چند کشور اروپایی متقاضی پهپادهای ایرانی

سردار طلایی نیک گفت: الآن متقاضیان زیادی برای پهپادهای ما وجود دارد و از کشورهای غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آنها مایل نیستند اسمشان اعلام شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سردار رضا طلایی‌نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره وضعیت صادرات پهپاد به کشورهای دیگر، گفت: پهپادهای ما متقاضیان زیادی دارد و کشورهای بسیاری از ما درخواست خرید پهپاد دارند.

بیشتر بخوانید:

اعتراف اینترنشنال به توان پهپادی و دفاعی ایران + فیلم

وی با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی وزارت دفاع افزود: ما نمایشگاه دائمی و صادراتی داریم و البته همه محصولات ما در آن قرار نمی‌گیرد و برخی دستاوردهای ما بنا به دلایل خاصی در سبد محصولات صادراتی نیست.

سخنگوی وزارت دفاع تأکید کرد: اما اگر با کشوری ملاحظات سیاسی و امنیتی نداشته باشیم و مطمئن باشیم که از این پهپاد ما استفاده نامناسبی نمی‌شود و با ملاحظه ظرفیت تولید پهپاد و تأمین نیاز داخلی، آمادگی صادرات پهپادهایی را که در سبد محصولات صادراتی هستند، داریم.

سردار طلایی نیک ادامه داد: الآن متقاضیان زیادی برای پهپادهای ما وجود دارد و از کشورهای غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آنها مایل نیستند اسمشان اعلام شود.

سخنگوی وزارت دفاع در باره وضعیت خرید تسلیحات خارجی نیز گفت: برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح، اولویت با ظرفیت‌های داخلی است، اما در مواردی که نیاز به تأمین خارجی برای تکمیل تسلیحات و تجهیزات داخلی باشد، به‌ویژه در حوزه رزم هوایی، این موضوع از گذشته در برنامه تأمین خارجی وزارت دفاع قرار داشته و برخی از آنها به مرحله نهایی رسیده است ولی فرآیند قراردادهای تأمین تسلیحات خارجی طولانی است.

وی اضافه کرد: اولاً باید نوع تجهیزاتی که نیازمند آن هستیم در مقایسه با مشابه داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گیرد و ما باید به‌لحاظ قیمت و کیفیت  آن را در مراجع ذی‌صلاح به تأیید برسانیم و باید بدانیم زمانی که تأمین تجهیزات از خارج کشور تأیید شد، ساخت آن در کشور تأمین‌کننده هم نیازمند زمان است.

سردار طلایی نیک ادامه داد: علاوه بر این، نیروی نظامی که کاربر آن سلاح یا پرنده خاص است باید فرآیند آموزشی لازم برای آن سلاح را طی کند و این هم نیازمند مشارکت طرف خارجی است.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: همچنین تأمین و تبادل مالی قرارداد نیز باید با فرآیندهای پیش‌بینی‌شده انجام شود و همه اینها در چارچوب‌های ملاحظات قانونی و بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در مورد آنچه با کشورهای دیگر مانند روسیه از گذشته تبادلاتی داشته‌ایم هیچ‌کدام لغو نشده است منتها هرکدام از آن‌ها فرآیندهای خاص خود را پشت‌سر می‌گذارد.

طلایی‌نیک در پاسخ به این سؤال که "آیا هواپیمایی در این خصوص به کشور آمده است؟" گفت: هرکدام از این توافق‌ها که به مرحله نهایی و اجرایی برسد اطلاعات لازم در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت. ملاحظات امنیتی وجود دارد که تا قبل از نهایی شدن این فرآیندها هیچ کشوری مایل به اطلاع‌رسانی در مورد آنها نیست بنده هم همین قدر اطمینان می‌دهم که هیچ فرآیندی نبوده است که لغو یا مختل شده باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1195636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =