تذکر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در زمینه جذب معلم/ شورای عالی انقلاب فرهنگی جزئیات نیروهای دو مدرکی را شفاف‌سازی کند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جذب و تامین معلم در سال ۱۴۰۲ نکاتی را بیان کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جذب و تامین معلم در سال ۱۴۰۲ نوشت.

بیشتر بخوانید: 

اعتراض دانشجومعلمان به افزایش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: با عنایت به اهداف بلندی چون تربیت معلّمان تراز تمدّن اسلامی، که سوخت اصلی حرکت در مسیر گسترش و اشاعه اندیشه انقلاب اسلامی هستند؛ ضرورت حمایت از دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان، بیش از گذشته احساس و ادراک می‌شود. بر همین اساس، دستور کارهایی که با هدف تامین معلّم، به موازات این دانشگاه در حال طرح و تصویب است، نه تنها اسباب گذار از بحران کمبود منابع انسانی را به درستی فراهم نمی آورند، بلکه با اتخاذ برخی روش ها چون تربیت معلم کاردانی و یا تربیت معلم دو مدرکی در پستوهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهاد های تقنینی آموزش و پرورش، اصل و اساس ایده تربیت معلّم به حاشیه رانده شده و اولویت هایی چون ارتقا روند دانشگاه و بسط و توسعه آن به جهت افزایش کارکرد آن در جذب و تربیت نیرو، محلی از اعراب نخواهد داشت.

در این نامه تاکید شده است: کاهش قابل توجه تراز ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته سال جاری، نشان از عدم فهم صحیح موقعیت این دانشگاه راهبردی، ضعف تحلیل های میدانی و حذف صورت مسئله دارد. کاهش تراز ۶۵۰۰ به ۶۰۰۰، تنها منتج به افزایش بی رویه متقاضیان دانشگاه فرهنگیان و البته افت کیفیت تربیت معلم و تنزّل جایگاه اجتماعی معلمین خواهد شد. این اتفاق، جز دهن کجی به شأن دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، معنای دیگری نخواهد داشت.

در این نامه بیان شده است: عدم مواجهه عالمانه و آگاهانه با مسئله کمبود معلّم، موجب جایگزینی روش هایی همچون تربیت معلم کاردانی میشود. همانطور که مستحضرید، تربیت معلم کاردانی، یکی از شیوه های گذار از کمبود نیروی انسانی در مناطق محروم کشور است و نه رویه ای متداول برای تأمین معلّم در سراسر کشور باشد. باید پرسید چرا در مناطق محروم می‌توان با دوسال تحصیل، معلمی کرد؟ دانش آموزان منطقه محروم تا چه زمانی باید معلم فوق دیپلم داشته باشند؟ اکنون که بیشتر مردم کشورمان لیسانس و فوق لیسانس هستند، آیا حضور یک معلم فوق دیپلم در منطقه آموزشی جایگاه اجتماعی دارد؟ اصرار بر جایگزینی این حیث روش های فرعی و دست چندمی و عدم توجه کافی به فراهم آوردن اسباب تربیت دانشجویان کارشناسی، هزینه های گزاف اجتماعی را روی دوش نظام آموزش و پرورش میگذارد که چه بسا بیش از هزینه های تربیت معلم ۴ ساله در دانشگاه فرهنگیان است.

در این نامه عنوان شده است: برغم تاکیدات نص صریح اسناد بالادستی - فرامین رهبری، سیاست های کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش، سند تحول- ناظر به مسیر اصلی جذب، نگه داشت و تربیت معلّم، مسئولین امر فارغ از جریان سیاسی حاکم، در صدد اصالت بخشی به راهکارهای فرعی مانند آزمون استخدامی و استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها و امثال این راهبرد های کم هزینه و زود بازده هستند. در طرح معلم دو مدرکی نیز مجدد این جریان مشاهده می‌شود. حد و سقف پذیرش برای این نوع جذب و جزئیات تحصیل این نوع دانشجویان، همچنان محل ابهام است.

در این نامه خاطرنشان شده است: کاهش تمرکز و تاکید بر صلاحیت تخصصی و حرفه ای متقاضیان تربیت معلّم و پذیرش آن ها صرفاً بر حسب مولفه هایی چون کسب رتبه های برتر کشوری در مسابقات قرآنی و فرهنگی، عاقبتی جز به مذبح رفتن کیفیت آموزش در سال های آتی ندارد. ارجح دانستن کمیّت معلّمان، به بازدهی حداکثری آنان در کلاس درس، مویّد شتاب زدگی دستگاه آموزش و پرورش، خاصّتاً وزیر در مسیر گذار از بحران کمبود معلّم است.

در این نامه تصریح شده است: مع الاسف، افزون بر تنوّع بی رویه شیوه های جذب، امروز شاهد سهم خواهی ارگان ها و نهاد های مختلف، از ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان هستیم. فی المثل، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با ادّعای انحصار ۸۲۹ ظرفیت از پذیرفته شدگان این دانشگاه و اتخاذ شیوه های خاصّ گزینش، مصاحبه، آموزش، ارزیابی و در نهایت تزریق معلّمان مدنظر خود به مدارس خاص، عملاً کارکرد اساسی تربیّت معلم و غایت آن را به نفع خواص مصادره می‌کند.

در این نامه مطرح شده است: بدون شک، دانشگاه فرهنگیان، بستر تربیت معلّمانی ست که زیست معلّمانه خود را وقف خدمت به عموم دانش آموزان این مرز و بوم میکنند و نه آنان که تحت آموزشی خاص، برای آموزش به دانش آموزان خاص تربیت می‌شوند. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که به استناد اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور، تاکید اصلی بر ایجاد بستری مناسب جهت پرورش استعدادهای برتر در حوزه های متعدد و نه منحصر در هوش تحصیلی است. امروزه اما، کارکرد سازمان سمپاد صرفاً به تاسیس مدارس سمپاد تقلیل یافته است. بدیهی است که به این واسطه، طرح های کلانی چون شهاب، ذیل کارکرد ساختار زده و عافیت طلبانه سازمان سمپاد، هضم و حل شود و رنگ اجرا به خود نگیرد.

در بخش پایانی این نامه آمده است: پاسخ صریح، شفاف و بدون واسطه به موارد فوق، مطالبه جدّی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان است. مقتضی ست اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناظر بر اولویت هایی مانند انقضای ظرفیت پذیرش مدرک کاردانی و یکپارچه سازی جذب مدرک کارشناسی در سراسر کشور، شفاف سازی جزئیات نیروهای دو مدرکی و جذب پلکانی با سیر نزولی در سال های آتی و حذف قاطع بند ویژه جذب نیروهای خاص استعدادهای درخشان تا پیش از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =