کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی

بیکاری جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی در بهار ۱۴۰۱ حدود ۱۳.۲ درصد و در بهار امسال ۱۲.۱ درصد بوده که کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضا نقی‌زاده در هم‌اندیشی صابنظران صنعت، جامعه و دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی به وضعیت اشتغال دانش آموختگان اشاره کرد و گفت: بر اساس امار مرکز ملی آمار، بیکاری جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی در بهار ۱۴۰۱ حدود ۱۳.۲ درصد و در بهار امسال ۱۲.۱ درصد بوده که کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد. اما این امار در خانم های فارغ التحصیل سه برابر نسبت به آقایان است، همچنین بیکاری در حوزه روستایی افزایش یافته و از ۱۶.۵ درصد به ۱۷.۴ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله چینی

وی به آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اشاره کرد و افزود: امار موسسه از دانش اموخته های سال های ۹۶ و ۹۷ (که زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده) نشان می دهد نسبت شاغلان به دانش آموختگان ۴۲.۵۸ درصد و به طور کلی نرخ مشارکت اقتصادی دانش آموختگان در اقتصاد کشور هم ۵۴ درصد است. بالاترین نرخ اشتغال متعلق به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و بعد کارشناسی است.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی سخنان خود را با این سوال ادامه داد که برای کاهش نرخ بیکاری چه باید کرد و پاسخ داد: بخشی از ایجاد زمینه و فرصت شغلی برای دانش آموختگان تابع شرایط کلی اقتصاد کشور است که وزارت علوم در این زمینه وظیفه ندارد ولی می تواند با توانمندسازی دانش آموختگان برای احراز شرایط اشتغال می تواند به بهبود وضعیت اشتغال کمک کند.

چهار راهبرد برای بهبود وضعیت اشتغال

نقی‌زاده اقدامات وزارت علوم را در این زمینه شامل چهار راهبرد گسترش هدفمند آموزش عالی، اصلاح محتوای رشته های تحصیلی، تحصیلات نخبگان و استعدادهای درخشان و توسعه برنامه های مهارت افزایی حین تحصیل دانست.

وی تاکید کرد: موضوع اشتغال دانش آموختگان باید از ابتدا و در دفترچه انتخاب رشته در نظر گرفته و تعیین تکلیف شود. برای اصلاح محتوای رشته های تحصیلی نیز اقداماتی انجام شده است؛ مانند به روزرسانی محتوای درسی که در این زمینه ۱۵۰۰ رشته تحصیلی با رویکرد افزایش توان مهارتی اشتغال پذیری روزآمد شده است. همچنین نظام های آموزش جامعه و صنعت را در قالب تدوین راهنمای شکل گیری نظام آموزش جامعه و صنعت در حال انجام داریم تا برای نیازهای آینده پیش بینی کنیم؛ راهنمای کلی این نظام ها پیش بینی شده است و وزارت علوم آماده سیاست گذاری کلی است، جزئیات دروس باید توسط صنایع پیشنهاد و در نهایت تدوین شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین با اشاره به مصوبات جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای گسترش آموزش عالی گفت: دروس مهارتی اشتغال‌پذیری در گذشته دو یا سه واحد کارآموزی بود و باکیفیت برگزار نمی شد.

نقی‌زاده افزود: هم اکنون روش‌های مختلفی برای طی کارورزی پیش بینی شده است که سمینار و حضور میدانی و کارورزی در صنایع، شرکت در دوره های پودمان با دانشگاه های علمی کاربردی یا فنی و حرفه ای و همکاری با شرکت های دانش بنیان و توسعه مهارت های نرم شغلی را در بر می گیرد.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در کنار دروس تخصصی و علوم پایه، دروس مهارتی در برنامه درسی قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده و اختیار ویژه به دانشگاه ها برای برنامه‌ریزی ۴۰ واحد عملی مهارتی داده شده است

ظرفیت ۱۵۰۰ نفره بورس جامعه و صنعت

نقی زاده با اشاره به تسهیلات برای نخبگان و استعدادهای درخشان در همکاری با بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: در همکاری با این بنیاد، رتبه های زیر ۲۰۰۰ هر استان و رتبه های برتر سراسری و کشوری می توانند از بورس جامعه و صنعت ویژه استعدادهای درخشان استفاده کنند و برای این بورس ۱۵۰۰ نفر ظرفیت داریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی و بورسیه َشغلی و حمایت پژوهشی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری تا مقطع دکتری نیز یکی دیگر از همکاری ها با بنیاد ملی نخبگان است.

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار ۱۵ صفحه از دفترچه انتخاب رشته، به بورسیه های مختلف اختصاص دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =