. هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳

برنامه زمانی آزمون‌های کشوری برای سال ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است. بر اساس این تقویم آزمونی، کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ نیز همچون کنکور ۱۴۰۲ دوبار در سال برگزار می‌شود. نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ با فاصله یک ماه از هم برگزار می‌شوند.

ثبت نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ تا ۲۷ آبان سال ۱۴۰۲ و ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در روزهای ۷ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ انجام می‌گیرد.

انتشار کارنامه علمی آزمون دستیاری دندانپزشکی

سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری دندانپزشکی پنجشنبه ۲۹ تیرماه در ۱۷ حوزه و با حضور یک هزار و ۴۸۰ داوطلب برگزار شد.

داوطلبان در رشته‌های پروتزهای دندانی، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، ارتودانتیکس، اندودانتیکس، پریودانتیکس، بیماری‌های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی جامعه نگر و مواد دندانی به رقابت پرداختند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است کارنامه علمی آزمون دستیاری دندانپزشکی سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ منتشر شد.

اعلام جزئیات مرحله شفاهی آزمون دکتری تخصصی داروسازی

جزئیات مرحله مصاحبه آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی برای داوطلبانی که در مرحله کتبی مجاز به شرکت در آزمون مصاحبه شده اند، اعلام شد. جهت شرکت در مصاحبه، به همراه داشتن کارت ورود به جلسه مصاحبه و کارت شناسایی معتبر الزامی است.

داوطلبان مجاز، باید با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کارت جلسه مصاحبه را دریافت کنند.

اعلام نتایج نهایی آزمون پذیرش دستیار فلوشیپ پزشکی 

آزمون کتبی پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۴۰۲ به شیوه غیرمتمرکز و به صورت الکترونیک و کاغذی صبح روز پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

پس از برگزاری آزمون کتبی، مرحله شفاهی: (به صورت منفرد یا ترکیبی از روش های PMP و OSCE و مصاحبه ساختارمند یا سایر روش های نوین ارزشیابی و اختصاصی مرتبط با رشته خود) در کلیه رشته ها بر اساس برنامه زمان بندی اعلامی در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =